Dopuszczalne masy substancji, które mogą być odprowadzane w ściekach przemysłowych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ŚRODOWISKA 1  
z dnia 27 lipca 2004 r.
w sprawie dopuszczalnych mas substancji, które mogą być odprowadzane w ściekach przemysłowych

Na podstawie art. 45 ust. 2 ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. - Prawo wodne (Dz. U. Nr 115, poz. 1229, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa dopuszczalne masy substancji, które mogą być odprowadzane w oczyszczonych ściekach przemysłowych, w jednym lub więcej okresach, przypadające na jednostkę masy wykorzystywanego surowca, materiału, paliwa lub powstającego produktu.
§  2.
Dopuszczalne masy niektórych substancji szczególnie szkodliwych, które mogą być odprowadzane w oczyszczonych ściekach przemysłowych, w jednym lub więcej okresach, przypadające na jednostkę masy wykorzystywanego surowca, materiału, paliwa lub powstającego produktu, są określone w załączniku do rozporządzenia.
§  3.
1.
Jeżeli ścieki przemysłowe pochodzące z różnych instalacji są oczyszczane razem ze ściekami z innych źródeł, na podstawie pomiarów, należy przeprowadzić obliczenia bilansu masy w celu wyznaczenia w ostatecznie odprowadzanych ściekach oczyszczonych wartości wskaźników zanieczyszczeń, jakie mogą zostać przypisane danym ściekom przemysłowym.
2.
Ustalone wartości wskaźników zanieczyszczeń, zgodne z ust. 1, powinny spełniać wymagania określone w załączniku do rozporządzenia.
§  4.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. 2  

ZAŁĄCZNIK 3  

DOPUSZCZALNE MASY NIEKTÓRYCH SUBSTANCJI SZCZEGÓLNIE SZKODLIWYCH, KTÓRE MOGĄ BYĆ ODPROWADZANE W OCZYSZCZONYCH ŚCIEKACH PRZEMYSŁOWYCH, W JEDNYM LUB WIĘCEJ OKRESACH, PRZYPADAJĄCE NA JEDNOSTKĘ MASY WYKORZYSTYWANEGO SUROWCA, MATERIAŁU, PALIWA LUB POWSTAJĄCEGO PRODUKTU

Lp. Nazwa

wskaźnika

Rodzaj produkcji Jednostka miary Najwyższe

dopuszczalne wartości w jednym lub więcej okresach

średnia

dobowa

średnia

miesięczna

1 2 3 4 5 6
1 Rtęć (Hg) Elektroliza chlorków metali alkalicznych za pomocą elektrolizerów rtęciowych g Hg/t zainstalowanej zdolności produkcyjnej chloru przystosowaniu:
a) solanki obiegowej: - 1) 4,0 1,0
- 2) 2,0 0,5
b) solanki traconej1) 20, 0 5,0
Zakłady przemysłu chemicznego stosujące katalizatory rtęciowe:
a) w produkcji chlorku winylu g Hg/t zdolności produkcyjnej chlorku winylu 0,2 0,1
b) w innych procesach g Hg/kg przetworzonej rtęci 10,0 5,0
Produkcja katalizatorów rtęciowych stosowanych w produkcji chlorku winylu g Hg/kg przetworzonej rtęci 1,4 0,7
Produkcja organicznych i nieorganicznych związków rtęci, z wyjątkiem katalizatorów rtęciowych stosowanych w produkcji chlorku winylu g Hg/kg przetworzonej rtęci 0,1 0,05
Produkcja baterii galwanicznych zawierających rtęć g Hg/kg przetworzonej rtęci 0,06 0,03
2 Kadm (Cd) Produkcja związków kadmu g Cd odprowadzanego na kg Cd wykorzystanego 1,0 0,5
Produkcja barwników g Cd odprowadzanego na kg Cd wykorzystanego 0,6 0,3
Produkcja stabilizatorów g Cd odprowadzanego na kg Cd wykorzystanego 1,0 0,5
Produkcja baterii galwanicznych i akumulatorów g Cd odprowadzanego na kg Cd wykorzystanego 3,0 1,5
Powlekanie elektrolityczne g Cd odprowadzanego na kg Cd wykorzystanego 0,6 0,3
3 Heksachlorocykloheksan (HCH) Zakłady produkcji heksachlorocykloheksanu g HCH/t wyprodukowanego HCH 0,0 0,0
Zakłady ekstrakcji lindanu g HCH/t wyprodukowanego HCH 0,0 0,0
Zakłady produkcji heksachlorocykloheksanu i ekstrakcji lindanu g HCH/t wyprodukowanego HCH 0,0 0,0
4 Tetrachlorometan (czterochlorek

węgla) (CCl4)

Produkcja tetrachlorometanu przez nadchlorowanie w procesie obejmującym pranie g CCl4/t całkowitej zdolności produkcyjnej CCl4 i nadchloroetylenu 80,0 40,0
Produkcja tetrachlorometanu przez nadchlorowanie w procesie nieobejmującym prania g CCl4/t całkowitej zdolności produkcyjnej CCl4 i nadchloroetylenu 5,0 2,5
Produkcja chlorometanów przez chlorowanie metanu (łącznie z wysokociśnieniowym elektrolitycznym wytwarzaniem chloru) i z metanolu g CCl4/t całkowitej zdolności produkcyjnej chlorometanów 20,0 10,0
5 Pentachlorofenol (PCP) 2, 3, 4, 5, 6- pięciochloro-1-hydroksybenzen i jego sole Produkcja pentachlorofenolanu sodu przez hydrolizę heksachlorobenzenu g PCP/t zdolności produkcyjnej PCP lub wykorzystanego PCP 50,0 25,0
6 Aldryna*)

(C12H8Cl6)

Dieldryna*)

(C12H8Cl6O)

Endryna*)

(C12H8Cl6O)

Izodryna*)

(C12H8Cl6)

Produkcja aldryny i/lub dieldryny i/lub endryny łącznie z konfekcjonowaniem tych substancji w tym samym zakładzie g/t całkowitej zdolności produkcyjnej zakładu 0,0 0,0
7 Heksachlorobenzen (HCB) Produkcja i przetwórstwo heksachlorobenzenu g HCB/t zdolności produkcyjnej HCB 0,0 0,0
Produkcja nadchloroetylenu (PER) i tetrachlorometanu (CCl4) przez nadchlorowanie g HCB/t zdolności produkcyjnej PER + CCl4 3,0 1,5
8 Heksachlorobutadien (HCBD) Produkcja nadchloroetylenu (PER) i tetrachlorometanu (CCl4) przez nadchlorowanie g HCBD/t zdolności produkcyjnej PER + CCl4 3,0 1,5
9 Trichlorometan

(chloroform)

(CHCl3)

Produkcja chlorometanów z metanolu lub z kombinacji metanolu i metanu (tj. przez hydrochlorowanie metanolu, a następnie chlorowanie chlorku metylu) g CHCl3/t zdolności produkcyjnej chlorometanów3) 20,0 10,0
Produkcja chlorometanów przez chlorowanie metanu g CHCl3/t zdolności produkcyjnej chlorometanów3) 15,0 7,5
10 1,2-dichloroetan (EDC) Produkcja 1,2-dichloroetanu bez przetwarzania i wykorzystania w tym samym zakładzie g EDC/t zdolności produkcyjnej oczyszczonego EDC 5,0 2,5
Produkcja 1,2-dichloroetanu i przetwarzanie lub wykorzystanie w tym samym zakładzie g EDC/t zdolności produkcyjnej oczyszczonego EDC4) 10,0 5,0
Przetwarzanie 1,2-dichloroetanu na substancje inne niż chlorek winylu, w szczególności produkcja etylenodwuaminy, etylenopoliaminy, 1,1,1-trichloroetanu, trichloroetylenu i nadchloroetylenu g EDC/t zdolności przetwarzania EDC 5,0 2,5
11 Trichloroetylen

(TRI)

Produkcja trichloroetylenu (TRI) i nadchloroetylenu (PER) g TRI/t zdolności produkcyjnej TRI + PER 5,0 2,5
12 Nadchloroetylen

(PER)

Produkcja trichloroetylenu (TRI) i nadchloroetylenu (PER) proces TRI-PER g PER/t zdolności produkcyjnej TRI + PER 5,0 2,5
Produkcja tetrachlorometanu i nadchloroetylenu (PER) proces TETRA-PER g PER/t zdolności produkcyjnej TETRA + PER 5,0 2,5
13 Trichlorobenzen (TCB) jako suma trzech izomerów

(1,2,3-TCB +

1,2,4-TCB +

1,2,5-TCB)

Produkcja trichlorobenzenu przez odchlorowodorowanie heksachlorocykloheksanu (HCH) i/lub przetwarzanie trichlorobenzenu g TCB/t zdolności produkcyjnej TCB 20,0 10,0
Produkcja i/lub przetwarzanie chlorobenzenu przez chlorowanie benzenu g TCB/t zdolności produkcyjnej lub przetwarzania jedno- lub dwu chlorobenzenu 1,0 0,5
Objaśnienia:

*) Substancja umieszczona jest w załączniku do rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 9 grudnia 2003 r. w sprawie substancji stwarzających szczególne zagrożenie dla środowiska (Dz. U. Nr 217, poz. 2141) jako substancja, której wprowadzanie do obrotu lub ponowne wykorzystanie jest zabronione na podstawie art. 160 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2013 r. poz. 1232, z późn. zm.).

1) Wartości dopuszczalne stosuje się do całkowitej ilości rtęci obecnej we wszystkich zawierających rtęć ściekach odprowadzanych z terenu zakładu.

2) Wartości dopuszczalne stosuje się do rtęci obecnej w ściekach z instalacji produkującej chlor.

3) Jeżeli to możliwe, wartość średnia dobowa nie powinna przekraczać dwukrotnej wartości średniej miesięcznej.

4) Jeżeli zdolność przetwarzania i wykorzystania 1,2-dichloroetanu jest większa od zdolności produkcyjnej, wartości dopuszczalne odnoszą się do całkowitej zdolności przetwarzania i wykorzystania.

1 Minister Środowiska kieruje działem administracji rządowej - środowisko, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Środowiska (Dz. U. Nr 134, poz. 1438).
2 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 31 stycznia 2003 r. w sprawie dopuszczalnych mas substancji, które mogą być odprowadzane w ściekach przemysłowych (Dz. U. Nr 35, poz. 309).
3 Załącznik zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 23 marca 2015 r. (Dz.U.2015.521) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 kwietnia 2015 r.

Zmiany w prawie

Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2004.180.1867

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Dopuszczalne masy substancji, które mogą być odprowadzane w ściekach przemysłowych.
Data aktu: 27/07/2004
Data ogłoszenia: 18/08/2004
Data wejścia w życie: 02/09/2004