Utworzenie sieci szpitali jest jednym z priorytetów planowanej reformy. W ramach sieci wyodrębnione zostaną trzy podstawowe poziomy zabezpieczenia zdrowotnego (stopnie od I do III) oraz trzy poziomy specjalistyczne (specjalistyczny-pediatria, specjalistyczny-onkologia i instytuty). Sieć zostanie utworzona na bazie istniejących podmiotów i będzie weryfikowana co cztery lata.
Podstawowa opieka zdrowotna
Zgodnie z założeniami przygotowywanej reformy podstawowa opieka zdrowotna ma skutecznie koordynować leczenie pacjenta. Ministerstwo Zdrowia wyjaśnia, że wprowadzony zostanie taki system finansowania, by środki otrzymywane przez POZ w ramach tzw. budżetu powierzonego (przeznaczonego na diagnostykę i świadczenia specjalistyczne) mogły być wykorzystane wyłącznie na te zadania. Jeśli pieniądze z budżetu powierzonego nie zostaną wykorzystane na wizyty u specjalistów czy badania diagnostyczne, nie będą mogły zasilić budżetu POZ.
Urząd Zdrowia Publicznego zostanie powołany po to, by zintegrować cały rozproszony obecnie system zarządzania zdrowiem publicznym w Polsce i usprawnić działania, prowadzone obecnie przez kilka różnych instytucji. Dlatego w jego skład wejdą między innymi część inspekcji sanitarnej, Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Krajowe Centrum ds. AIDS i Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii. UZP będzie również odpowiadał za realizację Narodowego Programu Zdrowia i przejmie od NFZ zadania związane z profilaktyką.
„Twierdzenia, jakoby UZP miał zastąpić NFZ są nieprawdziwe i wynikają z niezrozumienia celów, dla jakich zostanie powołany ten urząd” – podkreśla resort w komunikacie.
E-zdrowie w ograniczonej wersji
Plan kontynuacji Projektu P1 zakłada między innymi ograniczenie jego zakresu do najbardziej powszechnych i oczekiwanych przez pacjentów i profesjonalistów medycznych usług, czyli e-recepty, wsparcia wymiany elektronicznej dokumentacji medycznej, e-skierowania oraz dostępu do tych usług dla pacjenta poprzez Internetowe Konto Pacjenta.
Według Ministerstwa konieczne zmiany nazw w słownikach (na przykład słownik płatników czy podmiotów leczniczych) są zmianami powszechnie występującymi w systemach teleinformatycznych i dzięki odpowiedniej konstrukcji systemów są zmianami bezkosztowymi, których dokonuje się z poziomu administratora bez konieczności ingerencji w kod źródłowy systemów teleinformatycznych. Ewentualne wyłączenie sprawdzania w ramach e-recepty czy e-skierowania prawa pacjenta do świadczeń (w związku z powszechnością dostępu do służby zdrowia) też są zmianami prostymi do zaimplementowania.
Komunikat resortu podkreśla też, że funkcjonalności, które aktualnie są planowane do realizacji w ramach P1 bardzo istotnie wpisują się w plan reformy zwłaszcza w obszarze wzmocnienia roli POZ i opieki koordynowanej poprzez zapewnienie dostępu zespołom POZ do elektronicznej dokumentacji medycznej pacjenta wytworzonej w innych placówkach i do informacji o receptach, a co za tym idzie o lekach przyjmowanych przez pacjentów.
Zwiększone nakłady na zdrowie
Nakłady na zdrowie w roku 2017 i 2018 wzrosną. Będą one w tym czasie zwiększane co najmniej równo ze wzrostem wpływów ze składki zdrowotnej – nie będzie jednak dodatkowego zasilania budżetowego – podkreśla Ministerstwo. Różnice w danych zestawianych w materiałach graficznych, zawartych w opracowaniu „Narodowa Służba Zdrowia. Strategia zmian w systemie ochrony zdrowia w Polsce”, wiążą się z różnicami w metodologii przyjętej przez OECD. Grafika przedstawiająca planowany wzrost nakładów odnosi się do wydatków rządowych realizowanych obecnie w ramach NFZ i budżetu państwa. Natomiast najbardziej aktualne dostępne porównywalne dane dla krajów OECD dotyczą 2011 roku i uwzględniają wszystkie wydatki publiczne, łącznie z wydatkami samorządów.
Źródło: www.mz.gov.pl