Badanie ma na celu zebranie opinii pacjentów i ocenę funkcjonowania systemu ochrony zdrowia finansowanego ze środków publicznych na poziomie ogólnopolskim i regionalnym (poszczególnych województw). W ramach badania pacjenci oceniają 3 obszary opieki zdrowotnej: podstawową opiekę zdrowotną (np. lekarza rodzinnego), specjalistyczną opiekę zdrowotną oraz opiekę zdrowotną w szpitalach.
Uzyskane dzięki ankiecie odpowiedzi zostaną wykorzystane w ramach większego projektu realizowanego przez PwC wspólnie z DiA o nazwie Krajowy indeks sprawności ochrony zdrowia.
Ma on na celu zbadanie rzeczywistej skuteczności polskiego systemu ochrony zdrowia dzięki pozyskaniu mierzalnych i porównywalnych wskaźników, na których będzie można oprzeć debatę publiczną na ten temat. PwC i DiA rozpoczęły pracę nad inicjatywą w ubiegłym roku, zapraszając uznanych ekspertów do procesu konsultacji. W styczniu tego roku ukazała się pierwsza edycja Krajowego Indeksu ujęta w formie publikacji. Spotkała się z dużym zainteresowaniem środowiska związanego z ochroną zdrowia w Polsce oraz była punktem odniesienia dla wielu dyskusji.
Czytaj: Pleszew: pacjenci wybierają szpital ze względu na ludzi, a nie wyposażenie >>>
- Mamy nadzieję, że druga edycja Krajowego Indeksu przyczyni się do kontynuowania debaty publicznej na temat potrzebnych zmian w systemie ochrony zdrowia w Polsce. Analiza opinii pacjentów – poza twardymi danymi - ma być jednym z kluczowych jego elementów. Chcemy dotrzeć do jak największej grupy polskich pacjentów, a także w dalszej perspektywie poszerzać zakres parametrów dotyczących skuteczności opieki zdrowotnej ujętych w Krajowym Indeksie” – wskazuje Mariusz Ignatowicz, partner PwC, lider zespołu ds. ochrony zdrowia.
Premiera drugiej edycji raportu Krajowy indeks sprawności ochrony zdrowia, w którym znajdą się także zagregowane wyniki badania satysfakcji pacjentów korzystających z publicznej opieki zdrowotnej w Polsce, planowana jest na drugą połowę stycznia 2015 roku.
Rozpoczęło się ogólnopolskie badanie satysfakcji pacjentów
20 listopada 2014 ruszyło pierwsze w Polsce badanie satysfakcji pacjentów korzystających z publicznej opieki zdrowotnej (finansowanej przez NFZ), organizowane przez firmę PwC oraz DiA. Każdy pacjent może wyrazić swoją opinię na temat jakości świadczonych usług oraz funkcjonowania systemu ochrony zdrowia w Polsce poprzez wypełnienie ankiety dostępnej na stronie www.indeksochronyzdrowia.pl.