Do Rzecznika Praw Pacjenta trafiają skargi pacjentów na praktykę szpitali, które po zakończonej hospitalizacji odsyłają pacjentów do lekarzy POZ po odpowiednie skierowania i recepty. W związku z sygnałami od pacjentów, RPP przypomina, że wypisując pacjenta po zakończeniu leczenia szpitalnego, jeśli ten pacjent wymaga dalszego leczenia specjalistycznego bądź zażywania odpowiednich leków, świadczeniodawca ma obowiązek wydania mu wszelkich niezbędnych skierowań czy recept (nie jest uprawnione odsyłanie pacjenta w tej kwestii do lekarza podstawowej opieki zdrowotnej).
Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Zdrowia z 6 maja 2008 r. w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej, świadczeniodawca po zakończeniu leczenia szpitalnego, a także w przypadku udzielenia świadczenia w szpitalnym oddziale ratunkowym lub izbie przyjęć powinien, stosownie do zaistniałej sytuacji, niezależnie od karty informacyjnej, wydać pacjentowi następujące dokumenty:
- skierowania na świadczenia zalecone w karcie informacyjnej;
- recepty na leki i zlecenia na środki pomocnicze lub wyroby medyczne będące środkami ortopedycznymi zlecone w karcie informacyjnej;
- zlecenia na transport zgodnie z odrębnymi przepisami.
Dodatkowo, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Zdrowia z 21 grudnia 2010 r. w sprawie rodzajów i zakresu dokumentacji medycznej oraz sposobu jej przetwarzania:
- lekarz wypisujący pacjenta wystawia na podstawie historii choroby albo karty noworodka kartę informacyjną z leczenia szpitalnego, w której powinna znaleźć się adnotacja o produktach leczniczych wraz z dawkowaniem i wyrobach medycznych w ilościach odpowiadających ilościom na receptach wystawionych pacjentowi;
- karta informacyjna z leczenia szpitalnego powinna zostać wydana pacjentowi w dniu wypisu ze szpitala.

Źródło: www.bpp.gov.pl