Tryb rejestracji statków używanych na wodach śródlądowych do uprawiania sportu lub rekreacji.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPORTU1)
z dnia 29 maja 2006 r.
w sprawie trybu rejestracji statków używanych na wodach śródlądowych do uprawiania sportu lub rekreacji

Na podstawie art. 24a ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej (Dz. U. z 2001 r. Nr 5, poz. 43, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa tryb rejestracji statków używanych wyłącznie do uprawiania sportu lub rekreacji, wzory ksiąg rejestrowych i dokumentów rejestracyjnych.
§  2.
1.
Wpis do rejestru statków używanych wyłącznie do uprawiania sportu lub rekreacji, zwanego dalej "rejestrem", następuje na podstawie pisemnego wniosku armatora składanego do organu rejestracyjnego właściwego polskiego związku sportowego.
2.
Wniosek, o którym mowa w ust. 1, zawiera:
1)
nazwę statku lub inny znak rozpoznawczy;
2)
nazwę portu macierzystego statku;
3)
rodzaj i typ statku;
4)
rok, miejsce budowy, nazwę stoczni i numer identyfikacyjny kadłuba, jeżeli został nadany;
5)
określenie materiału głównego, z którego statek jest zbudowany;
6)
rodzaj głównego napędu mechanicznego oraz jego moc w kW;
7)
rodzaj pomocniczego napędu mechanicznego oraz jego moc w kW;
8)
typ i powierzchnię ożaglowania;
9)
wymiary statku przez podanie długości i szerokości całkowitej kadłuba;
10)
oznaczenie i adres armatora wraz z numerem PESEL osoby fizycznej, natomiast w sytuacji braku tego numeru wpisuje się numer identyfikacyjny REGON, w przypadku osoby nieposiadającej obywatelstwa polskiego i numeru PESEL - numer paszportu lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość;
11)
wskazanie poprzedniego rejestru i datę wykreślenia z niego - jeżeli statek był wpisany do innego rejestru.
§  3.
Do wniosku dołącza się:
1)
dokument stwierdzający nabycie własności lub współwłasności statku - jeżeli armator jest właścicielem albo współwłaścicielem statku;
2)
dokument potwierdzający tytuł prawny do władania statkiem we własnym imieniu - jeżeli armator nie jest właścicielem statku, a dla statku budowanego systemem gospodarczym - pisemne oświadczenie budowniczego;
3)
dokument z przeglądu technicznego przeprowadzonego na podstawie przepisów w sprawie przeglądów technicznych statków używanych na wodach śródlądowych wyłącznie do uprawiania sportu lub rekreacji.
§  4.
1.
Rejestr składa się z ksiąg rejestrowych, oddzielnie dla statków:
1)
o napędzie mechanicznym o symbolu literowym "M", określony w załączniku nr 1 do rozporządzenia;
2)
bez napędu mechanicznego lub mogący posiadać pomocniczy napęd mechaniczny, o symbolu literowym "Z", określony w załączniku nr 2 do rozporządzenia.
2.
Księga rejestrowa jest prowadzona w postaci papierowej lub w systemie informatycznym.
§  5.
1.
Wpisu statku do rejestru dokonuje się w kolejności otrzymanych wniosków.
2.
Wpisu statku do rejestru dokonuje się chronologicznie w księdze rejestrowej i w systemie informatycznym na podstawie danych zgłoszonych we wniosku.
3.
Wpisy w księdze rejestrowej prowadzonej w postaci papierowej są dokonywane czytelnie, pismem ręcznym lub maszynowym, a strony księgi numeruje się kolejno.
4.
W księdze rejestrowej prowadzonej w systemie informatycznym zapis elektroniczny jest dokonywany w sposób umożliwiający niezwłoczny odczyt oraz wydruk całości lub części zapisanych danych.
§  6.
1.
Wpisy w księdze rejestrowej powinny być dokonywane w sposób trwały.
2.
Zmiany danych, skreśleń i poprawek w księdze rejestrowej prowadzonej w postaci papierowej należy dokonywać w sposób trwały w kolorze czerwonym pozwalającym na odczytanie poprzedniego wpisu.
3.
Dokonanie zmian danych, skreśleń i poprawek w księdze, o której mowa w ust. 2, powinno być opatrzone datą i podpisem osoby prowadzącej księgę rejestrową.
4.
W przypadku prowadzenia księgi rejestrowej w systemie informatycznym osoba prowadząca dokonuje stosownych zapisów elektronicznych. Zmiany danych, skreślenia i poprawki powinny zapewniać czytelność tekstu sprzed i po zmianie, zawierać datę oraz imię i nazwisko osoby dokonującej danej czynności.
§  7.
1.
Organ rejestracyjny właściwego polskiego związku sportowego w przypadku stwierdzenia braków we wniosku lub dokumentach dołączanych do wniosku wzywa składającego wniosek do uzupełnienia braków.
2.
Wnioskodawca w terminie 14 dni od dnia otrzymania wezwania, o którym mowa w ust. 1, usuwa braki pod rygorem zwrotu posiadanej przez organ rejestracyjny dokumentacji.
§  8.
Organ rejestracyjny właściwego polskiego związku sportowego odmawia wpisu do rejestru, jeżeli statek, którego dotyczy wniosek, nie odpowiada danym podanym we wniosku, a także w przypadku, gdy statek nie posiada ważnego przeglądu technicznego przeprowadzonego na podstawie przepisów w sprawie przeglądów technicznych statków używanych na wodach śródlądowych do uprawiania sportu lub rekreacji.
§  9.
Po wpisaniu statku do rejestru organ rejestracyjny właściwego polskiego związku sportowego wydaje dokument rejestracyjny.
§  10.
1.
Dokumenty stanowiące podstawę wpisu statku do rejestru stanowią akta rejestrowe.
2.
Akta rejestrowe opatruje się numerem zgodnym z numerem rejestracyjnym i przechowuje się w miejscu specjalnie do tego wydzielonym, z zachowaniem przepisów o ochronie danych osobowych.
§  11.
1.
We wniosku o zmianę danych w księdze rejestrowej należy podać dane identyfikujące armatora statku, a także:
1)
nazwę statku lub inny znak rozpoznawczy;
2)
numer rejestracyjny statku;
3)
inne dane podlegające zmianom.
2.
Składając wniosek, o którym mowa w ust. 1, armator przedstawia do wglądu dokumenty potwierdzające zmianę danych zawartych w księdze rejestrowej.
§  12.
1.
Zmianę danych podlegających wpisowi do księgi rejestrowej armator zgłasza organowi rejestracyjnemu właściwego polskiego związku sportowego w terminie do 30 dni od dnia ich zaistnienia.
2.
W przypadku zgłoszenia zmian, o których mowa w ust. 1, organ rejestracyjny właściwego polskiego związku sportowego dokonuje odpowiednich zmian także w dokumencie rejestracyjnym statku.
§  13.
Jeżeli przebudowa statku:
1)
ze statku o napędzie mechanicznym na statek bez napędu mechanicznego albo
2)
ze statku bez napędu mechanicznego na statek o napędzie mechanicznym

- skutkuje koniecznością zmiany księgi rejestrowej - armator składa wniosek o wykreślenie statku z dotychczasowej księgi rejestrowej i wniosek o wpis statku do właściwej księgi rejestrowej.

§  14.
1.
Wykreślenie statku z księgi rejestrowej następuje:
1)
na wniosek armatora, do którego dołącza się dokument rejestracyjny tego statku;
2)
z urzędu przez organ rejestracyjny właściwego polskiego związku sportowego, jeżeli statek utracił cechy urządzenia pływającego - w takim przypadku organ rejestracyjny właściwego polskiego związku sportowego wzywa armatora do niezwłocznego zwrotu dokumentu rejestracyjnego statku.
2.
Dokument rejestracyjny statku wykreślonego z rejestru podlega unieważnieniu przez opatrzenie każdej jego strony adnotacją "ANULOWANO".
§  15.
1.
Wzory dokumentów rejestracyjnych statków wpisanych do rejestrów, o których mowa w § 4 ust. 1:
1)
pkt 1, określa załącznik nr 3 do rozporządzenia;
2)
pkt 2, określa załącznik nr 4 do rozporządzenia.
2.
W dokumencie rejestracyjnym organ rejestracyjny właściwego polskiego związku sportowego nadaje numer rejestracyjny statku oraz wpisuje dane dotyczące armatora i statku oraz termin kolejnego przeglądu technicznego przeprowadzonego zgodnie z przepisami w sprawie przeglądów technicznych statków używanych na wodach śródlądowych do uprawiania sportu lub rekreacji.
§  16.
1.
Numer rejestracyjny statku składa się z:
1)
dwóch liter:
a)
pierwsza oznacza województwo właściwe dla siedziby organu rejestracyjnego:
B - podlaskie,
C - kujawsko-pomorskie,
D - dolnośląskie,
E - łódzkie,
F - lubuskie,
G - pomorskie,
K - małopolskie,
L - lubelskie,
N - warmińsko-mazurskie,
O - opolskie,
P - wielkopolskie,
R - podkarpackie,
S - śląskie,
T - świętokrzyskie,
W - mazowieckie,
Z - zachodniopomorskie,
b)
druga oznacza księgę rejestrową, do której statek został wpisany: "M" lub "Z";
2)
do 4 cyfr lub, po wyczerpaniu możliwości, również kombinacji składających się z cyfr i liter oznaczających kolejność wpisu w księdze rejestracyjnej; dopuszcza się stosowanie liter: A, B, C, D, E, F, G, H, I, J, K, L, M, N, P, R, S, T, U, V, W, X, Y, Z.
2.
Numer rejestracyjny statku armator umieszcza na obu burtach kadłuba powyżej linii wody.
§  17.
Dokumenty potwierdzające rejestrację statku wydane do dnia wejścia w życie rozporządzenia zachowują ważność do czasu, na który zostały wydane, nie dłużej jednak niż do dnia 31 października 2008 r.
§  18.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 60 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Sportu kieruje działem administracji rządowej - kultura fizyczna i sport, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 31 października 2005 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Sportu (Dz. U. Nr 220, poz. 1895).

2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2001 r. Nr 100, poz. 1085, z 2002 r. Nr 199, poz. 1672, z 2003 r. Nr 211, poz. 2049, z 2004 r. Nr 6, poz. 41, Nr 93, poz. 895 i Nr 96, poz. 959 oraz z 2005 r. Nr 85, poz. 726, Nr 155, poz. 1298 i Nr 169, poz. 1420.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WZÓR

KSIĘGA REJESTROWA

STATKÓW O NAPĘDZIE MECHANICZNYM

wzór

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR

KSIĘGA REJESTROWA

STATKÓW BEZ NAPĘDU MECHANICZNEGO

wzór

ZAŁĄCZNIK Nr  3

WZÓR

DOKUMENT REJESTRACYJNY STATKU O NAPĘDZIE MECHANICZNYM UŻYWANEGO WYŁĄCZNIE DO CELÓW SPORTOWYCH LUB REKREACYJNYCH NA WODACH ŚRÓDLĄDOWYCH

STANOWI DOWÓD POLSKIEJ PRZYNALEŻNOŚCI STATKU

NR REJESTRACYJNY .......

wzór

ZAŁĄCZNIK Nr  4

WZÓR

DOKUMENT REJESTRACYJNY STATKU BEZ NAPĘDU MECHANICZNEGO UŻYWANEGO WYŁĄCZNIE DO CELÓW SPORTOWYCH LUB REKREACYJNYCH NA WODACH ŚRÓDLĄDOWYCH

Zmiany w prawie

Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Rząd zmienia przepisy o układach zbiorowych pracy

Katalog spraw regulowanych w układzie zbiorowym pracy będzie otwarty i będzie mógł obejmować sprawy dotyczące w szczególności wymiaru i norm czasu pracy, systemów i rozkładów czasu pracy, pracy w godzinach nadliczbowych, wymiaru urlopu wypoczynkowego, warunków wynagradzania czy organizacji pracy. Do uzgodnień międzyresortowych trafił dziś projekt zupełnie nowej ustawy o układach zbiorowych pracy i porozumieniach zbiorowych. Jego autorzy zakładają, że nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2025 roku.

Grażyna J. Leśniak 25.06.2024
Nowe zasady przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej

Dziś (piątek, 21 czerwca) weszły w życie nowe przepisy dotyczące przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej. Dotyczą m.in. rozszerzenia nadzoru nad realizacją zaleceń pokontrolnych i objęcia procedurą kontrolną mieszkań treningowych i wspomaganych.

Robert Horbaczewski 21.06.2024
Nowelizacja kodeksu pracy o substancjach reprotoksycznych wejdzie w życie pod koniec czerwca

W dniu 14 czerwca opublikowana została nowelizacja kodeksu pracy dotycząca ochrony pracowników przed substancjami reprotoksycznymi, które są szkodliwe m.in. dla płodności i funkcji seksualnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów.

Grażyna J. Leśniak 17.06.2024
Bez polskiego prawa jazdy obcokrajowiec nie zostanie taksówkarzem

​Od 17 czerwca wszyscy kierowcy, którzy pracują w Polsce w charakterze taksówkarzy lub świadczą usługi odpłatnego przewozu osób, będą musieli posiadać polskie prawo jazdy. Zapewne nie wszystkim kierowcom z zagranicy uda się to prawo jazdy zdobyć, więc liczba obcokrajowców świadczących usługi przewozu osób może spaść.

Regina Skibińska 15.06.2024