Sekretarki medyczne pracują we wszystkich klinikach i szpital ciągle szuka nowych osób do takiej pracy. Najwięcej - jedenaście sekretarek jest zatrudnionych w Klinice Onkologii.
- W naszej klinice sekretarki medyczne pełnią kilka funkcji. Są w gabinetach lekarskich, gdzie pomagają prowadzić dokumentację medyczną, są też w rejestracji, ale mamy także trzy panie odpowiedzialne za kodowanie świadczeń, by usprawnić rozliczanie świadczeń z Narodowym Funduszem Zdrowia – podkreśla Duchnowska. - Dzięki pomocy sekretarki medycznej lekarz ma czas na to, by porozmawiać z pacjentem i rozwiać jego obawy.
Lekarze muszą współpracować, a nie każdy to potrafi
W Klinice Onkologii sekretarka medyczna jest w każdym gabinecie lekarskim. Tam na bieżąco uzupełnia dokumentację medyczną. - Lekarze musieli się nauczyć tego, by hasłami podawać dane w czasie badania, które sekretarka wprowadza do dokumentacji medycznej. Dla lekarzy w Stanach Zjednoczonych to jest normalne, że nagrywają zlecenia, skierowania i informacje na dyktafon, a później sekretarka wprowadza je do systemu, u nas to nowość - podkreśla dr Renata Duchnowska. – Lekarze do tej pory byli przyzwyczajeni, że wszystko robili sami, teraz muszą się przestawić. Zaufać, że sekretarka wszystko dobrze zrobi. Oczywiście zawsze przed podpisaniem dokumentacji, lekarz ją przegląda, ale muszą zacząć współpracować i dla niektórych jest to trudne. Są tacy, którzy nadal wolą robić wszystko sami.
Dr Duchnowska dodaje, że sekretarka medyczna ma wiele zadań: przyjmuje pacjentów do kliniki, wypełniania dokumentację w wersji papierowej oraz komputerowej w systemie, dba o prawidłowy przepływ informacji medycznej pomiędzy poszczególnymi zespołami lekarzy, a pacjentami oraz administracją kliniki i poradni.
- Sekretarka koordynuje leczenie pacjenta. Dba o ty, by przy wypisie dostał komplet dokumentów, odpowiednie skierowania, ale także wyznacza terminy zabiegów i wizyt – dodaje pani ordynator.
4 minuty zostają na pacjenta
Od kandydatki na sekretarkę wymaga się: minimum średniego wykształcenia, dobrej znajomości obsługi komputera oraz doświadczenie w placówce opieki zdrowotnej. W zamian szpital oferuje umowę o pracę w pełnym wymiarze godzin oraz wynagrodzenie w wysokości od 2100 do 2500 tys. zł brutto.
Więcej o kwalifikacjach sekretarek medycznych znajdziesz w LEX Ochrona Zdrowia>>
Raport „E-zdrowie oczami Polaków” dowodzi, że szukanie historii choroby zajmuje lekarzowi 3,86 minuty, wypisywanie recept 4,01 minuty, wypisywanie zwolnień 4,09 minuty, a uzupełnianie danych osobowych ponad 4 minuty. Efekt? Z 20-minutowej wizyty aż 16 minut pochłaniają czynności organizacyjne, a tylko niecałe 4 minuty pozostają na zbadanie pacjenta i rozmowę z nim.
Dr Duchnowska podkreśla, że zadbali o to, by obecność sekretarek medycznych w gabinecie podczas badania nie naruszała prawa pacjenta do poszanowania intymności.
- Stanowiska sekretarek są ustawione tak, by nie widziały badanego pacjenta – wyjaśnia dr Duchnowska.