Proces przygotowania samoregulacji prowadzony był transparentnie i obejmował szeroki krąg uczestników od producentów po dystrybutorów. W wyniku działań przedstawicieli branży wypracowano propozycję „Kodeksu dobrych praktyk reklamowych suplementów diety”. Do projektu dołączyła również Polska Izba Przemysłu Farmaceutycznego i Wyrobów Medycznych POLFARMED.
- Obecnie w polskim oraz w europejskim prawie funkcjonują regulacje dotyczące reklamy suplementów diety. Odpowiedzialny przemysł od zawsze działa zgodnie z nimi. Jedynie firmy, którym nie zależy na budowaniu swojej wiarygodności, stosują je wybiórczo. Samoregulacja jest dla nas naturalnym etapem rozwoju rynku, dlatego Suplementy Polska oraz PASMI podjęły inicjatywę stworzenia wspólnej listy dobrych praktyk, jakie powinny obowiązywać wszystkich obecnych na tym rynku – mówi Jarosław Lichodziejewski prezes Związku Producentów i Dystrybutorów Suplementy Polska.
- Jesteśmy przekonani, iż zaproponowane w kodeksie regulacje, w tym między innymi zakaz używania w reklamie suplementów diety lekarza i farmaceuty oraz atrybutów towarzyszących
tym zawodom, wpłynie znacząco na odbiór reklamy tej grupy produktów przez konsumenta. Zaproponowane przez branżę zmiany mają na celu przede wszystkim niewprowadzanie konsumenta w błąd oraz edukację w zakresie suplementów diety, które są uzupełnieniem codziennej diety– komentuje Ewa Jankowska, prezes PASMI.
Czytaj: Suplementy diety nie leczą – wspólna akcja 12 instytucji>>>
Kolejny etap prac poświęcony zostanie między innymi uszczegółowieniu zapisów dotyczących kształtu samych reklam oraz sankcji dla podmiotów niestosujących się do przyjętych wytycznych.
Związek Producentów i Dystrybutorów Suplementy Polska skupia kilkanaście wiodących firm, obecnych na rynku suplementów diety. Członkami Związku są: Adamed Consumer Healthcare S.A., Amway Polska, Biocorp, GardenPharm, Healwheel Laboratories, Laboratoria Natury, Mito-pharma, Novascon, Olimp Labs, USP Zdrowie, Walmark, Zioło-Piast.
ZPiD Suplementy Polska współpracuje z organizacjami branżowymi związanymi z rynkiem suplementów zrzeszonymi w Europejskiej organizacji Food Supplements Europe z siedzibą w Brukseli.
PASMI Polski Związek Producentów Leków Bez Recepty promuje wśród społeczeństwa odpowiedzialne samoleczenie poprzez świadome i bezpieczne stosowanie produktów sklasyfikowanych jako Leki Bez Recepty. Dąży do ustanawiania odpowiednich rozwiązań prawnych i systemowych dla rozwoju odpowiedzialnego wykorzystania leków OTC jako jednego z elementów systemu ochrony zdrowia.
PASMI aktywnie współpracuje z organizacjami europejskimi, których cele i działania są zbieżne z działalnością statutową PASMI. Jest członkiem AESGP – Europejskiego Stowarzyszenia producentów Leków OTC. Obecnie Związek zrzesza 16 podmiotów: Aboca, A&D Pharma, Bayer, Boehringer Ingelheim, GSK, Johnson&Johnson, , Omega Pharma Poland, Pfizer, Pierre-Fabre, Polpharma, Reckitt Benckiser, Sanofi, Takeda, Teva, USP Zdrowie, Walmark.