Aplikacja legislacyjna.

ROZPORZĄDZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 23 czerwca 1995 r.
w sprawie aplikacji legislacyjnej.

Na podstawie art. 71 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych (Dz. U. Nr 31, poz. 214, z 1984 r. Nr 35, poz. 187, z 1988 r. Nr 19, poz. 132, z 1989 r. Nr 4, poz. 24, Nr 34, poz. 178 i 182, z 1990 r. Nr 20, poz. 121, z 1991 r. Nr 55, poz. 234, Nr 88, poz. 400 i Nr 95, poz. 425, z 1992 r. Nr 54, poz. 254 i Nr 90, poz. 451 oraz z 1994 r. Nr 136, poz. 704) zarządza się, co następuje:
§  1.
1. 1
Aplikacja legislacyjna, zwana dalej "aplikacją", jest prowadzona w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
2.
Aplikacja legislacyjna trwa 10 miesięcy i jest podzielona na dwa semestry 5-miesięczne.
§  2.
1. 2
Aplikacją legislacyjną kieruje kierownik aplikacji, powoływany i odwoływany przez Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów po zasięgnięciu opinii Przewodniczącego Rady Legislacyjnej przy Prezesie Rady Ministrów.
2.
Do obowiązków kierownika aplikacji należy w szczególności:
1)
opracowywanie szczegółowego planu zajęć i zapewnienie ich należytego poziomu merytorycznego,
2)
wyznaczanie patronów aplikantom,
3)
dopuszczanie aplikantów do egzaminu kończącego aplikację legislacyjną,
4)
zapewnienie obsługi administracyjnej aplikacji legislacyjnej oraz egzaminu kończącego aplikację legislacyjną.
§  3.
Aplikacja legislacyjna obejmuje:
1)
uczestnictwo w wykładach oraz konwersatoriach,
2)
wykonywanie zadań praktycznych wyznaczonych przez kierownika aplikacji legislacyjnej lub patrona.
§  4.
1.
Przedmiotem wykładów i konwersatoriów są:
1)
źródła prawa w Rzeczypospolitej Polskiej,
2)
metodyka pracy legislacyjnej,
3)
procedura prawodawcza,
4)
wybrane problemy legislacyjne podstawowych gałęzi prawa,
5)
standardy tworzenia prawa w państwie prawnym,
6)
prawo Unii Europejskiej i harmonizacja prawa polskiego z prawem Unii Europejskiej,
7)
orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego i orzecznictwo sądowe.
2.
Zadania praktyczne polegają w szczególności na opracowywaniu, pod kierunkiem patrona, projektów przepisów prawnych oraz sporządzaniu opinii o projektach aktów normatywnych.
§  5.
1.
Wykłady i konwersatoria odbywają się w wyznaczony przez kierownika aplikacji jeden dzień w tygodniu.
2.
Uczestniczenie w wykładach i konwersatoriach oraz wykonywanie zadań, o których mowa w § 4 ust. 2, należy do obowiązków aplikanta.
3.
W razie niewykonywania przez aplikanta jego obowiązków, kierownik aplikacji legislacyjnej może postanowić o przerwaniu aplikacji.
§  6.
1. 3
Każdemu aplikantowi wyznacza się patrona spośród urzędników państwowych mających wykształcenie prawnicze i co najmniej pięcioletni staż pracy w legislacji. W wyjątkowych wypadkach jeden patron może sprawować opiekę nad dwoma aplikantami.
2.
Do obowiązków patrona należy zapoznanie aplikanta z podstawowymi zadaniami pracownika służby legislacyjnej.
§  7. 4
Nadzór nad przebiegiem aplikacji legislacyjnej sprawuje Sekretarz Rady Ministrów działający z upoważnienia Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
§  8.
1.
Aplikacja legislacyjna kończy się egzaminem pisemnym oraz ustnym, składanym przed komisją egzaminacyjną. Każdy z egzaminów odbywa się w oddzielnym dniu.
2. 5
Komisję egzaminacyjną powołuje Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów na wniosek Sekretarza Rady Ministrów.
3. 6
Komisja egzaminacyjna składa się z przewodniczącego, którym jest Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów albo wyznaczona przez niego osoba, oraz 5 członków.
4. 7
W skład komisji egzaminacyjnej wchodzi dyrektor Departamentu Legislacyjnego Rządu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów albo osoba przez niego upoważniona, kierownik aplikacji oraz specjaliści z podstawowych gałęzi prawa.
§  9.
1.
Przed dopuszczeniem do egzaminu patron sporządza opinię o aplikancie zawierającą informację o postępach aplikanta oraz jego przydatności do pracy legislacyjnej.
2.
Nie może być dopuszczony do egzaminu aplikant, który opuścił co najmniej 10 dni zajęć bez względu na przyczynę nieobecności.
§  10.
1.
Termin przeprowadzenia egzaminu wyznacza przewodniczący komisji egzaminacyjnej i zawiadamia o nim członków komisji.
2.
O terminie i miejscu egzaminu zawiadamia aplikantów dopuszczonych do egzaminu kierownik aplikacji, z odpowiednim wyprzedzeniem.
§  11.
1.
Egzamin pisemny polega na opracowaniu projektu przepisów prawnych wraz z uzasadnieniem oraz na opracowaniu opinii o projekcie aktu normatywnego. Podczas egzaminu pisemnego dopuszczalne jest posługiwanie się tekstem aktów normatywnych oraz zbiorami orzeczeń i komentarzami.
2.
Egzamin pisemny odbywa się pod nadzorem kierownika aplikacji legislacyjnej oraz osoby wyznaczonej przez przewodniczącego komisji egzaminacyjnej spośród pozostałych członków komisji.
§  12.
1.
Egzamin ustny obejmuje sprawdzenie umiejętności rozstrzygania problemów legislacyjnych, w zakresie określonym w § 4 ust. 1.
2.
Egzamin ustny odbywa się przed komisją egzaminacyjną, w obecności patrona aplikanta.
§  13.
1.
Komisja egzaminacyjna ocenia łącznie wyniki egzaminu pisemnego i ustnego, podejmując uchwałę większością głosów; w razie równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego.
2.
Ocenę ogólną wyniku egzaminu pisemnego i ustnego określa się łącznym stopniem: bardzo dobry z wyróżnieniem, bardzo dobry, dobry, dostateczny, niedostateczny.
3.
Z przebiegu i wyniku egzaminu kończącego aplikację legislacyjną sporządza się protokół, który podpisują wszyscy członkowie komisji egzaminacyjnej oraz przewodniczący.
4. 8
W razie niedostatecznego wyniku egzaminu kończącego aplikację legislacyjną można zdawać go ponownie tylko jeden raz nie wcześniej niż po upływie sześciu miesięcy, w terminie wyznaczonym przez przewodniczącego komisji egzaminacyjnej.
§  14. 9
 
1.
Na podstawie protokołu, o którym mowa w § 13 ust. 3, Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów wydaje zaświadczenie o ukończeniu aplikacji legislacyjnej. Wzór zaświadczenia określa załącznik do niniejszego rozporządzenia.
2.
Odpis zaświadczenia, o którym mowa w ust. 1, Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów przekazuje kierownikowi urzędu państwowego, który skierował urzędnika państwowego do odbycia aplikacji legislacyjnej.
§  15.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK  10

KANCELARIA PREZESA RADY MINISTRÓW

ZAŚWIADCZENIE

O UKOŃCZENIU APLIKACJI LEGISLACYJNEJ

Pan(i) ........................................................

urodzony(a) w dniu ................ 19.... r. w ...............

uczęszczał(a) w roku .......... na 2-semestralną aplikację

legislacyjną i ukończył(a) ją dnia ............................

z wynikiem ....................................................

................................ ............................

(pieczęć i podpis (pieczęć i podpis kierownika

Sekretarza Rady Ministrów aplikacji legislacyjnej)

Szef Kancelarii

Prezesa Rady Ministrów

(pieczęć okrągła)

Warszawa, dnia ........ 19 .... r.

1 § 1 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 15 maja 1997 r. (Dz.U.97.47.307) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 maja 1997 r.
2 § 2 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 15 maja 1997 r. (Dz.U.97.47.307) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 maja 1997 r.
3 § 6 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 15 maja 1997 r. (Dz.U.97.47.307) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 maja 1997 r.
4 § 7 zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 15 maja 1997 r. (Dz.U.97.47.307) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 maja 1997 r.
5 § 8 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 5 lit. a) rozporządzenia z dnia 15 maja 1997 r. (Dz.U.97.47.307) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 maja 1997 r.
6 § 8 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 5 lit. b) rozporządzenia z dnia 15 maja 1997 r. (Dz.U.97.47.307) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 maja 1997 r.
7 § 8 ust. 4 zmieniony przez § 1 pkt 5 lit. c) rozporządzenia z dnia 15 maja 1997 r. (Dz.U.97.47.307) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 maja 1997 r.
8 § 13 ust. 4 zmieniony przez § 1 pkt 6 rozporządzenia z dnia 15 maja 1997 r. (Dz.U.97.47.307) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 maja 1997 r.
9 § 14 zmieniony przez § 1 pkt 7 rozporządzenia z dnia 15 maja 1997 r. (Dz.U.97.47.307) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 maja 1997 r.
10 Załącznik zmieniony przez § 1 pkt 8 rozporządzenia z dnia 15 maja 1997 r. (Dz.U.97.47.307) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 maja 1997 r.

Zmiany w prawie

Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1995.74.370

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Aplikacja legislacyjna.
Data aktu: 23/06/1995
Data ogłoszenia: 30/06/1995
Data wejścia w życie: 08/07/1995