Szczegółowy sposób sprawowania nadzoru nad Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w zakresie wykonywania zadań związanych z wdrażaniem pomocy technicznej w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI1)
z dnia 28 października 2009 r.
w sprawie szczegółowego sposobu sprawowania nadzoru nad Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w zakresie wykonywania zadań związanych z wdrażaniem pomocy technicznej w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013

Na podstawie art. 7 ust. 5 pkt 1 ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. U. Nr 64, poz. 427, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa szczegółowy sposób sprawowania nadzoru, w tym kontroli, przez ministra właściwego do spraw rozwoju wsi, zwanego dalej "Ministrem", nad Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, zwaną dalej "Agencją", w zakresie wykonywania zadań związanych z wdrażaniem pomocy technicznej, w tym przyznawaniem tej pomocy, w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, zwanego dalej "Programem".
§  2.
Kontrola w ramach nadzoru, o którym mowa w § 1, zwana dalej "kontrolą", jest przeprowadzana w Agencji i polega na sprawdzeniu w szczególności:
1)
prawidłowości i terminowości wykonywania przez Agencję zadań związanych z wdrażaniem pomocy technicznej, w tym w zakresie dotyczącym informowania i rozpowszechniania informacji określonym w art. 76 rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) (Dz. Urz. UE L 277 z 21.10.2005, str. 1, z późn. zm.);
2)
przestrzegania wiążących wytycznych i poleceń Ministra związanych z wdrażaniem pomocy technicznej;
3)
zgodności procedur wdrażania pomocy technicznej z przepisami prawa;
4)
przestrzegania przyjętych przez Agencję procedur wdrażania pomocy technicznej;
5)
efektywności i skuteczności wdrażania pomocy technicznej;
6)
wykonania zaleceń pokontrolnych.
§  3.
1.
Kontrolę przeprowadza się po uprzednim zawiadomieniu na piśmie Agencji o zakresie i terminie kontroli, w terminie 5 dni roboczych przed jej rozpoczęciem.
2.
W przypadku powzięcia wiadomości o niewłaściwym wykonywaniu przez Agencję zadań związanych z wdrażaniem pomocy technicznej, kontrolę można przeprowadzić bez wcześniejszego zawiadomienia.
3.
Kontrola jest przeprowadzana na podstawie wydanego przez Ministra upoważnienia do przeprowadzenia kontroli przez osoby wskazane w tym upoważnieniu, zwane dalej "kontrolującymi".
4.
Upoważnienie do przeprowadzenia kontroli zawiera:
1)
datę i miejsce wystawienia;
2)
wskazanie podstawy prawnej przeprowadzenia kontroli;
3)
imiona i nazwiska kontrolujących oraz informację, który z kontrolujących kieruje przeprowadzeniem kontroli, stanowiska służbowe kontrolujących, nazwę komórki organizacyjnej, w której kontrolujący są zatrudnieni, i rodzaj dokumentu tożsamości kontrolujących;
4)
miejsce przeprowadzenia kontroli;
5)
termin przeprowadzenia kontroli;
6)
określenie zakresu kontroli;
7)
podpis Ministra, osoby go zastępującej albo przez niego upoważnionej w tym zakresie i informację o zajmowanym przez tę osobę stanowisku lub pełnionej funkcji;
8)
termin ważności upoważnienia.
§  4.
1.
Kontrolujący ma prawo w zakresie kontroli do:
1)
swobodnego poruszania się po terenie jednostki organizacyjnej Agencji podlegającej kontroli;
2)
wglądu do dokumentów związanych z działalnością Agencji podlegającą kontroli oraz tworzenia ich kopii i odpisów;
3)
przeprowadzenia oględzin składników majątkowych Agencji;
4)
żądania od pracowników Agencji ustnych i pisemnych wyjaśnień;
5)
zabezpieczenia dowodów;
6)
wykonywania innych czynności niezbędnych do przeprowadzenia kontroli.
2.
Kontrolujący niezwłocznie zawiadamia na piśmie Ministra o ujawnionych w toku kontroli okolicznościach wskazujących na uzasadnione podejrzenie popełnienia przestępstwa.
3.
Kontrolujący podlegają przepisom o bezpieczeństwie i higienie pracy oraz przepisom o postępowaniu z materiałami i dokumentami ustawowo chronionymi, obowiązującym w Agencji.
4.
Agencja zapewnia kontrolującym warunki i środki techniczne niezbędne do sprawnego przeprowadzenia kontroli.
§  5.
1.
Kontrolujący dokonują ustaleń stanu faktycznego na podstawie zebranych w toku kontroli dowodów.
2.
Zebrane w toku kontroli dowody kontrolujący w razie potrzeby zabezpieczają, w szczególności przez:
1)
oddanie na przechowanie za pokwitowaniem Prezesowi Agencji lub upoważnionemu pracownikowi Agencji;
2)
przechowanie w jednostce organizacyjnej Agencji podlegającej kontroli w oddzielnym i zamkniętym pomieszczeniu.
§  6.
1.
W razie potrzeby ustalenia stanu składników majątkowych Agencji albo przebiegu określonych czynności, kontrolujący mogą przeprowadzić oględziny.
2.
Oględziny przeprowadza się w obecności kierownika jednostki organizacyjnej Agencji podlegającej kontroli albo osoby przez niego upoważnionej.
3.
Z przebiegu oględzin sporządza się na piśmie protokół w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, które podpisują i otrzymują kontrolujący oraz osoby określone w ust. 2.
§  7.
1.
Z kontroli w Agencji jest sporządzana na piśmie informacja pokontrolna w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden otrzymuje Agencja, a drugi Minister.
2.
Informacja pokontrolna zawiera w szczególności:
1)
datę i miejsce sporządzenia informacji pokontrolnej;
2)
wskazanie podstawy prawnej przeprowadzenia kontroli;
3)
miejsce przeprowadzenia kontroli;
4)
określenie zakresu kontroli i czynności kontrolnych wykonanych w ramach tej kontroli;
5)
datę rozpoczęcia i zakończenia kontroli, z uwzględnieniem przerw w jej przeprowadzaniu;
6)
wskazanie imion, nazwisk oraz stanowisk służbowych kontrolujących oraz informację, który z kontrolujących kierował przeprowadzeniem kontroli;
7)
opis stwierdzonego w wyniku czynności kontrolnych stanu faktycznego, w tym wykrytych uchybień i ich zakresu;
8)
pouczenie o prawie, sposobie i terminie:
a)
zgłoszenia umotywowanych zastrzeżeń,
b)
odmowy podpisania informacji pokontrolnej;
9)
wykaz załączników dołączonych do informacji pokontrolnej.
3.
Informacja pokontrolna jest wysyłana do Agencji w terminie 30 dni roboczych od dnia zakończenia kontroli.
4.
Jeżeli sporządzenie informacji pokontrolnej wymaga dodatkowych wyjaśnień lub zasięgnięcia przez kontrolujących opinii, termin, o którym mowa w ust. 3, zostaje wydłużony o czas niezbędny do uzyskania tych wyjaśnień lub otrzymania opinii.
5.
O zaistnieniu okoliczności, o których mowa w ust. 4, Prezes Agencji jest informowany na piśmie.
6.
Informację pokontrolną podpisują kontrolujący oraz Prezes Agencji albo osoba przez niego upoważniona.
7.
Agencja wysyła Ministrowi podpisaną informację pokontrolną w terminie 14 dni roboczych od dnia jej otrzymania.
§  8.
1.
Prezes Agencji albo osoba przez niego upoważniona przed podpisaniem informacji pokontrolnej może zgłosić na piśmie uzasadnione zastrzeżenia co do ustaleń zawartych w tej informacji, w terminie 14 dni roboczych od dnia jej otrzymania.
2.
Jeżeli zostały zgłoszone zastrzeżenia, o których mowa w ust. 1, kontrolujący dokonują ich analizy i, gdy to konieczne, podejmują dodatkowe czynności kontrolne.
3.
Jeżeli zgłoszone zastrzeżenia są zasadne, w całości albo w części, kontrolujący zmieniają lub uzupełniają w tym zakresie informację pokontrolną. Do zmiany i uzupełniania informacji pokontrolnej przepisy § 7, z wyjątkiem ust. 2 pkt 8 lit. a, stosuje się odpowiednio.
4.
Jeżeli zastrzeżenia nie zostaną uwzględnione, w całości albo w części, kontrolujący wskazują na piśmie zgłaszającemu zastrzeżenia przyczyny nieuwzględnienia zastrzeżeń.
§  9.
1.
Prezes Agencji albo osoba przez niego upoważniona może odmówić podpisania informacji pokontrolnej, składając, w terminie 14 dni roboczych od dnia otrzymania tej informacji albo od dnia otrzymania stanowiska, o którym mowa w § 8 ust. 4, pisemne wyjaśnienie przyczyn tej odmowy.
2.
O odmowie podpisania informacji pokontrolnej i złożeniu wyjaśnienia przyczyn tej odmowy kontrolujący umieszczają wzmiankę w informacji pokontrolnej.
3.
Odmowa podpisania informacji pokontrolnej nie wstrzymuje realizacji zaleceń pokontrolnych.
§  10.
1.
Minister, w razie potrzeby, formułuje zalecenia pokontrolne, które przekazuje Agencji.
2.
Zalecenia pokontrolne zawierają ocenę kontrolowanej działalności, wynikającą z ustaleń zawartych w informacji pokontrolnej, a także uwagi i wnioski zmierzające w szczególności do usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości.
3.
Prezes Agencji jest obowiązany, w terminie wyznaczonym w zaleceniach pokontrolnych, do poinformowania Ministra o sposobie wykonania zaleceń pokontrolnych oraz podjętych działaniach, mających w szczególności na celu usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości i zapobieżenie ich powstaniu w przyszłości, lub o przyczynach niepodjęcia tych działań.
§  11.
Minister w razie potrzeby może żądać, w zakresie przez niego wskazanym, przeprowadzenia przez Agencję audytu wewnętrznego dotyczącego wykonywania zadań związanych z wdrażaniem pomocy technicznej.
§  12.
W ramach nadzoru, o którym mowa w § 1, Minister:
1)
jest zawiadamiany przez Agencję o udostępnieniu potencjalnym beneficjentom, w szczególności na stronie internetowej administrowanej przez Agencję, informacji dotyczących pomocy technicznej oraz o aktualizacji tych informacji;
2)
otrzymuje od Agencji sprawozdania z wykonywania zadań związanych z wdrażaniem pomocy technicznej w ramach Programu.
§  13.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej - rozwój wsi, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. Nr 216, poz. 1599).

2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2008 r. Nr 98, poz. 634, Nr 214, poz. 1349 i Nr 237, poz. 1655 oraz z 2009 r. Nr 20, poz. 105.

Zmiany w prawie

Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2009.192.1487

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowy sposób sprawowania nadzoru nad Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w zakresie wykonywania zadań związanych z wdrażaniem pomocy technicznej w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.
Data aktu: 28/10/2009
Data ogłoszenia: 18/11/2009
Data wejścia w życie: 03/12/2009