Rzecznik Praw Pacjenta posiada uprawnienia, dzięki którym może pomóc pacjentom w dniu zgłoszenia. - W wielu sytuacjach wystarczy kontakt z Telefoniczną Informacją Pacjenta pod numerem 800-190-590, by Rzecznik mógł niezwłocznie zająć się sprawą, i jak w opisanym przypadku, jeszcze tego samego dnia pomóc pacjentowi - zaznacza biuro RPP.
Ma być kontrola, ale szpital nie wyznaczył daty
Do jednego ze szpitali zgłosiła się matka z małym pacjentem, który doznał urazu oka. Dziecko zostało przyjęte i zaopatrzone na izbie przyjęć. Kontrolę okulistyczną zalecono za dwa dni, jednak szpital nie wyznaczył konkretnego terminu tej kontroli.
Sprawdź w LEX: Jaką karę Rzecznik Praw Pacjenta może nałożyć na prywatny podmiot leczniczy? >
Czytaj także na Prawo.pl: Coraz więcej spraw trafia do Rzecznika Praw Pacjenta>>
Jak poinformowała Rzecznika Praw Pacjenta matka dziecka, szpital zaproponował jej skorzystanie z Informatora
o Terminach Leczenia NFZ. Miała w nim sprawdzić w jakiej przychodni i kiedy jest możliwe zarejestrowanie dziecka na kontrolę oka.
Zobacz nagranie szkolenia w LEX: Jak uniknąć naruszeń praw pacjenta w placówce - wskazówki dla personelu i kadry zarządzającej >
Odległe terminy kontroli w przychodni - interwencja RPP
Matka dziecka chciała wypełnić zalecenia lekarza, jednak ze względu na długie terminy rejestracji do lekarzy specjalistów było to niemożliwe. Skontaktowała się wtedy z Rzecznikiem Praw Pacjenta, który jeszcze tego samego dnia skierował do dyrektora szpitala wystąpienie. Zwrócił się o pilne wyznaczenie przez okulistę z tej placówki terminu kontroli. Tego samego dnia Rzecznik otrzymał odpowiedź, w której szpital poinformował o wyznaczeniu terminu na następny dzień. Dziecko zostało przyjęte do szpitala i zbadane.
- Taka sytuacja nie powinna mieć miejsca, ponieważ szpital jest zobowiązany - w jak w najkrótszym czasie - pomóc małemu pacjentowi i nie wyznaczać zbyt odległych terminów kontroli po urazie oka. Opiekun nie może być również postawiony w sytuacji, w której jest zmuszony do samodzielnego poszukiwania pomocy w innej placówce medycznej, korzystając z wyszukiwarki NFZ. Interes pacjenta, w tym jego bezpieczeństwo, powinno być zawsze na pierwszym miejscu - podkreśla RPP.
Czytaj w LEX: Prawa rodziny pacjenta w przepisach regulujących zasady udzielenia świadczeń zdrowotnych >
Zobacz nagranie szkolenia: Postępowanie z trudnym pacjentem w placówce medycznej >