Senat zaproponował 46 poprawek do noweli ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia oraz niektórych innych ustaw. Niektóre z nich mają zapewnić spójność systemu prawnego.

W czwartek 8 października 2105 uchwałą Senatu zajmowała się sejmowa komisja zdrowia. Podczas jej posiedzenia posłanka Józefa Hrynkiewicz (PiS) wystąpiła z wnioskiem, aby Biuro Analiz Sejmowych oceniło spójność tej ustawy. Posłanka argumentowała, że podczas prac w podkomisji i komisji sejmowej zgłoszono liczne poprawki, a poprawki Senatu odnoszą się do większości artykułów ustawy.

Posłanka wnioskowała również o opinię Głównego Inspektora Ochrony Danych Osobowych. Przekonywała, że sprawdzenia wymagają zapisy dotyczące "całkowicie dowolnego outsourcingu takich zadań w informacji, jak gromadzenie informacji, przetwarzanie informacji i udostępnianie informacji najbardziej wrażliwych, bo dotyczących leczenia, zdrowia, lekarza, postępowania w tej sprawie".
 

Za wnioskiem posłanki głosowało 7 posłów, 7 było przeciw, a dwóch wstrzymało się od głosu. Decyzją przewodniczącego komisji Tomasza Latosa (PiS) wniosek posłanki o opinię GIODO i BAS został przyjęty.
Kilka godzin później Prezydium Sejmu zwołało kolejne posiedzenie komisji zdrowia w tej sprawie. Przewodniczyła mu wicemarszałek Sejmu Elżbieta Radziszewska (PO). Podczas posiedzenia komisji posłanka Hrynkiewicz spytała, czy jest opinia GIODO, o którą wnioskowała. Wicemarszałek poinformowała, że takiego dokumentu nie ma. Posłanka wyraziła oburzenie i opuściła posiedzenie komisji.

Komisja pozytywnie zaopiniowała wszystkie poprawki Senatu.
Najbardziej rozbudowana grupa poprawek - jak zaznaczono w uzasadnieniu Senatu - "uzupełnia i doprecyzowuje zapisy ustawy w zakresie dokonywania czynności w Systemie Monitorowania Kształcenia Pracowników Medycznych". Dotyczą one założenia konta w tym systemie, uwierzytelnienia tożsamości osoby, która założyła to konto i weryfikacji jej uprawnień.

Senatorowie zaprponowali również poprawki uzupełniające przepisy dotyczące Systemu Obsługi List Refundacyjnych oraz wprowadzające okres przejściowy dla stosowania dotychczasowych zasad w procedurze składania wniosków o refundację leku, środka spożywczego specjalnego przeznaczenia żywieniowego lub wyrobu medycznego.

Senat uznał za potrzebne między innymi zawarcie w ustawie przepisów, których brak - zdaniem senatorów - "stanowiłby uchybienie prawne oraz niejasność dla stosujących przepisy". Uściślono na przykład uregulowania dotyczące przetwarzania danych usługodawcy w Systemie Informacji Medycznej oraz odróżniono certyfikat do uwierzytelniania danych od uwierzytelniania systemu.

Nowelizacja ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia oraz niektórych innych ustaw związana jest z wdrażaniem systemu Elektronicznej Platformy Gromadzenia, Analizy i Udostępniania Zasobów Cyfrowych o Zdarzeniach Medycznych, czyli tzw. platformy e-zdrowie.

E-zdrowie ma umożliwić pacjentom dostęp do elektronicznej dokumentacji medycznej, w tym e-recepty, e-skierowania, e-zlecenia oraz Internetowego Konta Pacjenta (IKP).

Dzięki IKP każdy pacjent ma otrzymać dostęp do swojej historii leczenia, elektronicznej dokumentacji medycznej oraz informacji o zrealizowanych usługach medycznych od momentu założenia konta. Na koncie będzie można zobaczyć informacje o wystawionych e-Receptach, e-Skierowaniach, e-Zleceniach oraz odbytych przez pacjenta wizytach i zabiegach. Za pomocą internetowego konta pacjenta będzie można również złożyć deklarację wyboru lekarza i pielęgniarki podstawowej opieki zdrowotnej.

Dostęp do wyników badań i innych dokumentów będzie miał również lekarz. Pacjent będzie decydował, jakie dane i któremu lekarzowi udostępni.
W myśl ustawy dojdzie do zmian w zakresie rejestrów medycznych. To wykonanie wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 18 grudnia 2014 roku, który orzekł że na poziomie ustawy należy określić zakres przedmiotowy rejestrów oraz katalog przetworzonych w nich danych.
 

Ważną kwestią regulowaną w ustawie jest problematyka telemedycyny - stworzone zostały ogólne ramy, które umożliwią jej rozwój. Ustawa zawiera przepisy, zgodnie z którymi lekarz, lekarz dentysta, pielęgniarki i położne będą mogły wykonywać określone czynności za pośrednictwem systemów teleinformatycznych lub systemów łączności.

Ustawa była projektem rządowym; prace na nią na etapie konsultacji międzyresortowych i społecznych trwały wiele miesięcy; Do Sejmu trafiła w lipcu 2015 roku. Ustawa zmieniała swój kształt. Usunięto z niej zapisy, które przewidywały wprowadzenie elektronicznych dokumentów: Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego (KUZ), Karty Specjalisty Medycznego (KSM) i Karty Specjalisty Administracyjnego (KSA). (pap)