Szczegółowe warunki i tryb postępowania w sprawach wydawania zezwoleń i wpisu do rejestru indywidualnych praktyk, indywidualnych specjalistycznych praktyk i grupowych praktyk pielęgniarek i położnych oraz dane objęte wpisem do rejestru.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA1)
z dnia 30 marca 2004 r.
w sprawie szczegółowych warunków i trybu postępowania w sprawach wydawania zezwoleń i wpisu do rejestru indywidualnych praktyk, indywidualnych specjalistycznych praktyk i grupowych praktyk pielęgniarek i położnych oraz danych objętych wpisem do rejestru *

Na podstawie art. 25d ustawy z dnia 5 lipca 1996 r. o zawodach pielęgniarki i położnej (Dz. U. z 2001 r. Nr 57, poz. 602 i Nr 89, poz. 969, z 2003 r. Nr 109, poz. 1029 oraz z 2004 r. Nr 19, poz. 177) zarządza się, co następuje:
§  1.
Pielęgniarka, położna zamierzająca wykonywać indywidualną praktykę lub indywidualną specjalistyczną praktykę albo pielęgniarki, położne zamierzające udzielać świadczeń zdrowotnych w ramach grupowej praktyki, w celu uzyskania zezwolenia i jego wpisu do rejestru indywidualnych praktyk i indywidualnych specjalistycznych praktyk pielęgniarek, położnych oraz rejestru grupowych praktyk pielęgniarek, położnych, składają okręgowej radzie pielęgniarek i położnych, właściwej ze względu na miejsce wykonywania praktyki, następujące dokumenty:
1)
wniosek o wydanie zezwolenia na wykonywanie indywidualnej praktyki pielęgniarki, położnej, indywidualnej specjalistycznej praktyki pielęgniarki, położnej i jego wpis do rejestru indywidualnych praktyk i indywidualnych specjalistycznych praktyk pielęgniarek, położnych, na formularzu według wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do rozporządzenia, lub wniosek o wydanie zezwolenia na wykonywanie grupowej praktyki pielęgniarek, położnych i jego wpis do rejestru grupowych praktyk pielęgniarek, położnych, na formularzu według wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do rozporządzenia;
2)
kopię "Prawa wykonywania zawodu pielęgniarki" lub "Prawa wykonywania zawodu położnej";
3)
potwierdzający posiadanie specjalizacji w określonej dziedzinie pielęgniarstwa lub dziedzinie mającej zastosowanie w ochronie zdrowia - w przypadku pielęgniarek, położnych zamierzających wykonywać praktykę, w ramach której udzielać będą świadczeń zdrowotnych wymagających posiadania specjalizacji;
4)
potwierdzające prawo pielęgniarki lub położnej do korzystania z pomieszczenia, w którym ma być wykonywana indywidualna praktyka, indywidualna specjalistyczna praktyka albo grupowa praktyka pielęgniarek, położnych;
5)
potwierdzające prawo pielęgniarki lub położnej do korzystania z pomieszczenia, w którym będą przyjmowane wezwania, będzie przechowywana dokumentacja medyczna, aparatura i sprzęt medyczny wymagający sterylizacji - w przypadku gdy pielęgniarka, położna zamierza wykonywać praktykę wyłącznie w miejscu wezwania;
6)
uwierzytelnioną kopię umowy spółki cywilnej lub spółki partnerskiej - w przypadku pielęgniarek, położnych zamierzających udzielać świadczeń zdrowotnych w ramach grupowej praktyki;
7)
opinię właściwego organu Państwowej Inspekcji Sanitarnej o spełnieniu warunków umożliwiających udzielanie w danym pomieszczeniu określonych świadczeń zdrowotnych.
§  2.
1.
Pielęgniarka, położna lub pielęgniarki, położne, które zamierzają równocześnie wykonywać indywidualną praktykę i indywidualną specjalistyczną praktykę oraz udzielać świadczeń zdrowotnych w ramach grupowej praktyki albo dwie z nich, w celu uzyskania zezwolenia i jego wpisu do rejestru, obowiązane są złożyć odrębny wniosek, o którym mowa w § 1 pkt 1, dla każdej z tych praktyk.
2.
Pielęgniarka, położna lub pielęgniarki, położne, które zamierzają wykonywać indywidualną praktykę i indywidualną specjalistyczną praktykę oraz udzielać świadczeń zdrowotnych w ramach grupowej praktyki w kilku pomieszczeniach, obowiązane są przedstawić dane, o których mowa w § 1 pkt 4, 5 i 7, dla każdego z tych pomieszczeń.
§  3.
1.
Okręgowa rada pielęgniarek i położnych, właściwa ze względu na miejsce wykonywania praktyki, na podstawie dokumentów, o których mowa w § 1, podejmuje uchwałę o wydaniu zezwolenia na wykonywanie praktyki oraz o dokonaniu jego wpisu do rejestru albo odmowie wydania zezwolenia, w terminie 30 dni od dnia złożenia dokumentów, o których mowa w § 1.
2.
Na podstawie uchwały o wydaniu zezwolenia na wykonywanie praktyki oraz o dokonaniu jego wpisu do rejestru okręgowa rada pielęgniarek i położnych wydaje niezwłocznie pielęgniarce, położnej zezwolenie na wykonywanie praktyki oraz zaświadczenie o jego wpisie do rejestru.
3.
W przypadku grupowej praktyki pielęgniarek, położnych zezwolenie i zaświadczenie, o których mowa w ust. 2, okręgowa rada pielęgniarek i położnych wydaje każdej pielęgniarce, położnej będącej wspólnikiem spółki.
4.
W przypadku, o którym mowa w § 2 ust. 1, okręgowa rada pielęgniarek i położnych wydaje pielęgniarce, położnej lub pielęgniarkom, położnym zezwolenie i zaświadczenie, o których mowa w ust. 2, odrębnie dla indywidualnej praktyki, indywidualnej specjalistycznej praktyki i grupowej praktyki.
5.
Wzory zezwoleń i zaświadczeń, o których mowa w ust. 2, stanowią załączniki nr 3-9 do rozporządzenia.
§  4.
1.
Rejestr indywidualnych praktyk i indywidualnych specjalistycznych praktyk oraz rejestr grupowych praktyk pielęgniarek, położnych prowadzone są w systemie ewidencyjno-informatycznym. Wpisowi do rejestrów podlegają następujące dane:
1)
numer wpisu do rejestru;
2)
imię (imiona) i nazwisko pielęgniarki, położnej;
3)
numer rejestru pielęgniarki, położnej w okręgowej izbie pielęgniarek i położnych;
4)
numer prawa wykonywania zawodu;
5)
numer dyplomu posiadanej specjalizacji oraz dziedzina specjalizacji - w przypadku udzielania świadczeń zdrowotnych wymagających posiadania specjalizacji;
6)
oznaczenie rodzaju praktyki;
7)
numer i data uchwały okręgowej rady pielęgniarek i położnych o wydaniu zezwolenia na wykonywanie praktyki i dokonaniu jego wpisu do rejestru oraz numery i daty uchwał o zmianie wpisu;
8)
adres praktyki i adresy miejsca jej wykonywania albo udzielania świadczeń zdrowotnych w ramach grupowej praktyki pielęgniarek i położnych;
9)
numer telefonu, numer faksu i adres poczty elektronicznej;
10)
adres do korespondencji;
11)
adres miejsca przyjmowania wezwań;
12)
adres miejsca przechowywania dokumentacji medycznej, aparatury i sprzętu medycznego wymagającego sterylizacji - w przypadku praktyki wykonywanej wyłącznie w miejscu wezwania;
13)
nazwa organu sanitarnego oraz numer i data wydania opinii o spełnieniu warunków umożliwiających udzielanie świadczeń zdrowotnych w odniesieniu do danego pomieszczenia;
14)
numer i data uchwały okręgowej rady pielęgniarek i położnych o cofnięciu zezwolenia na wykonywanie praktyki i skreśleniu zezwolenia z rejestru.
2.
Rejestr jest jawny.
§  5.
1.
W przypadku gdy pielęgniarka, położna zamierza:
1)
wykonywać praktykę w innej dziedzinie pielęgniarstwa lub dziedzinie mającej zastosowanie w ochronie zdrowia niż dziedzina wpisana do rejestru,
2)
udzielać świadczeń zdrowotnych w ramach grupowej praktyki w jednej z dziedzin pielęgniarstwa lub dziedzin mających zastosowanie w ochronie zdrowia niewpisanych do rejestru
-
obowiązana jest ponownie złożyć wniosek o wydanie zezwolenia.
2.
W przypadku gdy pielęgniarka, położna zaprzestaje udzielania świadczeń zdrowotnych w ramach grupowej praktyki, pielęgniarki, położne zamierzające nadal udzielać świadczeń zdrowotnych w ramach tej grupowej praktyki obowiązane są ponownie złożyć wniosek o wydanie zezwolenia.
3.
W przypadku gdy pielęgniarka, położna zamierza wykonywać praktykę w innym pomieszczeniu niż pomieszczenie wpisane do rejestru, obowiązana jest powiadomić o tym na piśmie okręgową radę pielęgniarek i położnych, która wydała zezwolenie i dokonała jego wpisu do rejestru, oraz dołączyć opinię, o której mowa w § 1 pkt 7.
4.
W przypadkach, o których mowa w ust. 1-3, okręgowa rada pielęgniarek i położnych po sprawdzeniu przedstawionych jej danych, na podstawie podjętej uchwały, wydaje nowe zezwolenie i zaświadczenie o jego wpisie do rejestru albo dokonuje wpisu nowych danych lub zmiany danych wpisanych do rejestru i wydaje zaświadczenie o wpisie, albo odmawia wydania zezwolenia, wpisania nowych danych lub zmiany danych wpisanych do rejestru.
§  6.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
______

1) Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej - zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 28 czerwca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Zdrowia (Dz. U. Nr 93, poz. 833 oraz z 2003 r. Nr 199, poz. 1941).

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WZÓR

Wniosek o wydanie zezwolenia na wykonywanie indywidualnej praktyki pielęgniarki, położnej/ indywidualnej specjalistycznej praktyki pielęgniarki, położnej*

wzór

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR

Wniosek o wydanie zezwolenia na wykonywanie grupowej praktyki pielęgniarek/ położnych*

wzór

ZAŁĄCZNIK Nr  3

WZÓR

ZEZWOLENIE Nr .........

NA WYKONYWANIE INDYWIDUALNEJ PRAKTYKI PIELĘGNIARKI/PIELĘGNIARZA*

Pani/Pan ......................................................

posiadająca/ -cy prawo wykonywania zawodu

pielęgniarki/pielęgniarza*

nr .............................

wydane przez Okręgową Radę Pielęgniarek i Położnych w .........

...........................................................

(numer rejestru w Okręgowej Izbie Pielęgniarek i Położnych)

uzyskała/uzyskał* zezwolenie na wykonywanie indywidualnej

praktyki pielęgniarki/ pielęgniarza*

wydane przez Okręgową Radę Pielęgniarek i Położnych w .........

na podstawie art. 25 ust. 1 ustawy z dnia 5 lipca 1996 r. o

zawodach pielęgniarki i położnej (Dz. U. z 2001 r. Nr 57, poz.

602 i Nr 89, poz. 969, z 2003 r. Nr 109, poz. 1029 oraz z 2004

r. Nr 19, poz. 177) i uchwały nr ........... z dnia ...........

Zezwolenie jest bezterminowe i ważne na terenie działania

Okręgowej Izby Pielęgniarek i Położnych w .....................

(pieczęć okrągła)

.......... .........................................

(data) (podpis przewodniczącej /przewodniczącego

Okręgowej Rady Pielęgniarek i Położnych)

______

* Właściwe zakreślić.

ZAŁĄCZNIK Nr  4

WZÓR

ZEZWOLENIE Nr .........

NA WYKONYWANIE INDYWIDUALNEJ SPECJALISTYCZNEJ PRAKTYKI PIELĘGNIARKI/PIELĘGNIARZA* W DZIEDZINIE

...............................................................

Pani/Pan ......................................................

posiadająca/-cy prawo wykonywania zawodu

pielęgniarki/pielęgniarza*

nr .......................

wydane przez Okręgową Radę Pielęgniarek i Położnych w .........

...........................................................

(numer rejestru w Okręgowej Izbie Pielęgniarek i Położnych)

posiadająca/-cy specjalizację w dziedzinie:

...............................................................

uzyskała/uzyskał* zezwolenie na wykonywanie indywidualnej

specjalistycznej praktyki pielęgniarki/ pielęgniarza*

wydane przez Okręgową Radę Pielęgniarek i Położnych w .........

na podstawie art. 25 ust. 1 ustawy z dnia 5 lipca 1996 r. o

zawodach pielęgniarki i położnej (Dz. U. z 2001 r. Nr 57, poz.

602 i Nr 89, poz. 969, z 2003 r. Nr 109, poz. 1029 oraz z 2004

r. Nr 19, poz. 177) i uchwały nr ....... z dnia ...............

Zezwolenie jest bezterminowe i ważne na terenie działania

Okręgowej Izby Pielęgniarek i Położnych w .....................

(pieczęć okrągła)

............ ............................................

(data) (podpis przewodniczącej /przewodniczącego

Okręgowej Rady Pielęgniarek i Położnych)

______

* Właściwe zakreślić.

ZAŁĄCZNIK Nr  5

WZÓR

ZEZWOLENIE Nr .........

NA WYKONYWANIE INDYWIDUALNEJ PRAKTYKI POŁOŻNEJ/POŁOŻNEGO*

Pani/Pan ......................................................

posiadająca/-cy prawo wykonywania zawodu położnej/położnego*

nr ..........................

wydane przez Okręgową Radę Pielęgniarek i Położnych w .........

...........................................................

(numer rejestru w Okręgowej Izbie Pielęgniarek i Położnych)

uzyskała/uzyskał* zezwolenie na wykonywanie indywidualnej

praktyki położnej/położnego*

wydane przez Okręgową Radę Pielęgniarek i Położnych w .........

na podstawie art. 25 ust. 1 ustawy z dnia 5 lipca 1996 r. o

zawodach pielęgniarki i położnej (Dz. U. z 2001 r. Nr 57, poz.

602 i Nr 89, poz. 969, z 2003 r. Nr 109, poz. 1029 oraz z 2004

r. Nr 19, poz. 177) i uchwały nr ........... z dnia ...........

Zezwolenie jest bezterminowe i ważne na terenie działania

Okręgowej Izby Pielęgniarek i Położnych w .....................

(pieczęć okrągła)

............ ............................................

(data) (podpis przewodniczącej /przewodniczącego

Okręgowej Rady Pielęgniarek i Położnych)

______

* Właściwe zakreślić.

ZAŁĄCZNIK Nr  6

WZÓR

ZEZWOLENIE Nr .........

NA WYKONYWANIE INDYWIDUALNEJ SPECJALISTYCZNEJ PRAKTYKI POŁOŻNEJ/POŁOŻNEGO* W DZIEDZINIE

...............................................................

Pani/Pan ......................................................

posiadająca/-cy prawo wykonywania zawodu położnej/położnego*

nr .............

wydane przez Okręgową Radę Pielęgniarek i Położnych w .........

...........................................................

(numer rejestru w Okręgowej Izbie Pielęgniarek i Położnych)

posiadająca/-cy specjalizację w dziedzinie:

...............................................................

uzyskała/uzyskał* zezwolenie na wykonywanie indywidualnej

specjalistycznej praktyki położnej/ położnego*

wydane przez Okręgową Radę Pielęgniarek i Położnych w .........

na podstawie art. 25 ust. 1 ustawy z dnia 5 lipca 1996 r. o

zawodach pielęgniarki i położnej (Dz. U. z 2001 r. Nr 57, poz.

602 i Nr 89, poz. 969, z 2003 r. Nr 109, poz. 1029 oraz z 2004

r. Nr 19, poz. 177) i uchwały nr ...... z dnia ................

Zezwolenie jest bezterminowe i ważne na terenie działania

Okręgowej Izby Pielęgniarek i Położnych w .....................

(pieczęć okrągła)

.......... .............................................

(data) (podpis przewodniczącej /przewodniczącego

Okręgowej Rady Pielęgniarek i Położnych)

______

* Właściwe zakreślić.

ZAŁĄCZNIK Nr  7

WZÓR

ZEZWOLENIE Nr ........

NA WYKONYWANIE GRUPOWEJ PRAKTYKI PIELĘGNIAREK/ POŁOŻNYCH*

wzór

ZAŁĄCZNIK Nr  8

WZÓR

ZAŚWIADCZENIE

O WPISIE DO REJESTRU INDYWIDUALNYCH PRAKTYK I INDYWIDUALNYCH SPECJALISTYCZNYCH PRAKTYK PIELĘGNIAREK, POŁOŻNYCH

wzór

ZAŁĄCZNIK Nr  9

WZÓR

ZAŚWIADCZENIE O WPISIE DO REJESTRU GRUPOWYCH PRAKTYK PIELĘGNIAREK, POŁOŻNYCH

wzór

* Z dniem 21 sierpnia 2004 r. nin. rozporządzenie traci moc w zakresie szczegółowych warunków i trybu postępowania w sprawach wydawania zezwoleń i wpisu do rejestru indywidualnych praktyk, indywidualnych specjalistycznych praktyk i grupowych praktyk pielęgniarek i położnych oraz danych objętych wpisem do rejestru, uwzględniając w szczególności wzór wniosku o udzielenie zezwolenia i wpis do rejestru, dokumenty wymagane w postępowaniu oraz wzór zezwolenia, w związku ze zmianą art. 25d ustawy z dnia 5 lipca 1996 r. o zawodzie pielęgniarki i położnej (Dz.U.01.57.602) przez art. 18 pkt 14 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U.04.173.1808) - zob. też art. 85 ostatnio powołanej ustawy.

Zmiany w prawie

Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2004.65.602

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowe warunki i tryb postępowania w sprawach wydawania zezwoleń i wpisu do rejestru indywidualnych praktyk, indywidualnych specjalistycznych praktyk i grupowych praktyk pielęgniarek i położnych oraz dane objęte wpisem do rejestru.
Data aktu: 30/03/2004
Data ogłoszenia: 16/04/2004
Data wejścia w życie: 16/04/2004