Akcję zainaugurowano w czwartek 11 czerwca 2015 podczas konferencji prasowej w Warszawie, na której obecni byli również ambasadorzy kampanii - popularni aktorzy: Katarzyna Glinka, Katarzyna Skrzynecka i Cezary Żak.
Profesor Leszek Czupryniak, były prezes Polskiego Towarzystwa Diabetologicznego, podkreślił, że na cukrzycę typu 2, która odpowiada za 90 procent przypadków tej choroby, cierpi w Polsce co czwarta osoba po 60. roku życia. Przypomniał, że czynniki ryzyka tego schorzenia, takie jak nadwaga lub otyłość oraz siedzący tryb życia, występują u większości Polaków po 45. roku życia.
Problem stanowi również to, że wciąż niechętnie wykonujemy badania kontrolne, dlatego około jedna trzecia z 3 mln osób z cukrzycą nie wie o swoim schorzeniu i nie leczy się, tłumaczył profesor Czupryniak.
- Cukrzyca nie boli, rozwija się bezobjawowo i często pierwszym widocznym jej objawem jest na przykład zawał serca lub niegojące się owrzodzenia stóp, które grożą amputacją – powiedział diabetolog. Przypomniał, że w Polsce co roku z powodu cukrzycy 14 tys. osób przechodzi amputację nogi, a 3,5 tys. jest poddawanych dializie z powodu niewydolności nerek spowodowanej przez chorobę.
- Tymczasem, dzięki odpowiedniemu leczeniu cukrzycy chory może zachować niezależność i normalnie funkcjonować – powiedział profesor Czupryniak.
W zaprezentowanym na spotkaniu filmie, który powstał na potrzeby kampanii, profesor Maciej Małecki, aktualny prezes PTD, zwrócił uwagę, że po rozpoznaniu cukrzycy pacjenci muszą nauczyć się zasad zdrowego żywienia, podejmowania regularnej aktywności fizycznej, wykonywania pomiarów glukozy za pomocą glukometru oraz przyjmowania leków. Sukces terapeutyczny w cukrzycy zależy w bardzo dużym stopniu od samego chorego i jego bliskich.
Właśnie z tego powodu edukacja osób z cukrzycą, na temat zmiany dotychczasowych nawyków powinna stanowić niezbędny element ich leczenia, oceniła obecna na konferencji pielęgniarka i edukatorka diabetologiczna, Beata Stepanow, prezes Stowarzyszenia Edukacji Diabetologicznej.
- Jednak, pomimo wielu podejmowanych działań edukacyjnych, nadal świadomość naszego społeczeństwa na temat cukrzycy typu 2, terapii oraz powikłań występujących na skutek niewłaściwie kontrolowanej cukrzycy jest niska – podkreśliła.
- Jednak, pomimo wielu podejmowanych działań edukacyjnych, nadal świadomość naszego społeczeństwa na temat cukrzycy typu 2, terapii oraz powikłań występujących na skutek niewłaściwie kontrolowanej cukrzycy jest niska – podkreśliła.
Na potwierdzenie tego przytoczyła rezultaty badania przeprowadzonego przez jej stowarzyszenie w 2012 roku. Wykazało ono, że aż 40 procent pacjentów z cukrzycą oraz ich bliskich nie wie, jaki jest najniższy bezpieczny poziom glukozy we krwi. Tymczasem, PTD zaleca, by nie spadał on poniżej 70 mg/dL (miligramów na decylitr krwi). Jest to o tyle ważne, że wiele metod leczenia cukrzycy, nie tylko insulinoterapia, ale też różne starsze leki doustne, powoduje niedocukrzenia (tzw. hipoglikemie), które mogą być groźne dla zdrowia i życia.
- Jak to ujął przed prawie 100 laty dr Elliot P. Joslin, założyciel Joslin Diabetes Center, najważniejszego ośrodka diabetologicznego na świecie: "Pacjent z cukrzycą, który wie najwięcej – żyje najdłużej” – podsumował profesor Małecki.
Celem kampanii pt. „Oddaj cukier!” (www.oddajcukier.pl) jest edukowanie osób z cukrzycą na temat zasad właściwej kontroli choroby, możliwości uniknięcia jej poważnych powikłań, takich jak ślepota, uszkodzenie nerek, zawał serca, udar mózgu czy amputacja nogi i zachowania niezależności. Sponsorem kampanii jest firma Janssen-Cilag Sp. z o.o. Patronat merytoryczny nad akcją objęło Polskie Towarzystwo Diabetologiczne. (pap)