W IMIENIURZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ,
MY, IGNACY MOŚCICKI
PREZYDENT
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ.
wszem wobec i każdemu zosobna, komu o tem wiedzieć należy, wiadomem czynimy:
Dnia dziewiątego grudnia tysiąc dziewięćset dwudziestego trzeciego roku podpisane zostały w Genewie Konwencja i Statut o ustroju międzynarodowym kolei żelaznych wraz z protokółem podpisania, o następującem brzmieniu dosłownem:
KONWENCJA
o ustroju międzynarodowym kolei żelaznych.
Niemcy, Austria, Belgia, Brazylia, Imperjum Brytyjskie (wraz z Nową Zelandją i Indjami), Bułgarja, Chili, Danja, Wolne Miasto Gdańsk, Hiszpanja, Estonja, Finlandja, Francja, Grecja, Węgry, Włochy, Japonja, Łotwa, Litwa, Norwegja, Holandja, Polska, Portugalja, Rumunja, Salwador, Królestwo Serbów, Chorwatów i Słoweńców, Siam, Szwecja, Szwajcaria, Czechosłowacja i Urugwaj,
pragnąc zagwarantować i ustalić wolność komunikacji i tranzytu, jak również ułatwić w tym celu rozwój współpracy międzynarodowej w organizowaniu i dokonywaniu przewozów kolejami żelaznemi;
pragnąc również zapewnić stosowanie przy międzynarodowych przewozach kolejami żelaznemi zasady sprawiedliwego traktowania handlu;
zważywszy, że najlepszym sposobem dla osiągnięcia wyników w tym względzie jest zawarcie ogólnej konwencji, do której jak największa ilość Państw mogłaby później przystąpić;
uznając, że porozumienie międzynarodowe w sprawie przewozów kolejowych było już przedmiotem wielu poszczególnych konwencji między Państwami i między Zarządami kolejowemi, i że właśnie w drodze takich poszczególnych konwencyj można najskuteczniej dążyć przy szczegółowem stosowaniu zasad, głoszonych przez ogólną konwencję do postępu we współpracy międzynarodowej w tej dziedzinie;
lecz rozumiejąc, że opracowanie ogólnej i systematycznej reglamentacji zobowiązań przyjętych w dziedzinie międzynarodowych przewozów kolejowych, nie krępując swobody stosowania tych poszczególnych konwencyj i bezpośrednich stosunków, ani dążeń Zarządów kolejowych do wzajemnego porozumienia się, oraz nie godząc w prawa suwerenne lub zwierzchnicze Państw, będzie mogło przeciwnie rozszerzyć zasady, już przyjęte między niektóremi Państwami lub między niektóremi Zarządami w największym możliwie zakresie i ułatwić jaknajbardziej zawieranie w przyszłości nowych poszczególnych umów w miarę potrzeb rozwojowych komunikacji międzynarodowej;
zważywszy, że konferencja, zebrana w Barcelonie 10 marca 1921 r. na zaproszenie Ligi Narodów, wyraziła życzenie, aby konwencja ogólna w sprawie ustroju międzynarodowego kolei żelaznych była zawarta w ciągu 2 lat, że konferencja, zebrana w Genui 10 kwietnia 1922 r., zażądała w rezolucji, przekazanej kompetentnym organom Ligi Narodów z aprobatą Rady i Ogólnego Zgromadzenia Ligi, zawarcia i wprowadzenia w życie możliwie jaknajprędzej konwencyj międzynarodowych, co do zasad komunikacyj, przewidzianych w traktatach pokojowych, i że artykuł 379 Traktatu Wersalskiego i odpowiednie artykuły innych traktatów przewidują opracowanie ogólnej konwencji o ustroju międzynarodowym kolei żelaznych;
przyjąwszy zaproszenie Ligi Narodów, co do wzięcia udziału w konferencji, zebranej w Genewie 15 listopada 1923 r.;
dbając o wprowadzenie w życie postanowień przyjętego na niej Statutu dotyczącego ustroju międzynarodowego kolei żelaznych i o zawarcie w tym celu ogólnej konwencji;
Wysokie Układające się Strony mianowały swych pełnomocników: (pominięto),
KTÓRZY, po okazaniu swych pełnomocnictw, uznanych za dobre i co do formy należyte, zgodzili się na następujące postanowienia: