Agnieszka Pochrzęst-Motyczyńska: Od 1 stycznia 2019 r. każda zrealizowana recepta, zarówno elektroniczna, jak też papierowa, jest rejestrowana w systemie e-zdrowie (P1). Każdy obywatel ma założone osobiste Internetowe Koncie Pacjenta (IKP), na którym są gromadzone różne medyczne dane. Ile osób się zalogowało i uaktywniło swoje konta?

Janusz Cieszyński: Mamy ponad 600 tysięcy aktywnych internetowych kont pacjenta i mamy ok. 6 milionów pacjentów, którzy dostali chociaż raz e-receptę, czyli co dziesiąty pacjent założył takie konto.  

Mówił pan w jednym z wywiadów, że do końca 2019 r. będzie 10 milionów aktywnych takich kont.

Tak, ale w międzyczasie zaskoczyła nas niekorzystna dla rozwoju e-tożsamości interpretacja przepisów. Ustawa o wdrażaniu rozwiązań e-zdrowia usunęła te przeszkody i od września mogliśmy wrócić do sprawy.

Dzięki zmianie przepisów mamy już możliwość wykorzystania tożsamości bankowej do wejścia na Internetowe Konto Pacjenta. Dzięki temu 10 mln klientów bankowości elektronicznej będzie mogło w łatwy sposób przejść do IKP. Teraz w bankach internetowych działa zakładka e-Urząd, dzięki której można złożyć np.: wnioski dotyczące świadczeń takich jak 500 plus. Na podobnej zasadzie, jednym kliknięciem, będzie możliwy także dostęp do IKP.

NFZ zapłaci lekarzom rodzinnym za aktywację internetowych kont pacjentów - czytaj tutaj>>

 

Cena promocyjna: 89.25 zł

|

Cena regularna: 119 zł

|

Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: zł


Kiedy będziemy mogli z bankowości elektronicznej przejść do IKP?

Rozpoczęliśmy rozmowy z przedstawicielami największych banków w Polsce. Banki prowadzą wdrożenia po swojej stronie. Planowaliśmy, że przejście z bankowości elektronicznej do IKP wydarzy się na początku 2019 r., ale będzie to możliwe najpóźniej na początku 2020 r.  

Do konsultacji trafił projekt zarządzenia prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia, który zakłada, że Fundusz zacznie płacić lekarzom rodzinnym ok. 12 zł za aktywowanie IKP.   

Ta kwota nie spełniła oczekiwań środowiska i w konsultacjach pojawiły się głosy, że oczekiwanie jest czterokrotnie większe. Na to nie mogliśmy się zgodzić, ale zaproponowaliśmy kompromisowe rozwiązanie – za pierwsze 150 kont zapłacimy 25 złotych + VAT, za kolejne 150 – 20 zł i tak aż do osiągnięcia pierwotnie zakładanego poziomu 10 zł za konto. Dodatkowe 5 złotych dostanie ten, kto przy okazji pomoże założyć Profil Zaufany, który wykorzystuje się także do innych usług administracji publicznej, a bez którego nie można wejść na IKP. Najbliższe miesiące pokażą, jak sprawdzi się to rozwiązanie.

Jak to ma wyglądać w praktyce? Pacjent przychodzi do lekarza poz i tam rejestratorka zakłada mu konto i wtedy placówka sprawozdaje do NFZ listę pacjentów, którym aktywowali IKP i dostaje za to pieniądze?

Rozwiązania techniczne zostawiamy zarządzającym placówkami. Z naszych rozmów z przedstawicielami środowiska podstawowej opieki zdrowotnej wynika, że będzie osoba w rejestracji, która dostanie dodatkowe zadanie w postaci aktywacji takich kont. Pacjent po aktywacji konta otrzyma login i hasło. Powinien także zostać poinformowany, jak korzystać z IKP w przyszłości.

Czytaj w LEX: Zasady udzielania świadczeń w ramach porady pielęgniarskiej >

Naczelna Rada Lekarska skrytykowała pomysł płacenia za zakładanie IKP. Podkreśla, że nie jest doprecyzowane, co to znaczy „aktywować konto”? Że 150 milionów złotych zarezerwowane na ten cel zostanie wydane nieefektywnie.

Naczelna Rada Lekarska ma prawo do swojej opinii, ale jest to dodatkowe zadanie i musi być dodatkowo płatne. Wprowadzenie finansowania za aktywację IKP jest realizacją zapisów ustawy związanej z wdrażaniem rozwiązań w obszarze e-zdrowia. Przekonując do tego rozwiązania kolegów z rządu wskazywaliśmy, że przy okazji nowych IKP zakładane będą też nowe profile zaufane. Można je wykorzystać do innych e-usług publicznych, np.:  portalu e-podatki, wniosku o wydanie dowodu osobistego czy rejestracji narodzin dziecka.

Czytaj w LEX: Wystawanie skierowań na rehabilitację w ramach prewencji rentowej >

Zakładacie, że ile kont w ten sposób uda się aktywować?

Trudno dokładnie to przewidzieć, bo nigdy taka forma nie była do tej pory testowana. Mamy na ten cel zabezpieczone 150 milionów złotych na najbliższe 3 lata. Jestem przekonany, że najbliższe tygodnie po uruchomieniu tego rozwiązania pokażą, czy ono się sprawdza. Celowo wybraliśmy placówki lekarzy rodzinnych, bo wiemy, że tam jest realizowanych najwięcej wizyt. Trudno sobie wyobrazić, by profil zaufany był potwierdzany i by zakładano IKP w szpitalnym oddziale ratunkowym. Placówki poz wydają się do tego najlepszym miejscem.

Prezydent podpisał ustawę dot. m.in. Internetowego Konta Pacjenta - czytaj tutaj>>

 

W IKP pacjent już może znaleźć informację o wystawionych lekach na receptę, ma tam też informacje o wizytach, które były zrealizowane w ramach NFZ, może także wystawić upoważnienie dla bliskiej osoby do dostępu do jego dokumentacji medycznej lub informacji o jego stanie zdrowia. Jakie jeszcze funkcjonalności pojawią się w IKP i kiedy?

Chcemy, by IKP było bramą pacjenta do wszystkich serwisów związanych ze zdrowiem. Teraz jest tak, że wiele ważnych informacji dla pacjentów pojawia się na wielu stronach np.: Głównego Inspektora Sanitarnego, Głównego Inspektora Farmaceutycznego czy Narodowego Funduszu Zdrowia, a takie informacje powinny być gromadzone w jednym miejscu. Chcemy, aby właśnie IKP było takim miejscem.

Sprawdź w LEX: Jakie dane powinna zawierać wysłana sms-em informacja o e-recepcie? >

GIF regularnie podaje nazwy leków, które muszą być pilnie wycofywane ze względu na bezpieczeństwo pacjenta. Kiedy informacja o tym może np. przyjść smsem do pacjenta, który akurat stosuje wycofane tabletki?

Pracujemy nad taką funkcjonalnością. Chcemy, by w sytuacji, gdy pacjent wykupił lek, który został wycofany z rynku, otrzymywał informację smsem oraz mailem. Tę funkcjonalność planujemy uruchomić w najbliższych miesiącach.

Jakie jeszcze funkcjonalności pojawią się w IKP?

Chcemy przyśpieszyć prace nad e-rejestracją, dzięki której pacjent będzie mógł się zarejestrować na wizytę do lekarza za pośrednictwem IKP. Będą tam także wszystkie informacje o świadczeniach, za które zapłacił Narodowy Fundusz Zdrowia. To pozwoli wygasić Zintegrowany Informator Pacjenta i zaoszczędzić na kosztach rozwoju dwóch aplikacji mających te same funkcje.

Internetowe Konto Pacjenta – zaloguj się i sprawdź, co o Tobie wie NFZ - czytaj tutaj>>
 

Teraz już można zobaczyć historię wizyt opłacanych przez Fundusz.

Tak, ale będzie tych informacji znacznie więcej. Planujemy także aplikację mobilną, bo coraz więcej osób korzysta z internetu głównie na telefonie. W związku z planami dotyczącymi badań profilaktycznych, będziemy chcieli, by ten proces był w istotny sposób zinformatyzowany.

To znaczy, że w IKP otrzymam zaproszenie na cytologię, jeśli jestem w grupie wiekowej, do której dedykowane są określone badania profilaktyczne?

To wprowadzimy na pewno, ale zależy nam także na tym, by informacje o tych badaniach były przesyłane do lekarza rodzinnego. Chcemy, by była także lepsza współpraca między medycyną pracy, a lekarzem rodzinnym.

Czy to ma związek z zapowiedzianym w kampanii wyborczej pakietem kontrolnych badań profilaktycznych dla osób, które ukończyły 40. rok życia. Premier Mateusz Morawiecki zapowiadał to, że to będzie jeden z programów, który zostanie zrealizowany w ciągu 100 dni nowej kadencji rządu. A czy są już znane szczegóły tego projektu.

Pracujemy nad tymi rozwiązaniami, szczegóły przedstawimy, kiedy cała koncepcja będzie gotowa. 

 

Cena promocyjna: 89.25 zł

|

Cena regularna: 119 zł

|

Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: zł