Od 1 lipca 2016 roku zadanie to realizowały duże firmy, a od 1 stycznia 2017 roku – małe i średnie przedsiębiorstwa. Wprowadzenie JPK ma przyczynić się do wzmocnienia uczciwej konkurencji w Polsce poprzez eliminowanie nieuczciwych kontrahentów. Pomoże także w porządkowaniu ewidencji VAT przedsiębiorcy i ograniczy liczbę kontroli ze strony służb skarbowych.
JPK_VAT to zestaw informacji o zakupach i sprzedaży, który wynika z ewidencji VAT za dany okres. Dane do utworzenia pliku są pobierane bezpośrednio z rejestru VAT firmy. Przesyła się go wyłącznie w wersji elektronicznej, w określonym układzie i formacie, do 25. dnia miesiąca za miesiąc poprzedni.
Mikroprzcdsiębiorcy mogą wysyłać plik JPK_VAT wcześniej, do czego zachęca Ministerstwo Finansów.
Izba Aptekarska przypomina, że składając go teraz przedsiębiorcy mogą zyskać szybszy zwrot VAT – do 25. dni przy rozliczeniach za październik, listopad i grudzień 2017 roku. Ponadto mogą sprawdzić, z czym wiąże się nowy obowiązek i przygotować się do niego wcześniej. Upewnią się też, że ich rozliczenie jest poprawne.
Ministerstwo Finansów poleca przedsiębiorcom korzystanie z bezpłatnej i bezpiecznej aplikacji (dostępnej na: www.ipk.mf.gov.pl), która umożliwi utworzenie i wysłanie JPK_VAT.
Dodatkowych informacji oraz bieżącego wsparcia udziela Krajowa Informacja Skarbowa pod numerem 801 055 055 lub 22 330 03 30.
Źródło: www.nia.org.pl
[-OFERTA_HTML-]