Tegoroczne hasło kampanii „Wpadnij na przegląd do ginekologa” jest nawiązaniem do koncepcji przeglądu samochodowego.
- To już 8. odsłona kampanii fundacji Kwiat Kobiecości poświęcona profilaktyce raka szyjki macicy. Niezwykle podstępna choroba, ale całkowicie wyleczalna, jeśli ją w porę wykryjemy. My kobiety mamy naprawdę dużo zajęć. Jesteśmy matkami, żonami, spełniamy się zawodowo, ale zapominamy często o tym, co jest najważniejsze. 5 minut w ciągu 12 miesięcy, to naprawdę nie jest dużo, żeby umówić się na randkę ze swoim dobrym, sprawdzonym lekarzem ginekologiem - mówi Anna Kalczyńska, dziennikarka, tegoroczna ambasadorka kampanii.
Tegoroczna odsłona kampanii miała wyjątkowy start. Aż 308 kobiet skorzystało z darmowego badania cytologicznego, dzięki uprzejmości Bydgoskiego Centrum Onkologicznego, który specjalnie na ten weekend wypożyczył cytobus. Profesjonalna kadra centrum medycznego Polmed od rana do wieczora, nieprzerwanie, pobierała kobietom cytologię. Dzięki wsparciu Miasta Stołecznego Warszawa w dniach inauguracji kampanii Pałac Kultury i Nauki podświetlony został na czerwono – to kolor przewodni raka szyjki macicy w Polsce.
Nieprzypadkowo akcja odbyła się właśnie w tych dniach, ponieważ 22 stycznia 2017 rozpoczął się Europejski Tydzień Profilaktyki Raka Szyjki Macicy. W tym samym czasie warszawska Kinoteka, razem z Kwiatem Kobiecości, zaprosiła kobiety do specjalnie zaaranżowanego miasteczka ze stoiskami partnerów kampanii, gdzie można było zasięgnąć rad specjalistów z dziedziny ginekologii i ginekologii onkologicznej, zadbać o swoją urodę i wziąć udział w konkursach. Ponadto przed każdym seansem filmowym został wyemitowany spot kampanii.
Z sondażu przeprowadzonego w ramach kampanii wynika, że 82 procent Polek co najmniej raz wykonywało badanie cytologiczne. Cytologię mają za sobą niemal wszystkie Polki, które ukończyły 30 lat – 96 procent, natomiast 74 procent to kobiety w wieku 20-29 lat. Najrzadziej badanie cytologiczne wykonują nastolatki w wieku 15-19 lat (16 procent).
Jak dodaje Marta Rybicka, liderka projektu badawczego z firmy IQS, „prawie jedna piąta Polek nie wykonała w swoim życiu ani jednego badania cytologicznego i jest to silnie skorelowane z młodym wiekiem badanych”.
76 procent kobiet w wieku 20-39 lat wykonuje cytologię regularnie, co najmniej raz na 2 lata. Po 40 roku życia częstotliwość wykonywania cytologii maleje. Regularnie w tym wieku bada się tylko 60 procent kobiet. Organizatorzy kampanii podkreślają, ze to bardzo niepokojące dane, tym bardziej, iż świadomość profilaktyczna w dalszym ciągu jest bardzo duża.
Rak szyjki macicy to jeden z najczęstszych nowotworów złośliwych u kobiet. Czynnikiem inicjującym rozwój tego nowotworu jest przewlekłe zakażenie wirusem brodawczaka ludzkiego (HPV) o wysokim potencjale rakotwórczym przenoszonym drogą płciową. Szacuje się, że około 60 procent populacji światowej miało kontakt z tym wirusem. Raka szyjki macicy poprzedza stan przednowotworowy określany jako śródnabłonkowa neoplazja szyjki macicy.
Najbardziej narażone na ten typ nowotworu są kobiety, które mają zaburzoną odporność lub nieprawidłową mikroflorę pochwy. Nowotwór może pojawić się, kiedy mamy do czynienia z nieleczoną nadżerką i wynikającymi z tego powodu stanami zapalnymi. U kobiet palących częściej stwierdza się zagrożenie rakiem szyjki macicy.
[-DOKUMENT_HTML-]
Umieralność z powodu raka szyjki macicy jest w dalszym ciągu w naszym kraju bardzo duża. Każdego roku na ten nowotwór umiera 1669 kobiet. Dlatego tak ogromne znaczenie ma profilaktyka. Cytologia jest badaniem, które pozwala wykryć nowotwór w początkowej jego fazie, co z kolei warunkuje jego całkowite wyleczenie.
Organizatorzy tegorocznej kampanii przekazali 4 700 kuponów na badanie cytologiczne oraz vouchery z 30-procentową zniżką na konsultację ginekologiczną, HPV met. PCR, USG ginekologiczne, USG piersi. Można będzie je zrealizować w placówkach medycznych firmy Polmed w całej Polsce.
Konkursowe kupony na badania będą zamieszczone w magazynach wydawnictwa Bauer (Tina nr. 2/2017, Kobieta i Życie nr. 3/2017, Świat Kobiety nr. 3/2017, Naj nr. 4/2017, Olivia nr. 4/2017) oraz na portalu poradnikzdrowie.pl i mjakmama.pl.
Źródło: Kampania „Piękna bo Zdrowa”