Minister Zdrowia określił nowe wzory karty urodzenia i karty martwego urodzenia. Dokumenty te będą mogły być sporządzane zarówno w postaci papierowej, jak i w formie dokumentu elektronicznego.
Z dniem 1 marca 2015 r. wejdzie w życie rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 12 stycznia 2015 r. w sprawie wzorów karty urodzenia i karty martwego urodzenia (Dz. U. poz. 171). Celem wydania rozporządzenia jest wykonanie upoważnienia ustawowego zawartego w przepisie art. 144 ust. 6 ustawy z dnia 28 listopada 2014 r. - Prawo o aktach stanu cywilnego (Dz. U. poz. 1741, ze zm.), dostosowanego do przepisów przejściowych, określających zakres danych jakie powinny być zawarte w karcie urodzenia i karcie martwego urodzenia do dnia 1 stycznia 2018 r.
Rozporządzenie określa wzory dokumentów, którymi posługiwać się będą pracownicy ochrony zdrowia w celu przekazania urzędom stanu cywilnego informacji na temat żywego lub martwego urodzenia. Przekazane informacje służyć będą urzędom do wydawania aktów urodzenia dziecka oraz pozwolą na uzyskanie przez Główny Urząd Statystyczny danych statystycznych dotyczących urodzeń. Wzór karty urodzenia został określony w załączniku nr 1 do rozporządzenia, natomiast karty martwego urodzenia w załączniku nr 2. Zakres danych wskazanych do wypełnienia umożliwia sporządzenie wskazanych dokumentów zarówno w postaci papierowej, jak i w formie dokumentu elektronicznego.
Rozporządzenia utraci moc z dniem 1 stycznia 2018 r. Takie rozwiązanie wiąże się z tym, że tego dnia wejdą w życie przepisy art. 54 ust. 4 i 5 ustawy - Prawo o aktach stanu cywilnego, zgodnie z którymi karty urodzenia i karty martwego urodzenia będą sporządzane wyłącznie w formie dokumentu elektronicznego.
Adam Bochentyn