Przetarg na wyłonienie sprzedawców z urzędu dla paliw gazowych lub energii elektrycznej.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI1)
z dnia 9 lutego 2006 r.
w sprawie przetargu na wyłonienie sprzedawców z urzędu dla paliw gazowych lub energii elektrycznej

Na podstawie art. 9i ust. 12 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz. U. z 2003 r. Nr 153, poz. 1504, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
tryb ogłaszania przetargu na wyłonienie sprzedawców z urzędu dla paliw gazowych lub energii elektrycznej, zwanego dalej "przetargiem";
2)
szczegółowe wymagania co do zawartości dokumentacji przetargowej;
3)
warunki i tryb organizowania i przeprowadzania przetargu.
§  2.
Postępowanie przetargowe rozpoczyna się w dniu opublikowania ogłoszenia o przetargu w Biuletynie Urzędu Regulacji Energetyki.
§  3.
1.
W zakresie warunków uczestnictwa w przetargu w dokumentacji przetargowej zamieszcza się wymagania:
1)
złożenia oferty w miejscu, formie oraz terminie określonych w dokumentacji przetargowej;
2)
zachowania zgodności oferty z wymaganiami określonymi w ust. 2;
3)
nabycia dokumentacji przetargowej;
4)
podania adresu właściwego do doręczeń.
2.
W zakresie wymagań, jakim powinna odpowiadać oferta, w dokumentacji przetargowej zamieszcza się:
1)
opis sposobu przygotowania oferty;
2)
określenie zawartości oferty, w tym:
a)
dokumenty potwierdzające formę prawną przedsiębiorstwa energetycznego uczestniczącego w przetargu, zwanego dalej "uczestnikiem przetargu", w tym aktualny wypis z właściwego rejestru albo aktualne zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej,
b)
dokumenty potwierdzające wiarygodność finansową uczestnika przetargu, w tym sprawozdania finansowe, o których mowa w art. 44 ust. 2 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, zwanej dalej "ustawą", za ostatnie 3 lata wykonywanej przez uczestnika przetargu działalności gospodarczej, a w przypadku gdy działalność ta wykonywana jest w okresie krótszym niż 3 lata - za okres jej wykonywania,
c)
dowód uiszczenia opłaty, o której mowa w art. 9i ust. 7 ustawy,
d)
propozycję cen i stawek opłat, które uczestnik przetargu zamierza stosować w rozliczeniach z odbiorcami, dla określonego w ogłoszeniu o przetargu zakresu usług kompleksowych będących przedmiotem przetargu, oraz struktury odbiorców określonych w dokumentacji przetargowej,
e)
informacje o zakresie i formie wykonywanej działalności gospodarczej, w szczególności dotyczące doświadczenia w prowadzeniu obrotu paliwami gazowymi lub energią elektryczną,
f)
informacje o środkach finansowych planowanych do wykorzystania dla wykonywania działalności gospodarczej sprzedawcy z urzędu lub o planowanym sposobie pozyskania środków na ten cel,
g)
informacje o możliwościach technicznych wykonywania działalności gospodarczej, będącej przedmiotem przetargu,
h)
wykaz dostarczonych dokumentów.
3.
W zakresie kryteriów oceny ofert w dokumentacji przetargowej zamieszcza się:
1)
szczegółowy opis kryteriów oceny ofert;
2)
określenie maksymalnej liczby punktów, jaką może uzyskać oferta w zakresie każdego z kryteriów oceny ofert;
3)
szczegółowy opis sposobu oceny ofert w zakresie każdego z kryteriów oceny ofert;
4)
minimalną liczbę punktów, którą musi uzyskać oferta, zwaną dalej "minimum kwalifikacyjnym", spośród których wybierana jest oferta, która uzyskała najwyższą liczbę punktów.
4.
W dokumentacji przetargowej mogą być również zamieszczone informacje dotyczące warunków świadczenia usług kompleksowych przez sprzedawcę z urzędu, w szczególności określenie:
1)
daty rozpoczęcia wykonywania działalności gospodarczej przez sprzedawcę z urzędu;
2)
struktury i liczby odbiorców gazu ziemnego lub energii elektrycznej w gospodarstwach domowych w poprzednim roku kalendarzowym;
3)
wielkości paliw gazowych lub energii elektrycznej dostarczonych w poprzednim roku kalendarzowym odbiorcom gazu ziemnego lub energii elektrycznej w gospodarstwach domowych;
4)
wykazu przedsiębiorstw energetycznych wytwarzających energię elektryczną w odnawialnych źródłach energii w poprzednim roku kalendarzowym, przyłączonych do sieci na obszarze działania sprzedawcy z urzędu;
5)
ilości energii elektrycznej wytworzonej w odnawialnych źródłach energii, która została dostarczona w poprzednim roku kalendarzowym do sieci na obszarze działania sprzedawcy z urzędu;
6)
okresu, na jaki zostanie wyłoniony sprzedawca z urzędu.
5.
Dokumenty, o których mowa w ust. 2 pkt 2 lit. a i b, należy składać w formie oryginału lub kserokopii poświadczonej za zgodność z oryginałem.
6.
Oferty złożone po terminie określonym w dokumentacji przetargowej zwraca się bez otwierania.
§  4.
1.
Uczestnik przetargu, który nabył za opłatą dokumentację przetargową, może, nie później niż na 14 dni przed upływem terminu do złożenia ofert, zwrócić się do Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki, zwanego dalej "Prezesem URE", z pisemnym wnioskiem o wyjaśnienie jej treści.
2.
Prezes URE niezwłocznie przekazuje wyjaśnienie, bez ujawniania źródła zapytania, wszystkim uczestnikom przetargu, którzy nabyli dokumentację przetargową oraz podali adres właściwy do doręczeń. Wyjaśnienie to jest wiążące dla uczestników przetargu.
3.
Wyjaśnienie, o którym mowa w ust. 2, podlega także ogłoszeniu na stronach internetowych Urzędu Regulacji Energetyki.
4.
Przekroczenie terminu określonego w ust. 1 skutkuje pozostawieniem wniosku bez rozpatrzenia.
§  5.
1.
Przetarg przeprowadza się w dwóch etapach.
2.
Etap pierwszy obejmuje sprawdzenie spełnienia warunków uczestnictwa w przetargu, w tym:
1)
złożenia oferty w miejscu i terminie określonym w dokumentacji przetargowej;
2)
nabycia dokumentacji przetargowej przez uczestnika przetargu, po uiszczeniu opłaty, o której mowa w art. 9i ust. 7 ustawy, potwierdzonego dowodem wpłaty;
3)
spełnienia warunków określonych przez Prezesa URE w dokumentacji przetargowej, o których mowa w art. 9i ust. 5 ustawy, jakim odpowiadać powinien uczestnik przetargu;
4)
zachowania formy i zgodności zawartości złożonej oferty z wymaganiami dokumentacji przetargowej.
3.
Warunkiem dopuszczenia ofert do drugiego etapu jest spełnienie warunków i wymagań sprawdzonych w etapie pierwszym.
4.
Etap drugi obejmuje:
1)
ocenę ofert na podstawie kryteriów oceny ofert określonych przez Prezesa URE w dokumentacji przetargowej, o których mowa w § 3 ust. 3 pkt 1;
2)
przyznanie każdej ofercie liczby punktów na podstawie poszczególnych kryteriów oceny ofert;
3)
ustalenie, które z ofert uzyskały minimum kwalifikacyjne.
5.
Ocena oferty stanowi sumę punktów uzyskanych dla poszczególnych kryteriów w etapie drugim.
6.
W przypadku gdy więcej niż jedna oferta otrzymała taką samą liczbę punktów, o wyborze oferty decydują najniższe ceny i stawki opłat zawarte w złożonych propozycjach, określonych w dokumentacji przetargowej.
§  6.
1.
Z postępowania przetargowego sporządza się protokół.
2.
Protokół powinien zawierać w szczególności:
1)
oznaczenie czasu i miejsca przeprowadzenia poszczególnych etapów przetargu;
2)
wskazanie nazw i adresów uczestników przetargu;
3)
liczbę oraz wskazanie ofert poddanych sprawdzeniu w etapie pierwszym;
4)
oznaczenie ofert zakwalifikowanych do etapu drugiego oraz niezakwalifikowanych z podaniem przyczyn ich niezakwalifikowania;
5)
szczegółowe uzasadnienie rozstrzygnięć i ocen dokonywanych w postępowaniu przetargowym, w tym rozstrzygnięcia dotyczącego uzyskania minimum kwalifikacyjnego;
6)
liczbę punktów, jaką uzyskała każda oferta w etapie drugim w zakresie poszczególnych kryteriów;
7)
ustalenie kolejności ofert wraz z oceną punktową i uzasadnieniem;
8)
wskazanie wybranej oferty;
9)
podanie przyczyn nierozstrzygnięcia przetargu, o ile nie został on rozstrzygnięty.
3.
Dokumentacja związana z przeprowadzonym przetargiem stanowi załącznik do protokołu.
4.
Protokół wraz z załączoną dokumentacją udostępnia się do wglądu uczestnikom przetargu na ich wniosek, z zachowaniem przepisów o ochronie informacji prawnie chronionych.
§  7.
Prezes URE, po zakończeniu postępowania przetargowego, niezwłocznie zawiadamia na piśmie uczestników przetargu o wyniku przetargu.
§  8.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 lipca 2007 r.
______

1) Minister Gospodarki kieruje działem administracji rządowej - gospodarka, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 31 października 2005 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Gospodarki (Dz. U. Nr 220, poz. 1888).

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 203, poz. 1966, z 2004 r. Nr 29, poz. 257, Nr 34, poz. 293, Nr 91, poz. 875, Nr 96, poz. 959 i Nr 173, poz. 1808 oraz z 2005 r. Nr 62, poz. 552, Nr 163, poz. 1362 i Nr 175, poz. 1462.

Zmiany w prawie

Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Rząd zmienia przepisy o układach zbiorowych pracy

Katalog spraw regulowanych w układzie zbiorowym pracy będzie otwarty i będzie mógł obejmować sprawy dotyczące w szczególności wymiaru i norm czasu pracy, systemów i rozkładów czasu pracy, pracy w godzinach nadliczbowych, wymiaru urlopu wypoczynkowego, warunków wynagradzania czy organizacji pracy. Do uzgodnień międzyresortowych trafił dziś projekt zupełnie nowej ustawy o układach zbiorowych pracy i porozumieniach zbiorowych. Jego autorzy zakładają, że nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2025 roku.

Grażyna J. Leśniak 25.06.2024
Nowe zasady przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej

Dziś (piątek, 21 czerwca) weszły w życie nowe przepisy dotyczące przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej. Dotyczą m.in. rozszerzenia nadzoru nad realizacją zaleceń pokontrolnych i objęcia procedurą kontrolną mieszkań treningowych i wspomaganych.

Robert Horbaczewski 21.06.2024
Nowelizacja kodeksu pracy o substancjach reprotoksycznych wejdzie w życie pod koniec czerwca

W dniu 14 czerwca opublikowana została nowelizacja kodeksu pracy dotycząca ochrony pracowników przed substancjami reprotoksycznymi, które są szkodliwe m.in. dla płodności i funkcji seksualnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów.

Grażyna J. Leśniak 17.06.2024
Bez polskiego prawa jazdy obcokrajowiec nie zostanie taksówkarzem

​Od 17 czerwca wszyscy kierowcy, którzy pracują w Polsce w charakterze taksówkarzy lub świadczą usługi odpłatnego przewozu osób, będą musieli posiadać polskie prawo jazdy. Zapewne nie wszystkim kierowcom z zagranicy uda się to prawo jazdy zdobyć, więc liczba obcokrajowców świadczących usługi przewozu osób może spaść.

Regina Skibińska 15.06.2024