Dzięki opublikowanej w dniu 31 października 2014 r. w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej ustawie transgranicznej ma zwiększyć się dostęp do świadczeń opieki zdrowotnej udzielanych za granicą. Ministerstwo Zdrowia, w celu dostosowania obowiązujących przepisów do zmian wprowadzonych przez wskazaną ustawę, pracuje obecnie nad nowym rozporządzeniem w sprawie sposobu i trybu finansowania z budżetu państwa świadczeń opieki zdrowotnej.
W stosunku do obecnie obowiązującego rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 9 kwietnia 2014 r. w sprawie sposobu i trybu finansowania z budżetu państwa świadczeń opieki zdrowotnej (Dz. U. poz. 473) w projektowanym akcie normatywnym wprowadzono kilka zmian. Wskazano między innymi, że świadczenia opieki zdrowotnej udzielane osobom, które uzyskały w Rzeczypospolitej Polskiej status uchodźcy lub ocenę uzupełniającą lub zezwolenie na pobyt czasowy i posiadają status świadczeniobiorcy innego niż ubezpieczony są finansowane przez Narodowy Fundusz Zdrowia ze środków budżetu państwa, z części, z której dysponentem jest minister właściwy do spraw zdrowia, w formie dotacji. Ponadto wskazano, że świadczenia opieki zdrowotnej wskazane w art. 15 ust. 2 pkt 12 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027 z późn. zm.) - dalej u.ś.o.z., tj. świadczenia wysokospecjalistyczne są finansowane przez Narodowy Fundusz Zdrowia ze środków budżetu państwa, z części, której dysponentem jest minister właściwy do spraw zdrowia, w formie dotacji. W związku z opublikowaniem w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej ustawy z dnia 14 października 2014 r. o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. poz. 1491), konieczne było również dokonanie zmiany redakcyjnej w projektowanym rozporządzeniu i zastąpienie art. 26 u.ś.o.z. artykułem 42j, zgodnie z którym Prezes Funduszu może na wniosek wnioskodawcy, jego przedstawiciela ustawowego, małżonka, krewnego lub powinowatego do drugiego stopnia w linii prostej, osoby pozostającej we wspólnym pożyciu lub osoby upoważnionej przez wnioskodawcę, w drodze decyzji administracyjnej, skierować wnioskodawcę do przeprowadzenia poza granicami kraju leczenia lub badań diagnostycznych, należących do świadczeń gwarantowanych, których aktualnie nie wykonuje się w kraju, kierując się niezbędnością udzielenia takiego świadczenia w celu ratowania życia lub poprawy stanu zdrowia wnioskodawcy.
Projekt wprowadza również zmianę, która polega na wprowadzeniu obowiązku dołączania do sprawozdań z rozliczonych świadczeń opieki zdrowotnej za grudzień roku poprzedniego:
- dodatkowych informacji, takich jak liczba osób o różnych numerach PESEL, którym udzielono świadczeń opieki zdrowotnej w roku poprzednim i wykaz świadczeniodawców, którzy realizowali te świadczenia, w podziale na poszczególne świadczenia określone w przepisach wydanych na podstawie art. 31d u.ś.o.z. oraz na oddziały wojewódzkie NFZ, jak również odpowiadające im wartości umów oraz liczbę świadczeń;
- informacji o świadczeniach opieki zdrowotnej udzielonych na podstawie przepisów o koordynacji osobom, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2-4 u.ś.o.z.
Ponadto, projektowany akt normatywny wprowadza termin na przekazanie przez NFZ do Ministerstwa Zdrowia kosztów świadczeń wysokospecjalistycznych zwróconych przez instytucje państwa członkowskiego Unii Europejskiej Narodowemu Funduszowi Zdrowia za świadczenia udzielone osobom na podstawie przepisów o koordynacji. Termin ten zgodnie z projektem wynosi 14 dni.
Projektowane rozporządzenie ma wejść w życie z dniem 1 stycznia 2015 r.
Opracowanie: Jacek Tkacz, RPE WK
Źródło: www.rcl.gov.pl, stan z dnia 4 listopada 2014 r.