Szczegółowe warunki, sposób, tryb, kryteria i terminy dokonywania oceny zgodności planowanych inwestycji ze strategiami rozwoju.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROZWOJU REGIONALNEGO1)
z dnia 3 sierpnia 2010 r.
w sprawie szczegółowych warunków, sposobu, trybu, kryteriów i terminów dokonywania oceny zgodności planowanych inwestycji ze strategiami rozwoju

Na podstawie art. 135 ust. 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 oraz z 2010 r. Nr 28, poz. 146, Nr 96, poz. 620 i Nr 123, poz. 835) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa szczegółowe warunki, sposób, tryb, kryteria i terminy dokonywania przez ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego oceny zgodności planowanych inwestycji ze strategiami rozwoju, o których mowa w ustawie z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712 i Nr 157, poz. 1241), zwanej dalej "oceną".
§  2. 
Ocenie podlega zaplanowanie wydatków na inwestycje budowlane państwowych jednostek budżetowych oraz dotacji, o których mowa w art. 132 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, o wartości kosztorysowej przekraczającej 300.000 tys. zł, z wyłączeniem wydatków na inwestycje budowlane oraz dotacji celowych na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji, jeżeli są one finansowane ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegających zwrotowi środków z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).
§  3. 
1. 
Minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego w ramach oceny dokonuje analizy następujących elementów:
1)
zgodności planowanej inwestycji z długookresową i średniookresową strategią rozwoju kraju, odpowiednimi innymi strategiami rozwoju przyjętymi przez Radę Ministrów oraz odpowiednimi strategiami rozwoju województw;
2)
wpływu planowanej inwestycji na rozwój społeczno-gospodarczy kraju i regionów;
3)
efektywności ekonomicznej i finansowej planowanej inwestycji;
4)
przygotowania planowanej inwestycji do realizacji;
5)
zasadności wsparcia planowanej inwestycji środkami z budżetu państwa, w tym możliwości finansowania inwestycji przez podmioty spoza sektora finansów publicznych.
2. 
Minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego przy dokonywaniu oceny zasięga opinii ministrów oraz zarządów województw, którzy opracowali projekty danych strategii rozwoju.
3. 
Ministrowie oraz zarządy województw przedstawiają ministrowi właściwemu do spraw rozwoju regionalnego opinie, o których mowa w ust. 2, w formie pisemnej, w terminie 21 dni. Minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego może, w uzasadnionych przypadkach, wyznaczyć termin krótszy.
4. 
Nieprzedstawienie opinii przez ministrów lub zarządy województw w terminach, o których mowa w ust. 3, nie wstrzymuje dokonania oceny przez ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego.
5. 
Wyniki i wnioski z oceny minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego formułuje w opinii w sprawie zgodności planowanej inwestycji ze strategiami rozwoju, której wzór został określony w załączniku nr 1 do rozporządzenia.
§  4. 
1. 
Minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego dokonuje oceny na pisemny wniosek dysponenta części budżetowej, zwany dalej "wnioskiem". Dysponent części budżetowej składa wniosek do dnia 2 stycznia roku, w którym planuje uwzględnienie planowanej inwestycji w materiałach do projektu ustawy budżetowej.
2. 
Dysponent części budżetowej przesyła ministrowi właściwemu do spraw rozwoju regionalnego wniosek w wersji papierowej oraz elektronicznej w formacie .xls lub .ods. Wzór wniosku został określony w załączniku nr 2 do rozporządzenia.
§  5. 
1. 
Minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego dokonuje oceny i sporządza opinię, o której mowa w § 3 ust. 5, w terminie 45 dni od dnia otrzymania wniosku, jednak nie później niż 5 dni przed terminem, w którym należy przedłożyć ministrowi właściwemu do spraw budżetu materiały do projektu ustawy budżetowej.
2. 
Minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego w toku dokonywanej oceny może wezwać dysponenta części budżetowej do poprawienia lub uzupełnienia wniosku w wyznaczonym terminie.
3. 
W przypadku wezwania dysponenta części budżetowej przez ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego do poprawienia lub uzupełnienia wniosku, bieg terminu do dokonania oceny i sporządzenia opinii, o której mowa w § 3 ust. 5, ulega zawieszeniu do czasu otrzymania przez ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego odpowiednio poprawionego lub uzupełnionego wniosku.
4. 
Minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego przesyła dysponentowi części budżetowej opinię, o której mowa w § 3 ust. 5, w terminie 7 dni od dnia jej sporządzenia. Kopię opinii wraz z kopią wniosku minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego przesyła w terminie 7 dni od dnia sporządzenia opinii, ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych.
5. 
Jeżeli planowana inwestycja nie została ujęta w ustawie budżetowej, ponowne zaplanowanie wydatków lub dotacji, o których mowa w § 2, przeznaczonych na tę inwestycję, wymaga uzyskania opinii, o której mowa w § 3 ust. 5.
§  6. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Rozwoju Regionalnego kieruje działem administracji rządowej - rozwój regionalny, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rozwoju Regionalnego (Dz. U. Nr 216, poz. 1600).

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1 

WZÓR

OPINIA W SPRAWIE ZGODNOŚCI PLANOWANEJ INWESTYCJI ZE STRATEGIAMI ROZWOJU1

wzór

Załącznik 

KARTA OCENY ZGODNOŚCI PLANOWANEJ INWESTYCJI ZE STRATEGIAMI ROZWOJU

ZAŁĄCZNIK Nr  2 

WNIOSEK O DOKONANIE OCENY PRZEZ MINISTRA WŁAŚCIWEGO DO SPRAW ROZWOJU REGIONALNEGO

W SPRAWIE ZGODNOŚCI PLANOWANEJ INWESTYCJI ZE STRATEGIAMI ROZWOJU

Część A. Dane identyfikacyjne

1. Nazwa planowanej inwestycji: .......................................................................................................................................................................................................

2. Nazwa i adres dysponenta części budżetowej, dane kontaktowe osoby prowadzącej sprawę: ...................................................................................................

3. Nazwa i adres inwestora, dane kontaktowe osoby prowadzącej sprawę: .....................................................................................................................................

4. Wartość kosztorysowa planowanej inwestycji: ..............................................................................................................................................................................

5. Lokalizacja planowanej inwestycji: ................................................................................................................................................................................................

6. Termin rozpoczęcia realizacji planowanej inwestycji: ................................................ i zakończenia planowanej inwestycji: .......................................................

7. Podmiot zarządzający wytworzonym majątkiem w okresie operacyjnym (po zakończeniu realizacji planowanej inwestycji): .....................................................

Cześć B. Zgodność planowanej inwestycji ze strategiami rozwoju

1. Cele i oddziaływanie planowanej inwestycji (należy podać przyjęte wskaźniki produktu i rezultatu) .........................................................................................

..........................................................................................................................................................................................................................................................

2. Planowana inwestycja jest zgodna z następującymi strategiami: Uzasadnienie
1) długookresową strategią rozwoju kraju
2) średniookresową strategią rozwoju kraju
3) krajową strategią rozwoju regionalnego
4) (wskazać inną strategię rozwoju przyjętą przez Radę Ministrów)
5) (wskazać odpowiednią strategię rozwoju województwa)

3. Opis powiązań planowanej inwestycji ze strategiami rozwoju (z odniesieniem do wskaźników określonych w tych strategiach) ..............................................

...........................................................................................................................................................................................................................................................

Część C. Wyniki analizy wykonalności i rozwiązań alternatywnych1

Nazwa wariantu Ogólny opis

wariantu

Okres

odniesienia

Koszty całkowite

inwestycyjne

Koszty

operacyjne

Ekonomiczna

bieżąca wartość

netto (ENPV)

Koszty

i korzyści, które

nie zostały

uwzględnione

w ENPV

Wariant bezinwestycyjny
Wariant optimum (wybrany do realizacji)
Wariant2 .........

Uzasadnienie:3 ..............................................................................................................................................................................................................................

1 Analizę, której wyniki prezentowane są w tej części, należy przeprowadzić z uwzględnieniem postanowień dotyczących analizy wykonalności i rozwiązań alternatywnych zawartych

w wytycznych wydanych przez ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego na podstawie art. 35 ust. 3 pkt 4b ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

(Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712, z późn. zm.).

2 Należy podać inne analizowane warianty.

3 Jeżeli nie została przeprowadzona analiza wykonalności i rozwiązań alternatywnych lub nie wszystkie kolumny zostały wypełnione, należy podać przyczyny zaniechania przeprowadzenia

analizy oraz uzasadnić wariant wybrany do realizacji.

Część D. Harmonogram przygotowania i realizacji planowanej inwestycji

Działanie Rok 2...... Rok 2...... Rok 2......
I kw. II kw. III kw. IV kw. I kw. II kw. III kw. IV kw. I kw. II kw. III kw. IV kw.
1. Studium wykonalności projektu
2. Raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia

na środowisko

3. Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach
4. Decyzja lokalizacyjna1
5. Projekt budowlany
6. Wykup gruntów
7. Pozwolenie na budowę
8. Udzielenie zamówienia publicznego na roboty budowlane
9. Udzielenie zamówienia publicznego na sprawowanie nadzoru inwestorskiego
10. Roboty budowlane
11. ...2

1 Decyzja o warunkach zabudowy, decyzja o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego, decyzja o zezwoleniu na realizację

inwestycji drogowej, decyzja o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej.

2 Można wymienić inne, dodatkowe działania.

Część E. Wyniki analizy finansowej1

1. Przyjęto wartości nominalne/realne2 (mln PLN)

2. Przyjęta stopa dyskontowa .............
3. Finansowa bieżąca wartość netto (FNPV) .............
4. Finansowa bieżąca wartość netto środków z budżetu państwa (FRR/P) .............
5. Finansowa wewnętrzna stopa zwrotu (FRR) .............
6. Finansowa wewnętrzna stopa zwrotu środków z budżetu państwa (FRR/P) .............

7. Źródła finansowania planowanej inwestycji

Źródło finansowania Lata
.... ... ... ... ... ... ... ... ... ...
A. Publiczne
Środki budżetu państwa
Środki budżetu jednostek samorządu terytorialnego szczebla gminnego
Środki budżetu jednostek samorządu terytorialnego szczebla powiatowego
Środki budżetu jednostek samorządu terytorialnego szczebla wojewódzkiego
Inne krajowe fundusze publiczne
B. Pozostałe
Prywatne
Inne źródła finansowania
C. Zasoby finansowe (A+B)

8. Trwałość finansowa planowanej inwestycji

Przepływy pieniężne Lata
.... ... ... ... ... ... ... ... ... ...
A. Przychody ogółem
Zasoby finansowe
Całkowite przychody operacyjne
Wartość rezydualna
B. Koszty
Całkowite koszty inwestycyjne
Całkowite koszty operacyjne
Inne (należy wskazać jakie)
C. Przepływy pieniężne netto (A - B)

9. Plan finansowy środków publicznych w planowanej inwestycji realizowanej z udziałem środków prywatnych

Przepływy pieniężne Lata
... ... ... ... ... ... ... ... ... ...
A. Przychody ogółem
Zasoby finansowe
Całkowite przychody operacyjne
Wartość rezydualna
B. Wydatki
Całkowite koszty inwestycyjne
Całkowite koszty operacyjne
Inne (należy wskazać jakie)
C. Przepływy pieniężne netto (A-B)

Uzasadnienie:3 ................................................................................................................................................................................................................................

1 Analizę, której wyniki prezentowane są w tej części, należy przeprowadzić z uwzględnieniem postanowień dotyczących analizy finansowej zawartych w wytycznych wydanych przez ministra

właściwego do spraw rozwoju regionalnego na podstawie art. 35 ust. 3 pkt 4b ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712,

z późn. zm.). W pkt 7-9 należy zaprezentować dane finansowe uwzględniające etap inwestycyjny planowanej inwestycji (od momentu podjęcia prac przygotowawczych do zakończenia robót

budowlanych w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118, z późn. zm.)) oraz etap operacyjny.

2 Niepotrzebne skreślić.

3 Jeżeli nie została przeprowadzona analiza finansowa lub nie wszystkie kolumny zostały wypełnione, należy podać przyczyny zaniechania przeprowadzenia analizy oraz uzasadnić realizację

planowanej inwestycji pod względem finansowym.

Część F. Wyniki analizy kosztów i korzyści1

1 Przyjęta społeczna stopa dyskontowa: ..............
2 Ekonomiczna bieżąca wartość netto (ENPV): ..............
3 Ekonomiczna wewnętrzna stopa zwrotu (ERR): ..............
4 Współczynnik koszty/korzyści (K/K): ..............
Zestawienie kosztów i korzyści

planowanej inwestycji

Lata
... ... ... ... ... ... ... ... ... ...
A. Korzyści2
Wartość osiągniętych produktów
.....
.....
Pozytywne efekty zewnętrzne3
.....
.....
B. Koszty2
Całkowite koszty inwestycyjne
Całkowite koszty operacyjne
Negatywne efekty zewnętrzne3
Inne3
.....
.....
C. Korzyści ekonomiczne netto (A-B)

Uzasadnienie:4 ...............................................................................................................................................................................................................................

1 Analizę, której wyniki prezentowane są w tej części, należy przeprowadzić z uwzględnieniem postanowień dotyczących analizy kosztów i korzyści zawartych w wytycznych wydanych

przez ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego na podstawie art. 35 ust. 3 pkt 4b ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2009 r. Nr 84,

poz. 712, z późn. zm.).

2 Należy zaprezentować stosownie przeliczone dane finansowe uwzględniające etap inwestycyjny planowanej inwestycji (od momentu podjęcia prac przygotowawczych do zakończenia robót

budowlanych w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118, z późn. zm.)) oraz etap operacyjny.

3 Należy wymienić.

4 Jeżeli nie została przeprowadzona analiza kosztów i korzyści lub nie wszystkie kolumny zostały wypełnione, należy podać przyczyny zaniechania przeprowadzenia analizy oraz uzasadnić

realizację planowanej inwestycji pod względem ekonomicznym.

Część G. Wyniki analizy wrażliwości i ryzyka1

Opis ryzyka Podjęte / planowane działania mitygacyjne
1. ...
2. ...
3. ...
4. ...

1 Analizę, której wyniki prezentowane są w tej części, należy przeprowadzić z uwzględnieniem postanowień dotyczących analizy wrażliwości i ryzyka zawartych w wytycznych wydanych

przez ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego na podstawie art. 35 ust. 3 pkt 4b ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2009 r. Nr 84,

poz. 712, z późn. zm.).

Część H. Przygotowanie planowanej inwestycji w zakresie oceny oddziaływania na środowisko

1. Ocena oddziaływania na środowisko
1.1. Czy planowana inwestycja wynika z planu lub programu objętego strategiczną oceną oddziaływania na środowisko,

o której mowa w art. 3 ust. 1 pkt 14 ustawy ooś1?

Tak Nie
1.2. Czy plan lub program został poddany zaopiniowaniu przez właściwe organy oraz zapewniono możliwość udziału społeczeństwa

zgodnie z art. 54 ustawy ooś?

Tak Nie
2. Rodzaj przedsięwzięcia
2.1. Czy planowana inwestycja jest rodzajem przedsięwzięcia mogącego zawsze znacząco oddziaływać na środowisko

(art. 59 ust. 1 pkt 1 ustawy ooś), tzw. I grupa?

Tak2 Nie
2.2. Czy planowana inwestycja jest rodzajem przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko

(art. 59 ust. 1 pkt 2 ustawy ooś), tzw. II grupa?

Tak2 Nie
2.3. Czy planowana inwestycja jest rodzajem przedsięwzięcia wymagającego przeprowadzenia oceny oddziaływania

na obszar Natura 2000 (art. 59 ust. 2 ustawy ooś), tzw. III grupa?

Tak3 Nie4
3. Ocena oddziaływania na środowisko
3.1. Czy przeprowadzono lub planowane jest przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko? Tak Nie
Uzasadnienie:
3.2. Ile jest planowanych decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach w ramach planowanej inwestycji?

W przypadku kilku decyzji należy uzasadnić przyjęty podział inwestycji.

Uzasadnienie:
3.3. W przypadku gdy planowana inwestycja jest podzielona na kilka odrębnych przedsięwzięć, czy w ramach prowadzonych

postępowań oceny oddziaływania na środowisko wzięto pod uwagę skumulowany efekt oddziaływania tych przedsięwzięć

na środowisko?

Tak Nie
Uzasadnienie:
3.4. Czy uzyskano komplet decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach? Tak Nie5
Uzasadnienie:
4. Ocena oddziaływania na obszar Natura 2000
4.1. Czy została przeprowadzona ocena oddziaływania na obszar Natura 2000 (art. 96 ust. 1 ustawy ooś)? Tak Nie6
Uzasadnienie:
4.2. Czy ocena oddziaływania na obszar Natura 2000 uwzględniła także analizę skumulowanych efektów planowanej inwestycji

z innymi istniejącymi oraz planowanymi przedsięwzięciami, które mogą mieć znaczenie dla danego obszaru Natura 2000?

Tak Nie
Uzasadnienie:
4.3. Czy stwierdzono istotny negatywny wpływ na obszar Natura 2000? Tak Nie7
4.4. Czy istnieje alternatywny wariant przebiegu planowanej inwestycji? Tak Nie
4.5. Czy za realizacją planowanej inwestycji przemawiają konieczne wymogi nadrzędnego interesu publicznego (art. 34 UoP8)? Tak Nie
4.6. Czy zostały zapewnione kompensacje przyrodnicze niezbędne do zapewnienia spójności i właściwego funkcjonowania obszaru

Natura 2000?

Tak Nie
4.7. Czy została wydana opinia Komisji Europejskiej odnośnie do planowanych kompensacji przyrodniczych? Tak Nie

1 Ustawa z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko

(Dz. U. Nr 199, poz. 1227, z późn. zm.).

2 W przypadku odpowiedzi pozytywnej należy przejść do pkt 3.

3 W przypadku odpowiedzi pozytywnej należy przejść do pkt 4.

4 W przypadku odpowiedzi negatywnej na wszystkie pytania 2.1-2.3, pkt 3 i 4 należy pozostawić niewypełnione.

5 Czy podano planowaną datę wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach? Jeżeli tak, należy podać tę datę w miejscu przeznaczonym na uzasadnienie.

6 Należy podać planowaną datę przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko oraz na obszar Natura 2000 w miejscu przeznaczonym na uzasadnienie.

7 W przypadku odpowiedzi negatywnej pytania 4.4-4.7 należy pozostawić niewypełnione.

8 Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2009 r. Nr 151, poz. 1220, z późn. zm.).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2010.150.1009

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowe warunki, sposób, tryb, kryteria i terminy dokonywania oceny zgodności planowanych inwestycji ze strategiami rozwoju.
Data aktu: 03/08/2010
Data ogłoszenia: 17/08/2010
Data wejścia w życie: 01/09/2010