Kwalifikacje nauczycieli i wychowawców szkół i innych placówek kształcenia oraz internatów i burs podległych Ministrowi Kultury i Sztuki.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KULTURY I SZTUKI
z dnia 25 kwietnia 1967 r.
w sprawie kwalifikacji nauczycieli i wychowawców szkół i innych placówek kształcenia oraz internatów i burs podległych Ministrowi Kultury i Sztuki.

Na podstawie art. 34 ust. 1 i 2 oraz art. 37 ust. 4 ustawy z dnia 15 lipca 1961 r. o rozwoju systemu oświaty i wychowania (Dz. U. Nr 32, poz. 160) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1.

Przepisy ogólne.

§  1.
Do nauczania lub prowadzenia zajęć wychowawczych w szkołach i innych placówkach kształcenia oraz w internatach i bursach podległych Ministrowi Kultury i Sztuki, zwanych dalej szkołami, uprawnione są osoby, które posiadają określone w rozporządzeniu kwalifikacje:
1)
naukowe,
2)
pedagogiczne,
3)
zawodowe,
4)
ideowo-moralne,
5)
fizyczne.
§  2.
1.
Osoby, które posiadają kwalifikacje naukowe lub kwalifikacje naukowe i pedagogiczne oraz spełniają wymagania, o których mowa w § 1 pkt 4 i 5, mogą być zatrudniane na stanowiskach nauczycieli i wychowawców tylko na podstawie umowy o pracę.
2.
Osoby, które posiadają co najmniej pięcioletnią praktykę zawodową nienauczycielską odpowiadającą przedmiotowi (grupie przedmiotów) albo zajęciom prowadzonym w szkołach, a które nie mają wymaganych kwalifikacji naukowych mogą być zatrudnione w charakterze nauczycieli tylko na czas określony.
3.
Na stanowiskach nauczycieli przedmiotów teoretycznych i na stanowiskach wychowawców nie mogą być zatrudniane osoby nie mające co najmniej wykształcenia średniego.
§  3.
Osoby zajmujące stanowiska profesora zwyczajnego, profesora nadzwyczajnego i docenta etatowego posiadają w zakresie swojej specjalności kwalifikacje naukowe, pedagogiczne i zawodowe.
§  4.
Minister Kultury i Sztuki może przyznać kwalifikacje do nauczania lub prowadzenia zajęć osobom, które nie posiadają kwalifikacji naukowych albo naukowych i pedagogicznych, jeżeli osiągają dobre wyniki w pracy nauczycielskiej i wychowawczej, a ponadto mają co najmniej siedmioletnią praktykę pedagogiczną odpowiadającą nauczanemu przedmiotowi (grupie przedmiotów) albo zajęciom prowadzonym w szkole.

Rozdział  2.

Kwalifikacje naukowe i pedagogiczne.

§  5.
1.
Kwalifikacje naukowe i pedagogiczne do nauczania przedmiotów artystycznych w szkołach artystycznych I i II stopnia oraz w ogniskach artystycznych posiadają osoby, które ukończyły wyższe studia artystyczne odpowiadające określonemu przedmiotowi artystycznemu lub grupie tych przedmiotów:
1)
w zakresie kierunku pedagogicznego albo
2)
w zakresie innego kierunku niż wymieniony w pkt 1 oraz studium pedagogiczne w szkole wyższej albo ukończyły odpowiedni kurs pedagogiczny lub złożyły egzamin pedagogiczny.
2.
Kwalifikacje naukowe i pedagogiczne do nauczania przedmiotów artystycznych w szkołach artystycznych I stopnia oraz w ogniskach artystycznych posiadają również osoby, które ukończyły szkołę artystyczną II stopnia, uzyskując wykształcenie odpowiadające określonemu przedmiotowi artystycznemu lub grupie tych przedmiotów:
1)
w zakresie kierunku pedagogicznego albo
2)
w zakresie innego kierunku niż wymieniony w pkt 1 oraz odpowiedni kurs pedagogiczny lub złożyły egzamin pedagogiczny.
3.
Kwalifikacje naukowe i pedagogiczne do nauczania przedmiotów artystycznych w studiach nauczycielskich oraz w studiach kulturalno-oświatowych i bibliotekarskich posiadają osoby, które mają te kwalifikacje do nauczania w szkołach artystycznych II stopnia, a ponadto osiągają wybitne rezultaty w pracy pedagogicznej stwierdzone przez przełożoną władzę szkolną.
4.
Kwalifikacje naukowe i pedagogiczne do nauczania w szkołach artystycznych II stopnia przedmiotów artystycznych nie objętych kierunkami nauczania wyższych szkół artystycznych posiadają osoby, które odpowiadają następującym warunkom:
1)
posiadają kwalifikacje naukowe i pedagogiczne do nauczania danego przedmiotu artystycznego w szkołach artystycznych I stopnia oraz
2)
odbyły w zakresie danego przedmiotu artystycznego co najmniej dwuletnią praktykę pedagogiczną w szkole artystycznej II stopnia, uzyskując dobre wyniki, stwierdzone przez przełożoną władzę szkolną, a ponadto
3)
w zakresie nauczania przedmiotów instrumentalnych i wokalnych odbyły co najmniej dwuletnią praktykę zawodową.
5.
Minister Kultury i Sztuki ustali wykaz szkół i kierunków kształcenia, których ukończenie daje kwalifikacje naukowe albo naukowe i pedagogiczne do nauczania określonych przedmiotów artystycznych lub grupy tych przedmiotów.
6.
Minister Kultury i Sztuki może dla celów kwalifikacyjnych uznać w wyjątkowych wypadkach inne wykształcenie za równorzędne z wykształceniem określonym na podstawie ust. 5.
§  6.
1.
Kwalifikacje naukowe i pedagogiczne do nauczania w szkołach artystycznych II stopnia metodyki nauczania określonego przedmiotu artystycznego posiadają osoby, które w zakresie tego przedmiotu mają te kwalifikacje do nauczania w szkole artystycznej II stopnia oraz co najmniej pięcioletnią praktykę pedagogiczną.
2.
Kwalifikacje naukowe i pedagogiczne do nauczania metodyki nauczania przedmiotów instrumentalnych albo wokalnych w szkołach artystycznych II stopnia posiadają osoby, które spełniają warunki wymienione w ust. 1, jeżeli ponadto odbyły co najmniej dwuletnią praktykę zawodową nienauczycielską odpowiadającą danemu przedmiotowi, a w razie braku tej praktyki odbyły co najmniej siedmioletnią praktykę pedagogiczną zamiast praktyki przewidzianej w ust. 1.
§  7.
Kwalifikacje naukowe i pedagogiczne do nauczania metodyki nauczania określonego przedmiotu artystycznego w studiach nauczycielskich posiadają osoby, które mają kwalifikacje określone w § 6, a ponadto osiągają wybitne rezultaty w pracy pedagogicznej stwierdzone przez przełożoną władzę szkolną.
§  8.
1.
Kwalifikacje naukowe i pedagogiczne do nauczania przedmiotów pedagogicznych w szkołach artystycznych II stopnia posiadają osoby, które ukończyły studia wyższe magisterskie w zakresie pedagogiki lub psychologii oraz odbyły co najmniej trzyletnią praktykę pedagogiczną w szkole zawodowej, ogólnokształcącej albo w szkole artystycznej I lub II stopnia.
2.
Kwalifikacje naukowe i pedagogiczne do nauczania przedmiotów pedagogicznych w studiach nauczycielskich posiadają osoby, które odpowiadają warunkom określonym w ust. 1, a ponadto:
1)
uzyskały stopień naukowy albo
2)
wykazały się autorstwem lub współautorstwem prac naukowych (w tym również nie publikowanych) z zakresu oświaty i wychowania, albo
3)
osiągają wybitne rezultaty w pracy pedagogicznej stwierdzone przez przełożoną władzę szkolną.
§  9.
1.
Kwalifikacje naukowe i pedagogiczne do nauczania w szkołach artystycznych II stopnia przedmiotów zawodowych nieartystycznych oraz praktycznej nauki zawodu w tym zakresie posiadają osoby, które uzyskały te kwalifikacje do nauczania w technikach zawodowych podległych Ministrowi Oświaty i Szkolnictwa Wyższego.
2.
Kwalifikacje naukowe i pedagogiczne do prowadzenia zajęć praktyczno-technicznych w szkołach artystycznych I stopnia posiadają osoby, które mają te kwalifikacje do nauczania w szkołach podstawowych podległych Ministrowi Oświaty i Szkolnictwa Wyższego.
3.
Kwalifikacje naukowe i pedagogiczne do nauczania pracy ręcznej w szkołach artystycznych I stopnia posiadają - oprócz osób wymienionych w ust. 2 - także osoby, które ukończyły liceum plastyczne oraz odpowiedni kurs pedagogiczny lub złożyły egzamin pedagogiczny.
§  10.
1.
Kwalifikacje naukowe i pedagogiczne do nauczania przedmiotów ogólnokształcących w szkołach artystycznych I stopnia posiadają osoby, które mają te kwalifikacje do nauczania w szkołach podstawowych podległych Ministrowi Oświaty i Szkolnictwa Wyższego.
2.
Kwalifikacje naukowe i pedagogiczne do nauczania przedmiotów ogólnokształcących i przysposobienia wojskowego w szkołach artystycznych II stopnia posiadają osoby, które mają te kwalifikacje do nauczania w liceach ogólnokształcących.
3.
Kwalifikacje naukowe i pedagogiczne do nauczania przedmiotów ogólnokształcących w studiach nauczycielskich posiadają osoby, które odpowiadają warunkom określonym w ust. 2, a ponadto jednemu z warunków wymienionych w § 8 ust. 2 pkt 1-3.
§  11.
1.
Kwalifikacje naukowe i pedagogiczne do nauczania w studiach kulturalno-oświatowych i bibliotekarskich przedmiotów zawodowych z zakresu specjalizacji kulturalno-oświatowej posiadają osoby, które odpowiadają następującym warunkom:
1)
ukończyły wyższe studia magisterskie w zakresie pedagogiki społecznej albo inne wyższe magisterskie studia humanistyczne i odbyły co najmniej pięcioletnią praktykę zawodową w zakresie pracy kulturalno-oświatowej oraz
2)
ukończyły studium pedagogiczne lub odpowiedni kurs pedagogiczny, jeżeli ukończone studia wyższe nie obejmują specjalizacji pedagogicznej, a ponadto
3)
odpowiadają jednemu z warunków wymienionych w § 8 ust. 2 pkt 1-3.
2.
Kwalifikacje naukowe i pedagogiczne do nauczania w studiach kulturalno-oświatowych i bibliotekarskich przedmiotów zawodowych z zakresu specjalizacji bibliotekarskiej posiadają osoby, które odpowiadają następującym warunkom:
1)
ukończyły wyższe studia magisterskie z zakresu bibliotekoznawstwa albo inne wyższe magisterskie studia humanistyczne i odbyły co najmniej pięcioletnią praktykę zawodową w zakresie pracy bibliotekarskiej oraz
2)
ukończyły studium pedagogiczne lub odpowiedni kurs pedagogiczny, jeżeli ukończone studia wyższe nie obejmują specjalizacji pedagogicznej, a ponadto
3)
odpowiadają jednemu z warunków określonych w § 8 ust. 2 pkt 1-3.
3.
Kwalifikacje naukowe i pedagogiczne do nauczania w studiach kulturalno-oświatowych i bibliotekarskich przedmiotów zawodowych nie objętych specjalizacją, o której mowa w ust. 1 i 2, posiadają osoby, które odpowiadają następującym warunkom:
1)
ukończyły właściwe dla danego przedmiotu studia wyższe i studium pedagogiczne lub kurs pedagogiczny, jeżeli ukończone studia wyższe nie obejmują specjalizacji pedagogicznej oraz
2)
odbyły co najmniej dwuletnią praktykę pedagogiczną, a ponadto
3)
odpowiadają jednemu z warunków określonych w § 8 ust. 2 pkt 1-3.
§  12.
Kwalifikacje naukowe i pedagogiczne do prowadzenia zajęć wychowawczych w internatach, bursach i świetlicach szkolnych, zajęć pozalekcyjnych oraz zajęć bibliotekarskich w szkołach, internatach, bursach i innych placówkach kształcenia mają osoby, które posiadają odpowiednio te kwalifikacje w szkołach i innych placówkach oświatowo-wychowawczych i opiekuńczo-wychowawczych podległych Ministrowi Oświaty i Szkolnictwa Wyższego.
§  13.
Osoby, które mają kwalifikacje naukowe i pedagogiczne do nauczania lub prowadzenia zajęć w szkołach artystycznych I i II stopnia oraz w innych placówkach kształcenia podległych Ministrowi Kultury i Sztuki, posiadają je również w zakresie nauczania lub prowadzenia zajęć na kursach odpowiedniego rodzaju i stopnia.
§  14.
Kwalifikacje naukowe i pedagogiczne określone przepisami rozporządzenia powinny być udowodnione dyplomami lub świadectwami albo innymi dokumentami uznanymi przez Ministra Kultury i Sztuki za równorzędne dla celów kwalifikacyjnych.
§  15.
1.
Dyplomy (świadectwa) ukończenia szkół zagranicznych są dla oceny kwalifikacji naukowych i pedagogicznych równorzędne z dyplomami (świadectwami) ukończenia szkół odpowiedniego rodzaju i stopnia w Polsce na warunkach określonych w przepisach szczególnych.
2.
Minister Kultury i Sztuki może dla celów kwalifikacyjnych uznać dyplom (świadectwo) ukończenia szkoły zagranicznej za równorzędny z dyplomem (świadectwem) ukończenia szkoły określonego rodzaju i stopnia w Polsce, choćby nie odpowiadał on warunkom określonym w przepisach, o których mowa w ust. 1.

Rozdział  3.

Kwalifikacje zawodowe.

§  16.
1.
Kwalifikacje zawodowe do nauczania albo do prowadzenia zajęć wychowawczych i innych zajęć określonych przepisami rozporządzenia posiadają osoby, które po uzyskaniu odpowiednich kwalifikacji naukowych i pedagogicznych odbyły - zgodnie z tymi kwalifikacjami - co najmniej dwuletnią, ciągłą praktykę pedagogiczną w wymiarze nie niższym niż połowa obowiązkowego wymiaru godzin, zakończoną złożeniem z wynikiem pomyślnym egzaminu kwalifikacyjnego, a w szkołach, w których nie wprowadzono takiego egzaminu - uzyskały pozytywną ocenę kwalifikacyjną.
2.
Nauczyciele i wychowawcy szkół, w których wprowadzono egzamin kwalifikacyjny, obowiązani są poddać się temu egzaminowi w okresie pierwszych pięciu lat pracy nauczycielskiej lub wychowawczej.
3.
Egzamin kwalifikacyjny można składać dwukrotnie, przy czym okres między pierwszym a drugim przystąpieniem do egzaminu nie może być krótszy niż rok.
4.
Nauczyciele i wychowawcy zatrudnieni w szkole, w której wprowadzono egzamin kwalifikacyjny, mogą być zwolnieni z obowiązku złożenia tego egzaminu, jeżeli w okresie praktyki pedagogicznej wykazali się co najmniej dobrymi wynikami nauczania i wychowania.
5.
W szkołach, w których nie wprowadzono egzaminu kwalifikacyjnego, oceny kwalifikacyjnej dokonuje się nie wcześniej niż po upływie dwóch lat, a nie później niż przed upływem czterech lat praktyki pedagogicznej nauczyciela (wychowawcy). W razie negatywnego wyniku tej oceny należy przed upływem pięcioletniego okresu praktyki dokonać ponownej oceny pracy nauczyciela (wychowawcy), nie wcześniej jednak niż po upływie jednego roku od dokonania poprzedniej oceny.
§  17.
1.
Nauczyciele (wychowawcy), którzy w terminie określonym w § 16 ust. 2 nie przystąpili do egzaminu kwalifikacyjnego albo złożyli ten egzamin po raz drugi z wynikiem niedostatecznym, powinni być zwolnieni z pracy nauczycielskiej (wychowawczej).
2.
Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do nauczycieli (wychowawców), którzy otrzymali dwukrotnie ujemną ocenę kwalifikacyjną (§ 16 ust. 5).

Rozdział  4.

Kwalifikacje ideowo-moralne oraz fizyczne.

§  18.
1.
Kwalifikacje ideowo-moralne oraz fizyczne do pracy pedagogicznej w szkołach posiadają osoby, które odpowiadają warunkom określonym w tym zakresie dla nauczycieli szkół podległych Ministrowi Oświaty i Szkolnictwa Wyższego.
2.
Kwalifikacje ideowo-moralne określone w ust. 1 sprawdza organ do spraw kultury prezydium właściwej wojewódzkiej rady narodowej (rady narodowej miasta wyłączonego z województwa), a w stosunku do osób, które mają być zatrudnione w szkołach podległych bezpośrednio Ministrowi Kultury i Sztuki - Ministerstwo Kultury i Sztuki.
3.
Dyplom (świadectwo równorzędne) ukończenia zakładu kształcenia nauczycieli albo szkoły lub kierunku kształcenia określonego w § 15 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 czerwca 1965 r. w sprawie zasad organizacji kształcenia i wychowania w szkołach i innych placówkach kształcenia artystycznego (Dz. U. Nr 25, poz. 169) powinien być uznany za dowód posiadania kwalifikacji ideowo-moralnych, jeżeli kandydat na nauczyciela lub wychowawcę ma być zatrudniony w służbie nauczycielskiej przed upływem trzech miesięcy od ukończenia tego zakładu (szkoły).

Rozdział  5.

Przepisy przejściowe i końcowe.

§  19.
1.
Nauczyciele i wychowawcy, którzy posiadają określone w § 1 kwalifikacje, otrzymują dyplomy kwalifikacyjne.
2.
Dyplomy kwalifikacyjne dla nauczycieli i wychowawców szkół artystycznych I stopnia i ognisk artystycznych wydaje organ do spraw kultury prezydium właściwej wojewódzkiej rady narodowej (rady narodowej miasta wyłączonego z województwa).
3.
Dyplomy kwalifikacyjne dla nauczycieli i wychowawców szkół artystycznych II stopnia, studiów kulturalno-oświatowych i bibliotekarskich oraz studiów nauczycielskich wydaje Minister Kultury i Sztuki.
4.
Przepisy ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio do wychowawców i bibliotekarzy zatrudnionych w internatach i bursach.
5.
Dyplomy kwalifikacyjne dla nauczycieli, wychowawców i bibliotekarzy, którym kwalifikacje przyznano w trybie wyjątkowym (§ 4), wydaje Minister Kultury i Sztuki.
6.
Dyplomy kwalifikacyjne razem z innymi warunkami określonymi w art. 6 ustawy z dnia 27 kwietnia 1956 r. o prawach i obowiązkach nauczycieli (Dz. U. z 1956 r. Nr 12, poz. 63 i z 1958 r. Nr 21, poz. 93) stanowią podstawę do mianowania nauczycieli (wychowawców).
§  20.
1.
Minister Kultury i Sztuki określa:
1)
organizację, czas trwania oraz programy kursów, egzaminów i praktyk, od których ukończenia lub złożenia uzależnione jest uzyskanie kwalifikacji naukowych i pedagogicznych,
2)
skład komisji egzaminacyjnych oraz program, organizację i tryb przeprowadzania egzaminów kwalifikacyjnych,
3)
tryb i zasady postępowania przy zwalnianiu z obowiązku złożenia egzaminu kwalifikacyjnego,
4)
szkoły, w których obowiązywać będą egzaminy kwalifikacyjne,
5)
szczegółowe zasady, tryb i warunki dokonywania ocen kwalifikacyjnych,
6)
wypadki, w których kwalifikacje zawodowe uzyskane w jednym rodzaju szkół będą wystarczające również w innych rodzajach szkół,
7)
wzory zaświadczeń wydawanych dla celów kwalifikacyjnych oraz wzory dyplomów, o których mowa w § 19, jak również zasady i tryb ich wydawania.
2.
W sprawach dotyczących nauczycieli przedmiotów nieartystycznych Minister Kultury i Sztuki wykonuje uprawnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 6 oraz w § 4, § 15 ust. 2, § 19 ust. 5, w porozumieniu z Ministrem Oświaty i Szkolnictwa Wyższego.
§  21.
1.
Osoby pozostające w służbie nauczycielskiej lub wychowawczej albo w administracji szkolnej w dniu wejścia w życie rozporządzenia, które uzyskały kwalifikacje do nauczania lub prowadzenia zajęć wychowawczych w szkołach na podstawie dotychczas obowiązujących przepisów, uważa się za posiadające kwalifikacje naukowe, pedagogiczne i zawodowe.
2.
Osoby, które w dniu wejścia w życie rozporządzenia pozostają w służbie nauczycielskiej lub wychowawczej albo w administracji szkolnej, a które nie uzyskały kwalifikacji do nauczania lub prowadzenia zajęć wychowawczych, uważa się za posiadające kwalifikacje naukowe i pedagogiczne, jeżeli ich wykształcenie i staż pracy odpowiadają warunkom określonym w dotychczas obowiązujących przepisach. Osoby te uzyskują kwalifikacje zawodowe na podstawie oceny kwalifikacyjnej.
§  22.
1.
Nauczyciele i wychowawcy, którzy uzyskali w trybie rozporządzeń wydanych na podstawie art. 34 ust. 1 i 2 oraz art. 37 ust. 4 ustawy z dnia 15 lipca 1961 r. o rozwoju systemu oświaty i wychowania (Dz. U. Nr 32, poz. 160) przez innych ministrów kwalifikacje naukowe albo naukowe i pedagogiczne do nauczania przedmiotów nieartystycznych albo kwalifikacje do prowadzenia zajęć wychowawczych w szkołach i innych placówkach oświatowo-wychowawczych i opiekuńczo-wychowawczych podległych tym ministrom, posiadają odpowiednio te kwalifikacje w szkołach i innych placówkach kształcenia oraz internatach i bursach podległych Ministrowi Kultury i Sztuki.
2.
Nauczyciele, którzy w trybie przepisów wymienionych w ust. 1 uzyskali kwalifikacje naukowe albo naukowe i pedagogiczne do nauczania przedmiotów artystycznych lub do prowadzenia zajęć artystycznych, posiadają te kwalifikacje w szkołach i innych placówkach podległych Ministrowi Kultury i Sztuki, jednakże tylko w zakresie przedmiotów odpowiadających ich kwalifikacjom naukowym, określonym na podstawie § 5 ust. 5.
§  23.
Osoby zatrudnione w dniu wejścia w życie rozporządzenia na stanowiskach nauczycieli przedmiotów teoretycznych albo na stanowiskach wychowawców, które nie posiadają wykształcenia co najmniej średniego, mogą zajmować te stanowiska tylko do dnia 31 sierpnia 1969 r., chyba że do tego terminu uzyskają kwalifikacje określone w § 1 albo w § 2 lub też kwalifikacje te zostaną im przyznane na podstawie § 4.
§  24.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1967.16.75

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Kwalifikacje nauczycieli i wychowawców szkół i innych placówek kształcenia oraz internatów i burs podległych Ministrowi Kultury i Sztuki.
Data aktu: 25/04/1967
Data ogłoszenia: 13/05/1967
Data wejścia w życie: 13/05/1967