Informację o tym przekazali organizatorzy kampanii „Rak. To się leczy!” w czwartek na konferencji prasowej w Warszawie.
„Chcemy w ten sposób propagować ideę regularnego samobadania piersi, które jest pierwszym krokiem do tego, by kobiety zaczęły myśleć o swoim zdrowiu, poznawać swoje ciało. Zastrzegamy jednak, że nie zastąpi to badania piersi u lekarza specjalisty” – powiedziała rzecznik kampanii „Rak. To się leczy!” Alicja Zakrzewska.
W darmowej aplikacji, którą można będzie pobrać ze strony internetowej kampanii (www.rak.tosieleczy.pl) znani sportowcy i artyści – Przemysław Saleta, Radosław Majdan, karacista Tomasz Puzon oraz aktor Maciej Jachowski i piosenkarz Jacek Stachursky – będą pokazywać na filmach instruktażowych, jak wykonuje się samobadanie piersi. Każda kobieta będzie mogła wybrać sobie jednego z panów, jako nauczyciela oraz osobę przypominająca o badaniu raz w miesiącu.
Samobadanie proponowane przez „PiersiBadaczy” odbywa się według formuły określanej w skrócie jako DOB – tj. „dotyk”, „obserwacja” i „badanie”. Chodzi o to, by panie w wybranym jednym dniu w miesiącu, np. podczas kąpieli pod prysznicem, sprawdziły palpacyjnie (dotyk), czy nie pojawiły się żadne zmiany i zgrubienia w piersiach, czy nie zmienił się ich kształt, jedna z nich nie uległa powiększeniu, czy nie ma wycieku z brodawki, przyjrzały się (obserwacja) dokładnie skórze i brodawkom pod kątem zmian zabarwienia, marszczenia się, zgrubień, a gdy zauważą coś niepokojącego koniecznie udały się do lekarza na konsultację (badanie).
Ponadto, aplikacja daje dostęp do artykułów i porad ekspertów dotyczących problemów onkologicznych, dostęp do internetowej wersji kompendium wiedzy o nowotworach „Warto wiedzieć, by wygrać” oraz do przydatnych adresów.
Według Zakrzewskiej od piątku dostępne będą dwie wersje aplikacji – na iPhona oraz na telefony obsługiwane przez system Android. Wkrótce wprowadzona będzie również wersja na telefony Blackberry oraz na system Windows. Aplikacja powstała przy współudziale towarzystwa ubezpieczeniowego ING Życie.
Inspiracją do jej stworzenia było podobne narzędzie pt. „Your Man Remainder”, które dwa lata temu stworzyła kanadyjska fundacja Rethink Breast Cancer.
Jak przypomniała wiceprezes organizacji Alison Gordon, w ostatnich 10 latach zaczęto odchodzić od klasycznego samobadania piersi. W dobie rozwoju badań obrazowych, które są w stanie wykryć raka na znacznie wcześniejszym stadium lekarze zaczęli nawet uważać je za relikt przeszłości. Pojawiły się też badania podważające ich sens. Wynikało z nich, że kobiety, które je wykonują wcale częściej nie wykrywają u siebie guzów piersi.
„Obecnie eksperci i międzynarodowe organizacje naukowe zachęcają jednak do regularnego samobadania. Zaznaczają zarazem, że ma ono raczej na celu to, by kobiety były świadome swoich piersi, tego jak one wyglądają na co dzień. Dzięki temu, gdy pojawią się jakieś zmiany będą w stanie szybciej jej wykryć i udadzą się do lekarza. Chodzi o to, by badania były regularne, ale nie ma jednego dobrego sposobu, by je wykonywać” – tłumaczyła Gordon.
Aktor Maciej Jachowski (grający w serialach TV, takich jak „M jak miłość” i „Na Wspólnej”) podkreślił, że propozycję udziału w projekcie przyjął od razu. „Myślę, że warto jest edukować na temat zdrowia. Polak jest zawsze mądry po szkodzie. A skoro można to zmienić, to czemu tego nie zrobić?” – powiedział.
Kampania „Rak. To się leczy!” powstała po to, by przekonywać Polaków do regularnych badań profilaktycznych, dzięki którym choroby nowotworowe mogą być wykrywane na wcześniejszym stadium rozwoju, gdy szanse na wyleczenie są bardzo duże. Jej organizatorzy postawili sobie za cel mówienie o raku lekko i z humorem. „Badania wskazują, że odnosi to lepsze skutki niż straszenie ludzi” – zaznaczyła Zakrzewska.
W piątek, oprócz uruchomienia aplikacji „PiersiBadacze”, organizatorzy przewidzieli też happeningi w kilku miejscach w Warszawie. Podczas nich mężczyźni będą rozdawali paniom ulotki informacyjne na temat aplikacji i samobadania piersi. 500 kobiet będzie miało możliwość wygrania podwójnego zaproszenia na specjalny koncert w klubie Space, na którym wystąpią znani panowie zaangażowani w kampanię, w tym Sebastian Karpiel-Bułecka z zespołem Zakopower, Stachursky, Radosław Majdan i zespół The Trash oraz Tomasz Karolak i Pączki w Tłuszczu.