Ustawa dotyczy przekształcenia Centralnego Szpitala Klinicznego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji w Instytut Państwowy Medycyny Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.
Czytaj także na Prawo.pl:
Naczelna Rada Lekarska: Uzasadnienie przekształcenia szpitala MSWiA jest niewystarczające>>
Będzie świadczenie dla rodzin funkcjonariuszy i żołnierzy zmarłych w związku ze służbą>>
- Zarówno szpital MSWiA jak i szpital przy Szaserów (Wojskowy Instytut Medyczny – Państwowy Instytut Badawczy) od zawsze pełniły rolę szpitali dla najważniejszych osób w państwie – zauważa dr Jerzy Gryglewicz, ekspert z Instytutu Zarządzania w Ochronie Zdrowia Uczelni Łazarskiego w Warszawie. – Wynika to z wielu różnych aspektów, w tym z zapewnienia bezpieczeństwa osób na kluczowych stanowiskach. Możemy sobie przypomnieć sytuację, gdy premier Leszek Miller po awarii helikoptera, jak i pozostali uczestnicy wypadku, byli leczeni właśnie w szpitalu MSWiA. W każdym państwie władze mają – czy nam się to podoba, czy nie – uprzywilejowany dostęp do opieki zdrowotnej – dodaje.
Ekspert zaznacza, że nie jest to złe rozwiązanie. – Lepiej mieć dwa szpitale, które będą obsługiwać VIP-ów niż sytuację, w której mogliby być leczeni w każdej placówce na specjalnych zasadach - mówi.
Czytaj w LEX: Podstawy zarządzania marketingowego w placówce medycznej - poradnik >>>
Czytaj w LEX: Komunikacja wokół procesu komercjalizacji placówki medycznej >>>
Finansowanie szpitali resortowych
Szpitale te są pełnoprofilowe, czyli realizują praktycznie wszystkie procedury medyczne . – Ponadto są one znacząco dofinansowane w szczególności z przeznaczeniem na poprawę infrastruktury ze środków Ministerstwa Obrony Narodowej i Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.czyli w praktyce z budżetu państwa . Mają dodatkowe środki poza kontraktem z NFZ na realizację zadań związanych z obronnością państwa, mają zwiększoną gotowość na wypadek nadzwyczajnych kryzysowych sytuacji. W przypadku wielu katastrof pełniły rolę koordynatora i przyjmowały największą liczbę pacjentów – mówi Jerzy Gryglewicz.
Dlatego co prawda aspekt priorytetowego traktowania tzw. VIP-ów w szpitalach podlegających MON czy MSWiA jest nośny społecznie , to w tej kwestii nie widać rewolucyjnych zmian wynikających z przekształcenia szpitala MSWiA w Instytut Badawczy.
Kluczowe jest – jak zaznacza Jerzy Gryglewicz – ustalenie, kto jest VIP-em, aby także aby ustalenia te były przejrzyste. – Powinniśmy też dążyć do tego, aby lista osób korzystająca z przywilejów była jak najkrótsza – dodaje. – Trudno sobie wyobrazić, że prezydent lub premier mieli się leczyć w innych placówkach, który nie mają odpowiednich warunków w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa . W tych szpitalach są wprowadzone odpowiednie kosztowne procedury w szczególności dotyczące monitoringu i zatrudniony jest wysoko wykwalifikowany personel odpowiadający za ochronę . Z tego powodu leczeni są tam na przykład więźniowie lub na przykład personel placówek dyplomatycznych , których pobyt wymaga dodatkowych rozwiązań. – zaznacza.
Jakie są inne, zgłaszane zastrzeżenia do przekształcenia MSWiA w instytut badawczy?
Podczas konsultacji międzyresortowych pojawiła się kwestia finansowania instytutu. Ministerstwo Zdrowia (autorem projektu było MSWiA) zwróciło uwagę, że w ocenie skutków regulacji założono, że w okresie 10 lat dotacje w wysokości 1,3 mld zł zostaną sfinansowane w ramach nakładów na zdrowie. - W ramach przyznanego Ministrowi Zdrowia limitu wydatków budżetowych na rok 2023 i wyjściowych kwot wydatków na lata 2024–2025 nie ma możliwości wygospodarowania środków z przeznaczeniem na dotacje dla planowanego do utworzenia Państwowego Instytutu Medycznego MSWiA. - Reasumując w OSR należy wykreślić fragment informujący o sfinansowaniu wskazanych skutków w ramach ww. nakładów na zdrowie - podkreślał wiceminister zdrowia Waldemar Kraska.
Wątpliwa ścieżka przekształcenia
Wątpliwości Naczelnej Rady Lekarskiej wątpliwości budzi to, że Państwowy Instytut Medyczny Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji ma powstać w sposób, który nie jest przewidziany w żadnej z dwóch ustaw systemowych - podkreśla samorząd lekarski. Możliwości przekształcenia SPZOZ-u w instytut badawczy nie przewiduje ani ustawa o działalności leczniczej, ani ustawa z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych. - Wobec braku przewidzianej ustawowo ścieżki przekształcenia, projektodawca przyjął, że do dokonania takiego przekształcenia konieczne jest uchwalenie specustawy. W rezultacie takiego zabiegu Państwowy Instytut Medyczny Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji będzie tworem hybrydowym, czyli instytutem badawczym, który tylko w części będzie podlegał przepisom ustawy o instytutach badawczych, a w części przepisom specjalnej ustawy o utworzeniu tego Instytutu - czytamy w uwagach.
Czytaj w LEX: Wybrane problemy funkcjonowania placówek medycznych w świetle orzeczeń sądowych >>>
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.