Plany finansowe zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami, przekazywanie dotacji celowych i przekazywanie pobranych dochodów związanych z realizacją tych zadań.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 24 lipca 2006 r.
w sprawie planów finansowych zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami, przekazywania dotacji celowych i przekazywania pobranych dochodów związanych z realizacją tych zadań

Na podstawie art. 186 ust. 7 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 i Nr 169, poz. 1420 oraz z 2006 r. Nr 45, poz. 319 i Nr 104, poz. 708) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
szczegółowy sposób, tryb i terminy opracowania planów finansowych zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych odrębnymi ustawami jednostkom samorządu terytorialnego;
2)
tryb przekazywania do jednostek samorządu terytorialnego dotacji celowych na realizację zadań z zakresu administracji rządowej oraz zadań zleconych odrębnymi ustawami;
3)
tryb i terminy przekazywania przez jednostki samorządu terytorialnego pobranych dochodów związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych odrębnymi ustawami.
§  2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
ustawie - rozumie się przez to ustawę z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych;
2)
jednostce samorządu terytorialnego - rozumie się przez to odpowiednio: gminę, powiat oraz samorząd województwa, realizujące zadania z zakresu administracji rządowej oraz inne zadania zlecone tym jednostkom na podstawie odrębnych ustaw;
3)
jednostkach organizacyjnych - rozumie się przez to jednostki organizacyjne jednostki samorządu terytorialnego oraz inne podległe jej jednostki, które realizują zadania z zakresu administracji rządowej oraz inne zadania zlecone jednostkom samorządu terytorialnego ustawami;
4)
dysponentach części budżetowej - rozumie się przez to dysponentów tych części, o których mowa w art. 103 ust. 4 ustawy, w których zaplanowane zostały dotacje celowe dla jednostek samorządu terytorialnego na zadania z zakresu administracji rządowej oraz na inne zadania zlecone tym jednostkom ustawami, a także dochody związane z realizacją tych zadań;
5)
planie finansowym - rozumie się przez to plan finansowy zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostce samorządu terytorialnego ustawami, o którym mowa w art. 186 ust. 1 pkt 3 ustawy;
6)
działach, rozdziałach i paragrafach - rozumie się przez to działy, rozdziały i paragrafy określone w rozporządzeniu Ministra Finansów, wydanym na podstawie art. 16 ust. 4 pkt 1 ustawy.
§  3.
1.
Dysponenci części budżetowych ujmują w projekcie swojego budżetu, we właściwych działach, rozdziałach i paragrafach, kwoty:
1)
dotacji celowych na realizację zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych ustawami;
2)
dochodów, które podlegają przekazaniu do budżetu państwa, związanych z realizacją zadań, o których mowa w pkt 1.
2.
Kwoty dotacji celowych określane są przez dysponentów części budżetowych według zasad przyjętych w budżecie państwa do określenia wydatków podobnego rodzaju, o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej.
3.
Dysponenci części budżetowych dokonują podziału kwot dotacji celowych oraz kwot dochodów, o których mowa w ust. 1, i przekazują jednostce samorządu terytorialnego informacje o kwotach wynikających z podziału, w terminie do dnia 25 października roku poprzedzającego rok, na który opracowywana jest ustawa budżetowa i uchwała budżetowa.
4.
W terminie 21 dni od dnia ogłoszenia ustawy budżetowej na dany rok dysponenci części budżetowych przekazują jednostce samorządu terytorialnego informacje o kwotach dotacji celowych i kwotach dochodów, wynikających z podziału kwot określonych w ustawie budżetowej i ujętych w układzie wykonawczym budżetu, o którym mowa w art. 128 ust. 1 i 2 ustawy.
5.
Informacje, o których mowa w ust. 3 i 4, dysponenci części budżetowych przekazują w szczegółowości: dział, rozdział, paragraf.
§  4.
1.
Jednostka samorządu terytorialnego, po poinformowaniu jej w terminie określonym w § 3 ust. 3 o kwotach dotacji celowych, planuje je w projekcie swojego budżetu jako dochody i w tej samej wysokości planuje wydatki w szczegółowości nie mniejszej niż określona w art. 184 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy.
2.
Zarząd jednostki samorządu terytorialnego opracowuje projekt planu finansowego, przyjmując jako podstawę do tego planu kwoty dotacji celowych i kwoty dochodów określone w informacjach, o których mowa w § 3 ust. 3.
3.
Projekt planu finansowego, o którym mowa w ust. 2, obejmuje kwoty:
1)
dochodów z tytułu przyznanych z budżetu państwa dotacji celowych na realizację zadań, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1, w pełnej szczegółowości klasyfikacji dochodów;
2)
wydatków - w układzie dział, rozdział klasyfikacji wydatków, z wyodrębnieniem:
a)
wydatków bieżących, w tym w szczególności wynagrodzeń i pochodnych od wynagrodzeń,
b)
wydatków majątkowych;
3)
dochodów, związanych z realizacją zadań, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1, w szczegółowości: dział, rozdział i paragraf, w podziale na dochody, które podlegają przekazaniu do budżetu państwa, oraz - o ile odrębne przepisy tak stanowią - na dochody jednostki samorządu terytorialnego.
4.
Zarząd jednostki samorządu terytorialnego, w terminie 7 dni od dnia przekazania organowi stanowiącemu tej jednostki projektu uchwały budżetowej, przekazuje jednostkom organizacyjnym - w szczegółowości określonej w ust. 3 - wynikające z projektu planu finansowego, informacje o:
1)
projektowanych kwotach wydatków na realizację poszczególnych zadań, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1;
2)
projektowanej kwocie dochodów związanych z realizacją zadań, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1.
5.
W terminie 21 dni od dnia uchwalenia uchwały budżetowej zarząd jednostki samorządu terytorialnego opracowuje plan finansowy i informuje o kwotach z niego wynikających jednostki organizacyjne.
§  5.
1.
Jednostka organizacyjna opracowuje w zakresie swojej właściwości projekt planu finansowego w szczegółowości: dział, rozdział, paragraf klasyfikacji dochodów i wydatków - z uwzględnieniem źródła powstania dochodów - i przekazuje zarządowi jednostki samorządu terytorialnego w terminie 30 dni od dnia otrzymania informacji, o których mowa w § 4 ust. 4, nie później jednak niż do dnia 22 grudnia roku poprzedzającego rok, na który opracowywany jest plan finansowy.
2.
Zarząd jednostki samorządu terytorialnego weryfikuje otrzymane projekty planów finansowych pod względem ich zgodności z projektem uchwały budżetowej i w przypadku stwierdzenia rozbieżności wprowadza odpowiednie zmiany, informując o ich dokonaniu kierownika jednostki organizacyjnej, w terminie 7 dni od dnia otrzymania projektu planu finansowego, nie później jednak niż do dnia 27 grudnia roku poprzedzającego rok budżetowy.
§  6.
1.
Projekt planu finansowego jednostki organizacyjnej zweryfikowany przez zarząd jednostki samorządu terytorialnego, w trybie i terminie określonym w § 5 ust. 2, stanowi podstawę gospodarki finansowej jednostki organizacyjnej w okresie od dnia 1 stycznia roku budżetowego do dnia opracowania planu finansowego na podstawie informacji o ostatecznych kwotach dochodów i wydatków wynikających z uchwały budżetowej.
2.
Jednostki organizacyjne po uzyskaniu informacji, o której mowa w § 4 ust. 5, dostosowują projekty planów finansowych do uchwały budżetowej, w szczegółowości określonej w § 5 ust. 1.
3.
Zarząd jednostki samorządu terytorialnego, w terminie 14 dni od otrzymania informacji, o której mowa w § 3 ust. 4, informuje jednostki organizacyjne o kwotach dochodów i wydatków.
4.
Plan finansowy jednostki organizacyjnej zawierający kwoty dochodów i wydatków, wynikające z podziału kwot ujętych w ustawie budżetowej, zarząd jednostki samorządu terytorialnego przekazuje do wiadomości właściwym dysponentom części budżetowych nie później niż w terminie 30 dni od dnia uzyskania informacji, o których mowa w § 3 ust. 4.
§  7.
1.
Dotacje celowe, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1, są przekazywane jednostce samorządu terytorialnego przez wojewodów w okresach miesięcznych, na podstawie harmonogramu realizacji dochodów i wydatków budżetu państwa, w terminie umożliwiającym pełne i terminowe wykonywanie zadań.
2.
Dotacje celowe, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1, mogą również być przekazywane - w terminach określonych w odrębnych przepisach - przez:
1)
Kierownika Krajowego Biura Wyborczego lub działających z jego upoważnienia dyrektorów zespołów i delegatur Krajowego Biura Wyborczego na finansowanie zadań związanych z prowadzeniem rejestru wyborców oraz organizacją i przeprowadzaniem wyborów i referendów;
2)
dyrektorów urzędów statystycznych na finansowanie zadań związanych z organizacją spisów powszechnych i rolnych.
§  8.
1.
Jednostka organizacyjna przekazuje na rachunek podstawowy właściwej jednostki samorządu terytorialnego pobrane dochody budżetowe związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostce samorządu terytorialnego ustawami, według stanu środków na:
1)
10. dzień miesiąca - w terminie do dnia 13. danego miesiąca;
2)
20. dzień miesiąca - w terminie do dnia 23. danego miesiąca.
2.
Zarząd jednostki samorządu terytorialnego przekazuje - zgodnie z art. 189 ust. 2 ustawy - pobrane dochody budżetowe związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostce samorządu terytorialnego ustawami, pomniejszone o określone w odrębnych przepisach dochody budżetowe przysługujące jednostce samorządu terytorialnego z tytułu wykonywania tych zadań, na rachunek bieżący dochodów dysponenta części budżetowej przekazującego dotację celową, według stanu środków określonego w ust. 1, w terminach odpowiednio do 15. i 25. dnia danego miesiąca.
3.
Pobrane do dnia 31 grudnia i nieprzekazane w terminach, o których mowa w ust. 1 i 2, dochody budżetowe związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostce samorządu terytorialnego ustawami są przekazywane odpowiednio przez:
1)
jednostkę organizacyjną - na rachunek podstawowy właściwej jednostki samorządu terytorialnego w terminie do dnia 5 stycznia roku następującego po roku budżetowym, a gdy ten dzień jest dniem wolnym od pracy - do pierwszego dnia roboczego po tym terminie;
2)
zarząd jednostki samorządu terytorialnego - na rachunek bieżący dochodów dysponenta części budżetowej przekazującego dotacje celowe w terminie do dnia 8 stycznia roku następującego po roku budżetowym, a gdy ten dzień jest dniem wolnym od pracy - do pierwszego dnia roboczego po tym terminie.
4.
Dochody, o których mowa w ust. 1-3, są przekazywane wraz z należnymi odsetkami:
1)
ustawowymi, pobranymi od dłużników z tytułu nieterminowo regulowanych należności, stanowiących dochód budżetu państwa;
2)
naliczonymi w wysokości jak dla zaległości podatkowych w przypadku nieodprowadzonych dochodów budżetowych w terminach, o których mowa w ust. 1-3, przez jednostki organizacyjne i zarząd jednostki samorządu terytorialnego.
5.
Zasady sporządzania sprawozdań z wykonania dochodów, o których mowa w ust. 1-3, określają odrębne przepisy.
§  9.
Niniejsze rozporządzenie stosuje się do przekazywania do jednostek samorządu terytorialnego dotacji celowych na realizację zadań z zakresu administracji rządowej oraz zadań zleconych odrębnymi ustawami oraz do przekazywania przez jednostki samorządu terytorialnego pobranych dochodów związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych odrębnymi ustawami od dnia 1 lipca 2006 r.
§  10.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia. 1
1 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 10 listopada 2000 r. w sprawie szczegółowych zasad, trybu i terminów opracowywania planów finansowych zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami oraz przekazywania jednostkom samorządu terytorialnego dotacji celowych na realizację tych zadań (Dz. U. Nr 100, poz. 1077 oraz z 2002 r. Nr 12, poz. 113).

Zmiany w prawie

Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2006.135.955

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Plany finansowe zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami, przekazywanie dotacji celowych i przekazywanie pobranych dochodów związanych z realizacją tych zadań.
Data aktu: 24/07/2006
Data ogłoszenia: 27/07/2006
Data wejścia w życie: 04/08/2006