Do Rzecznika Praw Pacjenta wciąż wpływają zgłoszenia od pacjentek lub ich bliskich dotyczące realizacji przez placówki standardów opieki okołoporodowej i przestrzegania praw pacjentek do świadczeń zdrowotnych, do informacji oraz do poszanowania intymności i godności. Na problemy z przestrzeganiem obowiązujących standardów okołoporodowych wskazała też Najwyższa Izba Kontroli w raporcie „Opieka okołoporodowa na oddziałach położniczych”.
Dlatego pod koniec sierpnia 2016 roku Rzecznik Praw Pacjenta wystąpił do niemal 50 szpitali, które realizują świadczenia w zakresie położnictwa i ginekologii – od placówek powiatowych, po ośrodki o najwyższym poziomie referencyjności (czyli takich, które między innymi przystosowane są do opieki nad kobietą o wysokim zagrożeniu ciąży, opieki nad wcześniakami urodzonymi przed 31 tygodniem ciąży czy dziećmi z wadami rozwojowymi).
Pytania do dyrektorów tych placówek dotyczyły kwestii związanych z planem porodu, możliwością kontaktu matki z dzieckiem „skóra do skóry” po porodzie, laktacją, salami poporodowymi, możliwością sprawowania dodatkowej opieki pielęgnacyjnej, czy łagodzeniem bólu porodowego.
Na podstawie odpowiedzi przekazanych przez dyrektorów szpitali na powyższe pytania dotyczące ciąży i porodów fizjologicznych dokonana zostanie analiza stanu realizacji praw pacjenta, w tym w związku z obowiązującymi standardami opieki okołoporodowej. Na podstawie wniosków płynących z tej analizy Rzecznik będzie podejmował kolejne, stosowane działania, aby zapewnić kobietom w ciąży i dzieciom po porodzie jak najlepszą opieką medyczną.
Rzecznik przypomniał także szpitalom o standardach postępowania medycznego z zakresu okołoporodowej opieki położniczo-ginekologicznej, sprawowanej nad kobietą w okresie ciąży, porodu i połogu, w przypadkach występowania określonych powikłań oraz opieki nad kobietą w sytuacji niepowodzeń położniczych, określonych w rozporządzeniu, które weszło w życie na początku czerwca 2016 roku. To ważny dokument, który określa między innymi umożliwienie pacjentce w sytuacji niepowodzenia położniczego pomocy psychologicznej, o zagwarantowanie czego Rzecznik Praw Pacjenta zabiegał od 2014 roku.
Źródło: www.bpp.gov.pl