Na stronie internetowej RPP ukazała się informacja na temat edukacji środowiska medycznego w kwestii umiejętności komunikacji z pacjentem.
Rzecznik Praw Pacjenta wystąpił do Ministra Zdrowia Bartosza Arłukowicza w sprawie bariery w komunikacji pomiędzy pacjentem a lekarzem udzielającym świadczeń zdrowotnych. Krystyna Barbara Kozłowska zwróciła się z prośbą o podjęcie inicjatywy zmierzającej do wprowadzenia w systemie nauczania studentów uczelni medycznych metody dokumentowania zdarzeń medycznych w dokumentacji pacjenta oraz informowania pacjentów w odpowiedni sposób o przebiegu leczenia.
Do Rzecznika Praw Pacjenta docierają bowiem sygnały od pacjentów, że nie otrzymują oni pełnej informacji o swoim stanie zdrowia od lekarzy. Informacje te przeważnie przekazywane są w sposób lakoniczny, niezrozumiały, bądź językiem typowo medycznym i nie są one dostosowane do wiedzy pacjenta. Zdarza się również, że lekarze nie są odpowiednio przygotowywani do przekazywania bardzo trudnych informacji, np. o chorobach nowotworowych.
Zdaniem Rzecznika niezwykle istotne jest, aby lekarz w odpowiedni sposób komunikował się z pacjentem, tj. zrozumiale, jasno i cierpliwie przekazywał wiedzę o chorobie i możliwościach leczenia. Dzięki temu pacjent staje się partnerem dla lekarza i świadomie uczestniczy w procesie terapeutycznym.
Opracowanie: Agnieszka Sostenes-Brązert
Źródło: www.bpp.gov.pl, stan z dnia 29 listopada 2011 r.
Data publikacji: 30 listopada 2011 r.