Opakowanie takie zmniejsza atrakcyjność wyrobów tytoniowych, ogranicza możliwość wykorzystywania opakowań jako nośnika  reklamy i promocji, ogranicza stosowanie wprowadzających w błąd opakowań i oznakowań oraz zwiększa skuteczność ostrzeżeń zdrowotnych.

Neutralne, jednolite opakowania wyrobów tytoniowych to efekt działań podejmowanych w celu ograniczenia lub wprowadzenia zakazu umieszczania logo, kolorów, wizerunku marki lub informacji promocyjnych na opakowaniach. Na jednolitym opakowaniu będzie można umieścić wyłącznie nazwę marki i produktu – w standardowym kolorze i wydrukowane standardową czcionką.

W wytycznych do artykułów 11 i 13 Ramowej Konwencji WHO o Ograniczeniu Użycia Tytoniu zaleca się rozważenie wprowadzenia jednolitych opakowań. Neutralne, jednolite opakowania to kolejny krok będący kontynuacją wcześniej podejmowanych działań i element kompleksowego, wielosektorowego podejścia do ograniczenia użycia tytoniu. Decydenci polityczni, organizacje społeczeństwa obywatelskiego i wszyscy obywatele mogą zaangażować się w działania, które spowodują, że  rząd rozważy wprowadzenie jednolitych  opakowań.

WHO przypomina, że zainteresowanie jednolitymi opakowaniami wyrobów tytoniowych rośnie na całym świecie. W grudniu 2012 roku Australia jako pierwszy kraj na świecie podjęła decyzję o wdrożeniu jednolitych opakowań wyrobów tytoniowych. W 2015 roku w Irlandii, Wielkiej Brytanii i Francji uchwalono przepisy o wprowadzeniu jednolitych opakowań od maja 2016. W wielu państwach rozważania dotyczące przyjęcia przepisów wprowadzających jednolite opakowania są obecnie na bardzo zaawansowanym etapie.

W Polsce w wyniku planowanej implementacji przepisów tzw. dyrektywy tytoniowej zmienią się wymogi dotyczące między innymi wyglądu opakowań wyrobów tytoniowych.  Na opakowaniach pojawią się nowe ostrzeżenia zdrowotne oraz odpowiednie informacje o zaprzestaniu palenia.
 
Magdalena Okoniewska
Źródło: www.mz.gov.pl
31.05.2016