Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów podał w czwartkowym komunikacie, że do UOKiK napływają skargi na działania Centrum od osób z Łodzi, Wrocławia i Warszawy.

Zdaniem UOKiK seniorzy skarżą się, że zostali wprowadzeni w błąd. Wielu z nich nie wiedziało, że celem spotkania jest sprzedaż usług medycznych. Osoby, które chcą rozwiązać umowę, muszą płacić wysokie kary. Zdaniem Urzędu wątpliwości budzi "także rzetelność przeprowadzanych w tracie pokazów badań oraz przedstawianej w ich wyniku diagnozy stanu zdrowia".

UOKiK ostrzega "przed zaproszeniami na bezpłatne badania, często jest to po prostu sprzedaż". "Jeżeli ktokolwiek z państwa uważa, że został wprowadzony w błąd przez Centrum Medyczne św. Franciszka, proszę o kontakt z rzecznikiem konsumentów. Wszczęliśmy postępowanie wyjaśniające w sprawie tej spółki. Już teraz prosimy seniorów, aby byli szczególnie ostrożni" – podał cytowany w komunikacie prezes UOKiK Marek Niechciał.

UOKiK przypomina, że bezpłatną pomoc można uzyskać w oddziałach Federacji Konsumentów oraz u rzeczników konsumentów; telefonując na infolinię konsumencką - 801 440 220 i (22) 290 89 16, lub pisząc na adres porady@dlakonsumentow.pl.

 

Zespół przy RM, który ma ochronic seniorów 

Komitet Społeczny Rady Ministrów podjął w marcu decyzję o powołaniu zespołu roboczego, który zajmie się przygotowaniem zmian legislacyjnych mających na celu zwiększenie ochrony konsumentów, szczególnie seniorów.

"Nieuczciwe działania przedsiębiorców, którzy wykorzystują ufność osób starszych, ich naiwność czy nieznajomość prawa konsumenckiego, to zjawisko, które musimy wyeliminować. W sporze z nieuczciwym handlowcem konsumenci tracą bowiem coś więcej, niż tylko pieniądze. Tracą wiarę w państwo, którego zadaniem jest stanie na straży ich bezpieczeństwa" – mówiła w połowie marca wicepremier Beata Szydło, przewodnicząca Komitetu Społecznego Rady Ministrów.

Aby ograniczyć nieprawidłowości, UOKiK rozważa m.in.: wprowadzenie wymogu zgłaszania pokazów do odpowiedniej instytucji, a także obowiązek wyraźnego informowania zapraszanych konsumentów o handlowym celu spotkania. Umowa byłaby automatycznie rozwiązywana, jeżeli pokaz nie zostałby zgłoszony, obowiązki dotyczące jasnego informowania naruszone lub ceny byłyby rażąco zawyżone w stosunku do rynkowych. Urząd postuluje również zaostrzenie przepisów związanych z umowami dotyczącymi usług medycznych.

Urząd informował w lutym o ukaraniu firm sprzedających towary podczas prezentacji i pokazów seniorom. Aby skłonić starszych, schorowanych ludzi do zakupu, podmioty te ukrywały prawdziwy cel spotkań, wprowadzały w błąd co do właściwości produktów, wykorzystywały sprzeczne z prawem weksle. Wabikiem były m.in. bezpłatne - trwające 10-20 sekund badania, domowa rehabilitacja, prelekcje o zdrowym stylu życia i prezenty.