Inne niefinansowe skutki przeprowadzonych kontroli przez oddziały wojewódzkie Funduszu w pierwszym półroczu 2016 obejmowały między innymi rozwiązanie umowy w trybie natychmiastowym, rozwiązanie umowy, powiadomienie organów ścigania o podejrzeniu popełnienia przestępstwa, powiadomienie o wynikach kontroli organu założycielskiego, Ministerstwa Zdrowia, prezesa NFZ, Rzecznika Praw Pacjenta, Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego, Okręgowego Rzecznika Odpowiedzialności Zawodowej oraz Pełnomocnika Terenowego Rzecznika Praw Obywatelskich, a także rygor nałożenia kary umownej oraz rygor rozwiązania umowy.

Typowe nieprawidłowości ujawniane w wyniku kontroli świadczeniodawców nie ulegają zmianie na przestrzeni ostatnich lat i są podobne we wszystkich rodzajach świadczeń. 
Dotyczą one zawyżania wartości rozliczanych świadczeń, w szczególności zrealizowanych w toku hospitalizacji, realizacji świadczeń w warunkach leczenia szpitalnego, które powinny zostać zrealizowane w trybie ambulatoryjnym, braku w dokumentacji medycznej potwierdzenia udzielonych świadczeń/porad, udzielania świadczeń w sposób i w warunkach nieodpowiadających wymogom określonym w obowiązujących przepisach lub umowie, gromadzenia informacji lub prowadzenie dokumentacji, w tym dokumentacji medycznej w sposób rażąco naruszający przepisy prawa, braku bieżącego aktualizowania danych o potencjale wykonawczym (personel, aparatura i sprzęt medyczny, harmonogram udzielania świadczeń), udzielania świadczeń przez osoby nieuprawnione lub nieposiadające kwalifikacji i uprawnień do udzielania świadczeń opieki zdrowotnej w określonym zakresie lub określonej dziedzinie medycyny oraz prowadzenia list oczekujących w sposób naruszający przepisy prawa (nieprowadzenie list oczekujących, brak na liście oczekujących wymaganych danych, przekazanie danych z zakresu listy oczekujących niezgodnych ze stanem rzeczywistym).

 



W pierwszym półroczu 2016 roku, oddziały wojewódzkie Narodowego Funduszu Zdrowia przeprowadziły w poszczególnych rodzajach świadczeń łącznie 850 kontroli, w tym 385 kontroli planowych, co stanowi 45,3  procent łącznej liczby kontroli oraz 465 kontroli doraźnych, co stanowi 54,7  procent łącznej liczby kontroli.
Realizowane kontrole doraźne miały charakter interwencyjny, wynikający z potrzeby pilnego zbadania nagłych zdarzeń (priorytety kierownictwa, bieżące analizy danych o zrealizowanych świadczeniach, doniesienia prasowe, skargi itp.).

Koncentracja kontroli występuje wokół rodzajów świadczeń opieki zdrowotnej gdzie zaangażowane są najwyższe środki finansowe oraz gdzie ryzyko wystąpienia nieprawidłowości jest najwyższe. 

W I półroczu 2016 roku 33,2 procent kontroli dotyczyło leczenia szpitalnego, 17,6 procent – ambulatoryjnej opieki specjalistycznej, 12,5 procent – leczenia stomatologicznego, a 11,5 procent – podstawowej opieki zdrowotnej.


Źródło: www.nfz.gov.pl