Nowa regulacja wprowadza kilka zmian w rozpatrywaniu skarg i wniosków. Od teraz mogą one być wnoszone pisemnie, za pomocą poczty elektronicznej, za pośrednictwem Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej (ePUAP) oraz ustnie do protokołu.
Jeśli skargi i wnioski wnoszone za pomocą poczty elektronicznej nie zostały opatrzone podpisem elektronicznym, wówczas odpowiedzi udziela się w formie pisemnej, wysyłając ją na adres odpowiednio wnoszącego lub skarżącego. Ponadto, jeśli nie zawierają one również imienia, nazwiska (nazwy) i adresu wnoszącego, pracownik rozpatrujący skargę bądź wniosek, występuje odpowiednio do skarżącego lub wnoszącego o uzupełnienie dokumentu w terminie 7 dni, a nie jak dotychczas o jego potwierdzenie.
Centrala i oddziały Funduszu będą się zajmowały nie tylko organizacją przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków, ale także zajmą się prowadzeniem sprawozdawczości z zakresu skarg i wniosków oraz innych spraw rozpatrywanych w komórkach organizacyjnych. Kolejną zmianą wprowadzoną przez zarządzenie Nr 36/2014/DS, jest przekazywanie sprawozdania kwartalnego w zakresie skarg i wniosków do wiadomości i wykorzystania służbowego Gabinetowi Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia, Departamentowi Świadczeń Opieki Zdrowotnej oraz Biuru Komunikacji Społecznej. Dotychczas podmiotami, które otrzymywały te informacje, był prezes Funduszu, zastępca prezesa do spraw medycznych oraz zastępca prezesa do spraw służb mundurowych.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Opracowanie: Jacek Tkacz
Zmiany w sposobie rozpatrywania skarg i wniosków w NFZ
27 czerwca 2014 roku prezes NFZ wydał nowelizację zarządzenie w sprawie rozpatrywania skarg i wniosków w Narodowym Funduszu Zdrowia.