Na ulicach miasta oraz w przychodniach, szkołach, parafiach, szpitalach i aptekach Sosnowca rozklejane są plakaty związane z kampanią - identyczne we wszystkich 35 krajach uczestniczących w tej międzynarodowej kampanii.
- Tegoroczny plakat akcji "Za młody by pić" przedstawia noworodka w drinku alkoholowym z kostkami lodu, miętą i cytryną - powiedział Andrzej Wojciechowski z wydziału zdrowia Urzędu Miejskiego w Sosnowcu. Dodał, że Sosnowiec przystąpił do tej międzynarodowej akcji po raz drugi. Ubiegłoroczny plakat przedstawiał "noworodka wewnątrz butelki po napoju alkoholowym".
Jak poinformował Wojciechowski z danych urzędu wynika, że w ciągu ostatnich pięciu lat do jednego z ośrodków w województwie śląskim zajmujących się rehabilitacją dzieci z FASD (Fetal Alkohol Spectrum Disorder), czyli Poalkoholowym Spektrum Wrodzonych Zaburzeń trafiło około 700 dzieci z Sosnowca.
- Dlatego chcemy, aby ta kampania trafiła do osób w różnym wieku, chcemy edukować zarówno uczniów jak i osoby starsze. Dodatkowo przygotowaliśmy specjalne widokówki z noworodkiem z plakatu, które wysyłamy do poradni ginekologicznych, przekazujemy je również nauczycielom, którzy realizują w szkołach programy profilaktyczne o tej tematyce - dodał Wojciechowski.
Kampania potrwa do 9 października 2015.
- Alkohol to toksyna i nie ma bezpiecznej dawki dla dziecka rozwijającego się w łonie matki - przestrzegają organizatorzy kampanii. Jeśli kobieta w ciąży pije alkohol, musi się liczyć z następującymi konsekwencjami: poronieniem, uszkodzeniami mózgu dziecka, a także wzroku, słuchu, układu ruchu (jako konsekwencje uszkodzenia układu nerwowego). Mogą to być również wady narządów wewnętrznych (między innymi serca, nerek), zaburzenia pamięci, opóźniony rozwój mowy, zaburzenia emocjonalne, w tym często nadpobudliwość.
Kampania "Too young to drink" jest kontynuacją podjętych przez Sosnowiec kilka lat temu działań na rzecz podniesienia świadomości zagrożeń wynikających z picia alkoholu przez kobiety w czasie ciąży. Jednym z nich była konferencja "Trzeźwa matka - zdrowe dziecko" z udziałem lekarzy i psychologów, prowadzono też szkolenia w tym zakresie między innymi wśród nauczycieli i pedagogów.
Kampanię "Too young to drink", która odbywa się w kilkudziesięciu krajach, prowadzi European FASD Alliance. Jej celem jest zwiększenie świadomości problemu FASD wśród kobiet i społeczności (FASD jest pojęciem obejmującym szereg wad wrodzonych i uszkodzeń mózgu w wyniku przedurodzeniowej ekspozycji na alkohol). (pap)