Sytuacje te dotyczyły dwóch placówek w Rzeszowie: Klinicznego Szpitala Wojewódzkiego nr 1 im. Fryderyka Chopina oraz Klinicznego Szpitala Wojewódzkiego Nr 2 im. Św. Jadwigi Królowej.

W szpitalach tych pacjenci byli odsyłani przez pracowników do siebie nawzajem, bez możliwości uzyskania pomocy lekarskiej. Rzecznik Praw Pacjenta  wystąpił do tych szpitali z wnioskiem o przekazanie wyjaśnień dotyczących podjętych działań w zakresie zabezpieczenia udzielania świadczeń zdrowotnych pacjentom.

Niezależnie od zgłoszeń pacjentów, Rzecznik z własnej inicjatywy, na podstawie doniesień medialnych, wystąpił także do Uniwersyteckiego Dziecięcego Szpitala Klinicznego im. L. Zamenhofa w Białymstoku o wyjaśnienia dotyczące zapewnienia świadczeń zdrowotnych pacjentom od początku 2018 roku.

Prowadzi także postępowanie w sprawach praktyk naruszających zbiorowe prawa pacjentów w stosunku do Samodzielnego Publicznego Dziecięcego Szpitala Klinicznego w Warszawie. Postępowanie dotyczy akcji protestacyjnej z 8 listopada 2017 roku „dzień bez lekarza”.

Rzecznik informuje, że na bieżąco monitoruje obecną sytuację w służbie zdrowia, w tym zgłoszenia pacjentów związane z wypowiadaniem klauzul opt-out przez lekarzy. Zapowiada też, że w każdej sytuacji, która wskazuje na naruszenie praw pacjenta związane z dostępem do świadczeń zdrowotnych, w związku z niewystarczającą obsadą lekarską, Rzecznik będzie interweniował w placówce medycznej.

 [-DOKUMENT_HTML-]