Zakres i tryb przeprowadzania poszczególnych rodzajów inspekcji warunków pracy i życia marynarzy na statku.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI MORSKIEJ I ŻEGLUGI ŚRÓDLĄDOWEJ 1
z dnia 9 grudnia 2015 r.
w sprawie zakresu i trybu przeprowadzania poszczególnych rodzajów inspekcji warunków pracy i życia marynarzy na statku 2

Na podstawie art. 94 ust. 2 ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o pracy na morzu (Dz. U. poz. 1569) zarządza się, co następuje:
§  1.
Organ inspekcyjny przeprowadza inspekcje w zakresie przestrzegania warunków pracy i życia marynarzy na statku dotyczących:
1)
minimalnych wymagań dotyczących wieku, umożliwiających podjęcie pracy na statku;
2)
świadectw zdrowia;
3)
kwalifikacji marynarzy;
4)
marynarskiej umowy o pracę;
5)
pośrednictwa pracy dla osób poszukujących pracy na statku;
6)
czasu pracy i odpoczynku marynarzy;
7)
składu załogi statku;
8)
zakwaterowania;
9)
zaplecza rekreacyjnego na statku;
10)
wyżywienia i przygotowania posiłków;
11)
bezpieczeństwa i higieny pracy na statku oraz zapobiegania wypadkom;
12)
opieki medycznej na statku;
13)
wypłat wynagrodzeń i innych świadczeń związanych z pracą na statku;
14)
procedur składania skarg na statku.
§  2.
Inspekcja wstępna oraz odnowieniowa obejmują sprawdzenie warunków pracy i życia marynarzy na statku, o których mowa w § 1.
§  3.
Inspekcja pośrednia obejmuje sprawdzenie warunków pracy i życia marynarzy na statku, o których mowa w § 1, w celu stwierdzenia, czy nie uległy one pogorszeniu w stosunku do stanu ustalonego podczas inspekcji wstępnej lub odnowieniowej.
§  4.
Inspekcje, o których mowa w § 2 i 3, przeprowadzane są na wniosek armatora, nie później niż 3 miesiące od dnia złożenia wniosku przez armatora.
§  5.
Inspekcja doraźna przeprowadzana jest z urzędu, w zakresie, o którym mowa w § 1, w celu dodatkowej weryfikacji warunków pracy i życia marynarzy na statku.
§  6.
1.
Przed podjęciem czynności inspekcyjnych inspektor zgłasza swoją obecność kapitanowi statku, z wyjątkiem przypadków, gdy zgłoszenie to mogłoby mieć wpływ na wynik inspekcji.
2.
Przystępując do inspekcji, inspektor okazuje kapitanowi statku dokument identyfikacyjny, o którym mowa w art. 18 ust. 9 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. z 2015 r. poz. 611, z późn. zm.), w sposób umożliwiający odczytanie i zanotowanie jego danych osobowych.
§  7.
Kapitan statku zapewnia inspektorowi warunki i środki niezbędne do sprawnego przeprowadzenia inspekcji, a w szczególności niezwłocznie przedstawia żądane dokumenty i materiały oraz udostępnia urządzenia techniczne, a w miarę możliwości, oddzielne pomieszczenie.
§  8.
Inspektor zachowuje w tajemnicy okoliczności umożliwiające ustalenie tożsamości, w tym danych osobowych, marynarza, który udzielił inspektorowi informacji w zakresie objętym inspekcją, jeżeli ujawnienie tych danych mogłoby narazić marynarza na jakikolwiek uszczerbek lub zarzut z powodu udzielenia tej informacji.
§  9.
1.
Ustalenia z inspekcji są dokumentowane w formie protokołu.
2.
Protokół z inspekcji zawiera:
1)
nazwę i siedzibę armatora oraz numer identyfikacji podatkowej (NIP);
2)
datę rozpoczęcia działalności przez armatora;
3)
numer IMO statku nadany przez Międzynarodową Organizację Morską (IMO), a w razie jego braku, numer rejestrowy statku;
4)
imię i nazwisko kapitana statku;
5)
imię i nazwisko oraz stanowisko służbowe inspektora;
6)
oznaczenie dni, w których przeprowadzano inspekcję;
7)
opis stwierdzonych naruszeń oraz inne informacje mające istotne znaczenie dla wyników inspekcji;
8)
imiona i nazwiska marynarzy udzielających informacji podczas inspekcji, z zastrzeżeniem § 8;
9)
treść decyzji oraz informację o ich realizacji;
10)
wyszczególnienie załączników stanowiących składową część protokołu;
11)
wzmiankę o wniesieniu lub niewniesieniu przez kapitana statku zastrzeżeń do treści protokołu oraz ewentualnym usunięciu stwierdzonych nieprawidłowości przed zakończeniem inspekcji;
12)
datę i miejsce podpisania protokołu przez inspektora i kapitana statku.
3.
Protokół podpisuje inspektor prowadzący inspekcję oraz kapitan statku.
4.
Kapitanowi statku przysługuje prawo zgłoszenia, przed podpisaniem protokołu, umotywowanych zastrzeżeń do ustaleń zawartych w protokole. Protokół powinien zawierać pouczenie o możliwości zgłoszenia zastrzeżeń.
5.
Zastrzeżenia należy zgłosić na piśmie w terminie 7 dni od dnia przedstawienia protokołu, jednak nie później niż przed dniem opuszczenia portu przez statek.
6.
W razie zgłoszenia zastrzeżeń, o których mowa w ust. 4, inspektor obowiązany jest je zbadać, a w przypadku stwierdzenia zasadności zastrzeżeń - zmienić lub uzupełnić odpowiednią część protokołu.
7.
W przypadku odmowy podpisania protokołu przez kapitana statku inspektor wpisuje w protokole adnotację o braku podpisu.
8.
Odmowa podpisania protokołu przez kapitana statku nie stanowi przeszkody w realizacji ustaleń zawartych w protokole.
9.
W protokole nie można dokonywać poprawek, skreśleń ani uzupełnień bez omówienia ich na końcu protokołu, z wyjątkiem sprostowania oczywistych omyłek pisarskich i rachunkowych, które parafuje inspektor.
10.
Protokół sporządza się w języku polskim i angielskim, w trzech jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden egzemplarz otrzymuje kapitan statku, drugi - przedstawiciel załogi, a trzeci - organ inspekcyjny.
11.
Organ inspekcyjny przesyła kopię protokołu reprezentatywnej organizacji związkowej w rozumieniu art. 23 ust. 2 ustawy z dnia 24 lipca 2015 r. o Radzie Dialogu Społecznego i innych instytucjach dialogu społecznego (Dz. U. poz. 1240), w razie wystąpienia z wnioskiem przez taką organizację.
§  10.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1 Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej kieruje działem administracji rządowej - gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej (Dz. U. poz. 1909 i 2091).
2 Niniejsze rozporządzenie w zakresie swojej regulacji wdraża dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/54/UE z dnia 20 listopada 2013 r. dotyczącą pewnych obowiązków państwa bandery w zakresie zgodności z Konwencją o pracy na morzu z 2006 r. oraz jej egzekwowania (Dz. Urz. UE L 329 z 10.12.2013, str. 1).

Zmiany w prawie

Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa z podpisem prezydenta

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 07.06.2024
Senat poparł zmianę obowiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów

W ślad za rekomendacją Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej Senat przyjął w środę bez poprawek zmiany w Kodeksie pracy, których celem jest nowelizacja art. 222 dostosowująca polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.06.2024
Ratownik medyczny nauczy się na kursie, jak robić USG i stwierdzać zgon

Weszło w życie rozporządzenie w sprawie kursów kwalifikacyjnych dla ratowników medycznych. To konsekwencja przyznania tej grupie zawodowej nowych uprawnień: stwierdzania zgonu, do którego doszło podczas akcji medycznej, wykonania badania USG według protokołów ratunkowych oraz kwalifikacji do szczepienia i wykonania szczepienia przeciw COVID-19. Nowe przepisy określają jak będzie wyglądać egzamin i wzór zaświadczenia potwierdzającego odbycie kursu kwalifikacyjnego.

Agnieszka Matłacz 05.06.2024
MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2015.2103

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zakres i tryb przeprowadzania poszczególnych rodzajów inspekcji warunków pracy i życia marynarzy na statku.
Data aktu: 09/12/2015
Data ogłoszenia: 10/12/2015
Data wejścia w życie: 25/12/2015