Przedstawiciele tych organizacji stwierdzili, że aplikacja przygotowana przez ZUS wymaga znaczących poprawek i oczekują radykalnego uproszczenia systemu wystawiania e-zwolnień, tak by rolą lekarza było określenie rozpoznania i czasu niezdolności do pracy, a wszystkie pozostałe elementy procedury, na przykład określenie adresu pobytu, płatników składek odbywały się poza obowiązkami lekarza.
Postulują też stworzenia przez ZUS interfejsu pozwalającego na swobodne komunikowanie się z systemem e-ZLA aplikacji gabinetowych. Obecnie bowiem lekarz w celu wystawienia zwolnienia musi logować się na portalu e-zwolnień, często wielokrotnie w ciągu dnia.
Racjonalnego rozwiązania wymaga też kwestia wystawiania zwolnień lekarskich w sytuacji braku dostępu do internetu. W aktualnie obowiązującym modelu lekarz musi przewidzieć taką sytuację i pobrać na zapas pewną pulę numerów, wydrukować pacjentowi zwolnienie, a po odzyskaniu dostępu do sieci wprowadzić ręcznie wystawione zwolnienia do systemu ZUS.
Lekarze postulują też zmiany sposobu podpisywania wystawionych zwolnień. Teraz możliwe jest użycie podpisu kwalifikowanego, który jest płatny i koszty jego zakupu obciążają lekarza lub przychodnię. Alternatywną metodą autoryzacji jest prywatną profil zaufany e-puap lekarza. W ocenie organizacji e-puap, który wymaga przesyłania sms-ów lub maili jest zbyt czasochłonny. Nie dokonano również oceny jak ten system zadziała, jeżeli jednocześnie zaloguje się na nim kilkanaście tysięcy lekarzy.
Czytaj: 14 tysięcy lekarzy zarejestrowało się w elektronicznym systemie ZUS>>>
„Wprowadzenie e-zwolnień w obecnym kształcie dla części lekarzy jest niemożliwe, a dla wszystkich korzystających oznacza wydłużenie czasu koniecznego na obsługę administracyjną i tym samym skrócenia pozostałego czasu na wizytę pacjenta” – czytamy w komunikacie organizacji lekarskich, które postulują, aby lekarzy wstrzymali się z korzystaniem z aplikacji e-zwolnień by pozwolić na efektywne wykorzystanie dwuletniego okresu przejściowego jako czasu niezbędnych zmian legislacyjnych i informatycznych.