NIL: jest odpowiedź Rzecznika Praw Pacjenta ws. liczby zażaleń na leczenie stomatologiczne
\\

Rzecznik Praw Pacjenta odpowiedziała na list Wiceprezes Naczelnej Rady Lekarskiej dotyczący złożenia dodatkowych wyjaśnień na temat liczby skarg pacjentów na leczenie stomatologiczne. Krystyna Kozłowska wyjaśniła, iż spośród 3 tys. zażaleń pacjentów dotyczących leczenia stomatologicznego wykonywanego w ramach NFZ, naruszenie prawa pacjenta do leczenia stomatologicznego stwierdzono w 3 przypadkach.

Rzecznik Praw Pacjenta Krystyna Kozłowska ustosunkowała się do pisma, jakie w październiku otrzymała od Wiceprezes NRL i Przewodniczącej Komisji Stomatologicznej NRL. Dr Anna Lella zwróciła się wówczas z prośbą o dodatkowe wyjaśnienia na temat liczby zażaleń od pacjentów, które w 2012 r. wpłynęły do Biura Rzecznika Praw Pacjenta, dotyczących leczenia stomatologicznego.

Zgodnie ze statystykami RPP, pacjenci złożyli ponad 3 tysiącach zażaleń na leczenie stomatologiczne wykonywane w ramach Narodowego Funduszu Zdrowia. Zgodnie z wyjaśnieniami Rzecznika Praw Pacjenta, spośród nich naruszenie prawa pacjenta do świadczeń zdrowotnych w kwestii leczenia stomatologicznego stwierdzono w 3 przypadkach.

Rzecznik Praw Pacjenta Krystyna Kozłowska podkreśliła, że pytanie otrzymane z portalu www.dentonet.pl dotyczyło tylko i wyłącznie przykładowych zgłoszeń związanych z leczeniem stomatologicznym przekazywanych do Biura przez pacjentów, nie dotyczyło sposobu ich weryfikacji, czy ewentualnie dalszej drogi ich wyjaśniania. Jak powiedziała Rzecznik, „pacjenci mogą kontaktować się z Biurem RPP mając do dyspozycji bezpłatną ogólnopolską infolinię: 800-190-590, drogę pisemną, elektroniczną albo wizyty osobiste”. Jako, że „zdecydowanie najwięcej sygnałów w powyższej kwestii pacjenci zgłaszali drogą telefoniczną, pracownicy Biura Rzecznika Praw Pacjenta, specjaliści z zakresu praw pacjenta, ochrony zdrowia i prawa, na bieżąco pomagają pacjentom przekazując w rozmowach informacje, jak w danej sytuacji postąpić, udzielają porad i wyjaśnień”. Zdaniem RPP, „w wielu przypadkach taka pomoc okazuje się skuteczna, natomiast jeśli z analizy zgłoszonego problemu wynika konieczność wszczęcia postępowania, pacjent jest przede wszystkim proszony o dostarczenie w tym celu niezbędnych dokumentów”.

Natomiast w ujęciu liczbowym dotyczącym otrzymywanych sygnałów od pacjentów – tego typu dane zgłaszane telefonicznie również są brane pod uwagę. W Biurze Rzecznika Praw Pacjenta istnieje system rejestracji telefonicznych zgłoszeń od pacjentów, który zawiera m.in. opis problemu czy zakres udzielanych informacji.

Opracowanie: Agnieszka Sostenes-Brązert

Źródło: www.nil.org.pl, stan z dnia 19 listopada 2012 r.

\
Data publikacji: 19 listopada 2012 r.