Trybunał Konstytucyjny uznał w wyroku 26 lutego 2014 roku, że nakazanie obecności funkcjonariusza podczas udzielania świadczenia zdrowotnego również osobom pozbawionym wolności, co do których nie jest to konieczne oraz brak przesłanek uzasadniających odstąpienie od tego nakazu, jest niezgodne z konstytucją.
Zdaniem Trybunału prywatność jednostki, tam gdzie jest to możliwe, powinna być chroniona w imię fundamentalnej wartości konstytucyjnej, jaką jest godność człowieka.
Czytaj więcej: TK: obecność funkcjonariusza podczas udzielania świadczeń zdrowotnych skazanemu niezgodna z konstytucją >>>
Projekt odwraca dotychczasową zasadę, zgodnie z którą funkcjonariusz niewykonujący zawodu medycznego był obecny podczas udzielania świadczeń zdrowotnych skazanemu w zamkniętym zakładzie karnym. Propozycja Senatu określa jednak wyjątki, które nadal będą wymagać obecności funkcjonariusza. Dotyczy to świadczeń zdrowotnych udzielanych niebezpiecznemu skazanemu lub sytuacji, gdy asysta funkcjonariusza jest niezbędna dla zapewnienia bezpieczeństwa członka personelu medycznego.
Senat: badanie skazanych w obecności funkcjonariusza tylko wyjątkowo
Senat przyjął 9 października 2014 uchwałę w sprawie wniesienia do Sejmu przygotowanego przez senacką Komisję Ustawodawczą projektu nowelizacji ustawy Kodeks karny wykonawczy, który stanowi wykonanie obowiązku dostosowania systemu prawa do orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego.