Tryb przekazywania danych pomiędzy organami prowadzącymi ewidencję ludności oraz powiadamiania o nadaniu numeru PESEL.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI1)
z dnia 20 grudnia 2002 r.
w sprawie trybu przekazywania danych pomiędzy organami prowadzącymi ewidencję ludności oraz powiadamiania o nadaniu numeru PESEL.

Na podstawie art. 44d ust. 2 ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych (Dz. U. z 2001 r. Nr 87, poz. 960 i Nr 110, poz. 1189 oraz z 2002 r. Nr 74, poz. 676 i Nr 78, poz. 716) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Rozporządzenie określa:
1)
tryb przekazywania pomiędzy ministrem właściwym do spraw administracji publicznej, zwanym dalej "ministrem", wojewodą oraz organami gminy danych zawartych w prowadzonych przez nich zbiorach;
2)
tryb powiadamiania o nadaniu numeru PESEL organu gminy właściwego ze względu na miejsce pobytu stałego lub czasowego osoby podlegającej obowiązkowi jego nadania albo organu, w którym złożono wniosek o wydanie dowodu osobistego, a także osoby, której nadano numer PESEL na jej pisemny wniosek, jeżeli odrębne przepisy przewidują konieczność posiadania takiego numeru.
2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o "ustawie", należy przez to rozumieć ustawę z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych.
§  2.
1.
Ewidencja ludności jest prowadzona przez:
1)
ministra - w systemie informatycznym - w formie zbioru PESEL;
2)
wojewodę - w systemie informatycznym - w formie wojewódzkich zbiorów meldunkowych;
3)
organy gminy - w systemie informatycznym albo w systemie kartotecznym - w formie gminnych zbiorów meldunkowych.
2.
Przekazywanie danych pomiędzy organami, o których mowa w ust. 1, odbywa się w sposób uniemożliwiający dostęp do nich osób nieupoważnionych.
§  3.
1.
Organ gminy prowadzący ewidencję ludności wyłącznie w systemie kartotecznym o dokonanych zmianach danych osobowych zawiadamia:
1)
wojewodę - poprzez przekazanie odpisów akt stanu cywilnego, formularzy meldunkowych oraz zgłoszeń zmiany danych osobowych, w celu dokonania aktualizacji wojewódzkiego zbioru meldunkowego;
2)
organ gminy właściwy ze względu na miejsce pobytu stałego osoby - o zameldowaniu tej osoby na pobyt czasowy trwający ponad 2 miesiące, przekazując odcinek "B" formularza "Zgłoszenie pobytu czasowego ponad 2 miesiące".
2.
Wzory formularzy zgłoszeń meldunkowych, o których mowa w ust. 1, określają załączniki nr 1-4 do rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 24 grudnia 2002r. w sprawie zgłaszania i przyjmowania danych niezbędnych do zameldowania i wymeldowania oraz prowadzenia ewidencji ludności i ewidencji wydanych i utraconych dowodów osobistych (Dz. U. Nr 236, poz. 1999).
§  4.
1.
W przypadku zmiany miejsca pobytu stałego organ gminy dokonujący zameldowania osoby na pobyt stały w nowym miejscu zamieszkania zawiadamia o nowym miejscu pobytu organ gminy właściwy ze względu na poprzednie miejsce pobytu stałego tej osoby.
2.
Po otrzymaniu zawiadomienia, o którym mowa w ust. 1, organ gminy właściwy ze względu na poprzednie miejsce pobytu stałego przekazuje indywidualną kartę osobową mieszkańca, o której mowa w § 25 rozporządzenia wymienionego w § 3 ust. 2, organowi właściwemu ze względu na nowe miejsce pobytu stałego. Zawiadomienie włącza się do zbioru danych byłych mieszkańców.
§  5.
1.
Wojewoda, po wprowadzeniu zmian w wojewódzkim zbiorze meldunkowym, w terminie nie dłuższym niż 3 dni od dnia wprowadzenia tych zmian, zwraca dokumenty, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1, właściwemu organowi gminy z adnotacją "wprowadzono w wojewódzkim zbiorze meldunkowym".
2.
O wprowadzonych zmianach w wojewódzkim zbiorze meldunkowym wojewoda powiadamia ministra w celu aktualizacji zbioru PESEL, w formie elektronicznej, w terminie nie dłuższym niż 3 dni od dnia otrzymania informacji o zmianie.
3.
Minister po wprowadzeniu zmian w zbiorze PESEL przekazuje niezwłocznie właściwemu wojewodzie, w formie elektronicznej, potwierdzenie dokonania tych zmian.
§  6.
Zgłoszenia zmiany danych osobowych kierowane do organów, o których mowa w § 3 ust. 1, przekazuje się jako przesyłki polecone w terminie nie dłuższym niż 5 dni od dnia otrzymania informacji o zaistniałych zmianach.
§  7.
1.
Organ gminy prowadzący ewidencję ludności w systemie informatycznym przekazuje do wojewody, w formie elektronicznej, informacje dotyczące zmiany danych osobowych zgromadzonych w zbiorach meldunkowych, o których mowa w art. 44a ust.1 pkt 1 lit. a-c ustawy.
2.
Informacje, o których mowa w ust. 1, przekazuje się w terminie nie dłuższym niż 5 dni od dnia otrzymania informacji o zmianie.
3.
Wojewoda po wprowadzeniu w wojewódzkim zbiorze meldunkowym zmiany danych, o których mowa w ust. 1, przekazuje niezwłocznie organowi gminy potwierdzenie ich dokonania.
4.
Wojewoda informuje ministra o wprowadzonych zmianach w celu dokonania aktualizacji zbioru PESEL, w formie elektronicznej, w terminie nie dłuższym niż 3 dni od dnia otrzymania informacji o zmianie.
5.
Minister, po wprowadzeniu zmian w zbiorze PESEL, przekazuje niezwłocznie właściwemu wojewodzie, w formie elektronicznej, potwierdzenie dokonania tych zmian.
§  8.
Przepisy § 3 ust. 1 pkt 2 i § 4 stosuje się odpowiednio w przypadku prowadzenia ewidencji ludności w systemie informatycznym.
§  9.
1.
Organ gminy wnioskujący o nadanie numeru PESEL przekazuje do ministra wniosek o nadanie numeru PESEL, którego wzór określa załącznik nr 5 do rozporządzenia, o którym mowa w § 3 ust. 2.
2.
W przypadku prowadzenia ewidencji ludności w systemie informatycznym wniosek, o którym mowa w ust. 1, przesyłany jest w formie elektronicznej i może on nie odpowiadać formie graficznej określonej w rozporządzeniu, o którym mowa w § 3 ust. 2.
3.
Minister, po nadaniu numeru PESEL, przekazuje niezwłocznie organowi gminy powiadomienie o nadanym numerze PESEL, w celu uzupełnienia gminnego zbioru meldunkowego.
4.
Organ gminy powiadamia właściwego wojewodę o nadanym numerze PESEL, w celu uzupełnienia wojewódzkiego zbioru meldunkowego, w terminie nie dłuższym niż 5 dni od dnia otrzymania powiadomienia, o którym mowa w ust. 3.
5.
W przypadku gdy numer PESEL został nadany na wniosek osoby, o której mowa w art. 31b ust. 1 ustawy, minister powiadamia tę osobę o nadanym numerze PESEL niezwłocznie po jego nadaniu.
§  10.
Przepis § 9 stosuje się odpowiednio do zmiany numeru PESEL.
§  11.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2003 r.
________

1) Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działem administracji rządowej - administracja publiczna, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 14 marca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. Nr 35, poz. 325 i Nr 58, poz. 533).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2002.236.1996

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Tryb przekazywania danych pomiędzy organami prowadzącymi ewidencję ludności oraz powiadamiania o nadaniu numeru PESEL.
Data aktu: 20/12/2002
Data ogłoszenia: 30/12/2002
Data wejścia w życie: 01/01/2003