Pytanie
Pytanie dotyczy katalogu badań, jakie może przepisać lekarz podstawowej opieki zdrowotnej. W rozporządzeniu ministra zdrowia w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej w jednym z załączników zawarty jest wykaz badań jakie może zlecić lekarz POZ.
Czy katalog ten jest obligatoryjny?
Czy lekarzowi POZ wolno czy też nie wolno zlecić badań innych z poza tego koszyka?
Czy dyrektor podmiotu leczniczego zgadzając się na przepisywanie badań z poza koszyka gwarantowanych świadczeń nie naraża się na zarzut naruszenia dyscypliny finansów publicznych?
Zaznaczam, iż jesteśmy podmiotem publicznym, który wykonuje świadczenia wyłącznie z zakresu POZ.
Odpowiedź
Katalog badań diagnostycznych zlecanych przez lekarza podstawowej opieki zdrowotnej określony w rozporządzeniu ministra zdrowia z 24 września 2013 roku w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej - dalej r.ś.g.p.o.z., jest wyczerpujący i w związku z tym wyłącznie te badania finansowane są w ramach umowy POZ w stawce kapitacyjnej.
Jeżeli podmiot leczniczy jest jednostką sektora finansów publicznych, finansowanie świadczeń nieobjętych umową z Narodowym Funduszem Zdrowia (badań diagnostycznych znajdujących się poza koszykiem świadczeń gwarantowanych) lub niesfinansowanych bezpośrednio przez pacjenta, może zostać uznane za naruszenie dyscypliny finansów publicznych w rozumieniu art. 15 ustawy z 17 grudnia 2004 roku o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych - dalej u.n.d.f.p.
Uzasadnienie
Zakres kompetencji lekarza podstawowej opieki zdrowotnej określa rozporządzenie ministra zdrowia z 20 października 2005 roku w sprawie zakresu zadań lekarza, pielęgniarki i położnej podstawowej opieki zdrowotnej wydane na podstawie art. 55 ust. 6 ustawy z 27 sierpnia 2004 roku o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych natomiast wykaz świadczeń gwarantowanych przysługujących świadczeniobiorcom w ramach opieki podstawowej określa rozporządzenie w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej, które wyznacza świadczeniodawcy i konsekwencji lekarzowi POZ, który ma zawartą umowę z Narodowym Funduszem Zdrowia, zakres świadczeń, który lekarz ten jest zobowiązany zapewnić pacjentowi - świadczeniobiorcy uprawnionemu do świadczeń finansowanych ze środków publicznych.
Powyżej wskazane rozporządzenia ministra zdrowia, z jednej strony określają ramy kompetencyjne lekarza podstawowej opieki zdrowotnej, a z drugiej zakres który ustawodawca zapewnia świadczeniobiorcy w ramach opieki poz. Powyższe przepisy określają przy tym przedmiot umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej zawartej z Narodowym Funduszem Zdrowia i zakres świadczeń, które są finansowane.
W konsekwencji zatem, nawet jeżeli, z medycznego punktu widzenia działanie lekarza zlecającego inne badanie diagnostyczne niż wynikające z r.ś.g.p.o.z. jest wskazane, to nie jest ono finansowane ze środków publicznych. Jeżeli środki finansowe na realizację tych badań nie są pozyskiwane z innych źródeł, to w takiej sytuacji są wykonywane na koszt podmiotu leczniczego, który będąc jednostką sektora finansów publicznych, podejmuje w takiej sytuacji zobowiązanie z naruszeniem przepisów dotyczących zaciągania zobowiązań przez jednostkę sektora finansów publicznych, w rozumieniu art. 15 u.n.d.f.p.
W ocenie autorki zlecenie wykonania takiego badania nie ma pokrycia w przychodach jednostki., co w konsekwencji może narazić kierownika jednostki na odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (przy założeniu, że spełnione są jeszcze inne warunki ponoszenia tej odpowiedzialności w rozumieniu art. 19-30 u.n.d.f.p.).
Czytaj inne komentarze tej autorki:
Kontrolę NFZ może przyjąć także osoba upoważniona >>>
Podmiot leczniczy nie może rozszerzyć uprawnień do świadczeń poza kolejnością >>>
Lekarz z kwalifikacjami potrzebny do otwarcia przychodni lekarza rodzinnego >>>
Nocna i świąteczna pomoc bez badań diagnostycznych>>>
Agnieszka Pietraszewska-Macheta
Radca prawny, absolwentka Wydziału Prawa Uniwersytetu Jagiellońskiego, a także studiów podyplomowych w zakresie ubezpieczeń zdrowotnych na Akademii Ekonomicznej w Katowicach. Ukończyła aplikację sądową. Od 1998 roku pracuje w systemie ubezpieczeń zdrowotnych, najpierw jako współorganizator Małopolskiej Regionalnej Kasy Chorych w Krakowie, następnie jako pracownik Małopolskiej Regionalnej Kasy Chorych oraz Branżowej Kasy Chorych dla Służb Mundurowych. Od 2003 roku jest pracownikiem Narodowego Funduszu Zdrowia, początkowo jako naczelnik Wydziału Organizacyjno-Prawnego Małopolskiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ w Krakowie, a obecnie jako radca prawny w Mazowieckim Oddziale Wojewódzkim NFZ w Warszawie. Jest współautorką komentarza do ustawy o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym, prowadzi szkolenia i wykłady z zakresu funkcjonowania systemu opieki zdrowotnej, w szczególności dotyczące finansowania świadczeń opieki zdrowotnej ze środków publicznych. Współpracuje z Serwisem Prawo i Zdrowie.