Zakres i zasady wykonywania zadań Państwowej Inspekcji Sanitarnej na obszarach kolejowych przez wyznaczone organy kolejowej służby zdrowia.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRÓW KOMUNIKACJI ORAZ ZDROWIA I OPIEKI SPOŁECZNEJ
z dnia 4 lipca 1986 r.
w sprawie zakresu i zasad wykonywania zadań Państwowej Inspekcji Sanitarnej na obszarach kolejowych przez wyznaczone organy kolejowej służby zdrowia.

Na podstawie art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej (Dz. U. Nr 12, poz. 49) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Zadania Państwowej Inspekcji Sanitarnej na obszarach kolejowych wykonują - w zakresie i na zasadach określonych w rozporządzeniu - następujące organy kolejowej służby zdrowia:
1)
Główny Inspektor Sanitarny PKP,
2)
okręgowi inspektorzy sanitarni PKP,
3)
obwodowi inspektorzy sanitarni PKP,

- zwane dalej "organami Inspekcji Sanitarnej PKP".

2.
Szczegółową organizację organów Inspekcji Sanitarnej PKP wykonujących zadania Państwowej Inspekcji Sanitarnej określają odrębne przepisy.
§  2.
Główny Inspektor Sanitarny może określać podstawowe kierunki realizacji przez organy Inspekcji Sanitarnej PKP zadań Państwowej Inspekcji Sanitarnej na obszarach kolejowych.
§  3.
Do zakresu działania organów Inspekcji Sanitarnej PKP w dziedzinie zapobiegawczego nadzoru sanitarnego należy:
1)
opiniowanie lokalizacji inwestycji pod względem wymagań higienicznych i zdrowotnych,
2)
kontrola przestrzegania wymagań higienicznych i zdrowotnych w dokumentacji projektowej:
a)
budowy i modernizacji taboru kolejowego,
b)
budowy, rozbudowy i przebudowy obiektów budowlanych,
c)
nowych procesów technologicznych przed ich zastosowaniem w produkcji, transporcie kolejowym lub w budownictwie,
3)
uczestniczenie w dopuszczaniu do użytku obiektów budowlanych i taboru kolejowego.
§  4.
Do zakresu działania organów Inspekcji Sanitarnej PKP w dziedzinie bieżącego nadzoru sanitarnego należy kontrola przestrzegania przepisów określających wymagania higieniczne i zdrowotne, w szczególności dotyczące:
1)
higieny środowiska, a zwłaszcza wody i hałasu,
2)
utrzymania należytego stanu higienicznego zakładów pracy, obiektów i urządzeń użyteczności publicznej, dróg, nieruchomości oraz środków transportu kolejowego,
3)
warunków zdrowotnych środowiska pracy, a zwłaszcza zapobiegania powstawaniu chorób zawodowych i innych chorób związanych z warunkami pracy,
4)
warunków produkcji, transportu, przechowywania i sprzedaży żywności oraz warunków żywienia zbiorowego,
5)
higieny pomieszczeń i wymagań w stosunku do sprzętu używanego w szkołach i innych placówkach oświatowo-wychowawczych oraz w ośrodkach wypoczynku,
6)
higieny procesów nauczania.
§  5.
Do zakresu działania organów Inspekcji Sanitarnej PKP w dziedzinie zapobiegania i zwalczania chorób zakaźnych i innych chorób powodowanych warunkami środowiska, jeżeli ich występowanie ma charakter epidemiczny, należy zgodnie z kierunkami wytyczonymi przez Państwową Inspekcję Sanitarną:
1)
opracowywanie programów i planów działalności zapobiegawczej i przeciwepidemicznej, przekazywanie ich do realizacji jednostkom organizacyjnym kolejowej służby zdrowia oraz kontrolowanie realizacji tych programów i planów,
2)
dokonywanie analiz i ocen epidemiologicznych,
3)
udzielanie pomocy Państwowej Inspekcji Sanitarnej w zakresie przeprowadzania akcji przeciwepidemicznych i likwidacji ognisk chorób zakaźnych,
4)
planowanie i organizowanie sanitarnego zabezpieczenia granic Państwa przebiegających przez obszary kolejowe,
5)
nadzór nad przeprowadzaniem akcji dezynfekcji, dezynsekcji i deratyzacji.
§  6.
Organy Inspekcji Sanitarnej PKP w zakresie oświaty zdrowotnej:
1)
realizują działalność oświatowozdrowotną wytyczoną przez Państwową Inspekcję Sanitarną,
2)
udzielają porad i informacji w zakresie zapobiegania i eliminowania negatywnego wpływu czynników i zjawisk fizycznych, chemicznych i biologicznych na zdrowie ludzi,
3)
oceniają działalność oświatowozdrowotną prowadzoną przez szkoły i inne placówki oświatowo-wychowawcze, jednostki organizacyjne kolejowej służby zdrowia, zakłady pracy, instytucje i organizacje oraz udzielają pomocy w prowadzeniu tej działalności.
§  7.
Główny Inspektor Sanitarny PKP opiniuje wnioski o nadanie, zgodnie z obowiązującymi przepisami, uprawnień rzeczoznawcy do spraw sanitarnohigienicznych w zakresie opiniowania dokumentacji projektowej obiektów realizowanych na obszarach kolejowych.
§  8.
Jeżeli projektowana na obszarze kolejowym inwestycja może powodować uciążliwość dla obszaru niekolejowego, organy Inspekcji Sanitarnej PKP - przed udzieleniem opinii o lokalizacji tej inwestycji - zasięgają opinii Państwowej Inspekcji Sanitarnej.
§  9.
1.
Organom Inspekcji Sanitarnej PKP przysługują odpowiednio uprawnienia określone w przepisach art. 14, art. 23, art. 25-31, art. 33, art. 34 ust. 2 i art. 37 ustawy z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej (Dz. U. Nr 12, poz. 49) z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.
2.
Obwodowi inspektorzy sanitarni PKP są właściwi w pierwszej instancji w sprawach określonych w § 3-9 ust. 1, z wyjątkiem spraw zastrzeżonych dla Głównego Inspektora Sanitarnego lub państwowych wojewódzkich inspektorów sanitarnych.
3.
Okręgowi inspektorzy sanitarni PKP są właściwi do wykonywania zadań zastrzeżonych dla państwowych wojewódzkich inspektorów sanitarnych, z uwzględnieniem przepisów niniejszego rozporządzenia.
§  10.
W postępowaniu administracyjnym organami wyższego stopnia w rozumieniu Kodeksu postępowania administracyjnego są:
1)
w stosunku do obwodowych inspektorów sanitarnych PKP - okręgowi inspektorzy sanitarni PKP,
2)
w stosunku do okręgowych inspektorów sanitarnych PKP - Główny Inspektor Sanitarny PKP.
§  11.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Rząd zmienia przepisy o układach zbiorowych pracy

Katalog spraw regulowanych w układzie zbiorowym pracy będzie otwarty i będzie mógł obejmować sprawy dotyczące w szczególności wymiaru i norm czasu pracy, systemów i rozkładów czasu pracy, pracy w godzinach nadliczbowych, wymiaru urlopu wypoczynkowego, warunków wynagradzania czy organizacji pracy. Do uzgodnień międzyresortowych trafił dziś projekt zupełnie nowej ustawy o układach zbiorowych pracy i porozumieniach zbiorowych. Jego autorzy zakładają, że nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2025 roku.

Grażyna J. Leśniak 25.06.2024
Nowe zasady przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej

Dziś (piątek, 21 czerwca) weszły w życie nowe przepisy dotyczące przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej. Dotyczą m.in. rozszerzenia nadzoru nad realizacją zaleceń pokontrolnych i objęcia procedurą kontrolną mieszkań treningowych i wspomaganych.

Robert Horbaczewski 21.06.2024
Nowelizacja kodeksu pracy o substancjach reprotoksycznych wejdzie w życie pod koniec czerwca

W dniu 14 czerwca opublikowana została nowelizacja kodeksu pracy dotycząca ochrony pracowników przed substancjami reprotoksycznymi, które są szkodliwe m.in. dla płodności i funkcji seksualnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów.

Grażyna J. Leśniak 17.06.2024
Bez polskiego prawa jazdy obcokrajowiec nie zostanie taksówkarzem

​Od 17 czerwca wszyscy kierowcy, którzy pracują w Polsce w charakterze taksówkarzy lub świadczą usługi odpłatnego przewozu osób, będą musieli posiadać polskie prawo jazdy. Zapewne nie wszystkim kierowcom z zagranicy uda się to prawo jazdy zdobyć, więc liczba obcokrajowców świadczących usługi przewozu osób może spaść.

Regina Skibińska 15.06.2024