Projektowana nowelizacja ustawy ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych wynika z konieczności wdrożenia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady z kwietnia 2014 roku, dotyczącej produkcji, prezentowania i sprzedaży wyrobów tytoniowych i wyrobów powiązanych.
Poprzednia dyrektywa z maja 2001 roku traci moc w maju 2016.
Poprzednia dyrektywa z maja 2001 roku traci moc w maju 2016.
Celem wprowadzanych regulacji ma być ochrona przed szkodliwymi następstwami używania wyrobów tytoniowych i papierosów elektronicznych.
Projekt przewiduje wprowadzenie zakazu sprzedawania e-papierosów młodzieży poniżej 18. roku życia. W miejscach sprzedaży będą musiały pojawić się ostrzeżenia tekstowe, tak jak w przypadku "tradycyjnych" wyrobów tytoniowych. Ograniczone maja też zostać miejsca palenia elektronicznych papierosów, czyli spożywania za pomocą e-papierosa pary zawierającej nikotynę.
Czytaj: E-papierosy: więcej szkodliwych związków przy większej mocy>>>
Jedną z istotnych zmian wynikających z projektowanej nowelizacji jest wykreślenie z przepisów możliwości przekazywania konsumentom "informacji o wyrobach tytoniowych", która obecnie - jak ocenia Ministerstwo Zdrowia - jest wykorzystywana jako furtka do reklamy w punktach sprzedaży wyrobów tytoniowych. W ten sposób przedsiębiorcy łamią obowiązujące przepisy dotyczące zakazu reklamy wyrobów tytoniowych.
Nowela ma wprowadzić zakaz sprzedaży wyrobów tytoniowych oraz wyrobów powiązanych na odległość, w tym sprzedaży transgranicznej. Projekt zawiera także zakaz wprowadzania do obrotu wyrobów tytoniowych o charakterystycznym aromacie oraz zawierających dodatki określone w ustawie.
Projekt przewiduje wymóg otrzymania zezwolenia na dopuszczenie do obrotu nowatorskiego wyrobu tytoniowego. Przepisy mają zobowiązywać importerów i producentów papierosów elektronicznych lub pojemników zapasowych, aby zgłaszali taki zamiar. Wprowadzone też mają zostać wymagania techniczne dla producentów lub importerów w stosunku do papierosów elektronicznych lub pojemników zapasowych.
Na mocy noweli planowane są ograniczenia w zakresie reklamy i promocji wyrobów tytoniowych oraz wyrobów powiązanych (elektroniczne papierosy lub pojemniki zapasowe). Ich producenci i importerzy mają zostać zobowiązani do przekazywania określonych przepisami ustawy sprawozdań, zgłoszeń, analiz, informacji itp.
Pod koniec lutego 2016 wiceminister zdrowia Jarosław Pinkas mówił na posiedzeniu sejmowej komicji zdrowia, że pieniądze wydawane na leczenie chorób odtytoniowych są większe niż te, które przeznacza się na refundację leków w Polsce. Jak podał, można szacować, że choroby odtytoniowe kosztują około 8 mld zł.
Z danych resortu wynika, że liczba zgonów bezpośrednio wynikających z palenia tytoniu wynosi w Polsce od 67 tys. do 90 tysięcy przypadków rocznie. Szacuje się, że 38 procent wszystkich zgonów mężczyzn w wieku 38-69 lat ma związek z paleniem tytoniu, z czego 55 procent zgonów wynika bezpośrednio z nowotworu powstałego na skutek palenia tytoniu.
Z powodu biernej ekspozycji na dym tytoniowy umiera rocznie blisko 2 tysiące niepalących, głównie z powodu choroby niedokrwiennej serca, udaru mózgu, raka płuca i przewlekłych chorób układu oddechowego.
O ograniczenie dostępu do e-papierosów dzieciom i młodzieży od dłuższego czasu apeluje rzecznik praw dziecka Marek Michalak, który występował w przeszłości w tej sprawie do resortu zdrowia. Według niego za wprowadzeniem restrykcyjnych warunków sprzedaży i marketingu e-papierosów przemawiają te same względy, które dotyczą papierosów tradycyjnych. Wyjaśniał, że składnikiem obu rodzaju produktów jest nikotyna - substancja psychoaktywna o właściwościach silnie uzależniających. (pap)