Resort przypomina, że zgodnie z nowelizacją ustawy o działalności leczniczej z 10 czerwca 2016 minister zdrowia może wydać rozporządzenia dotyczące „standardów organizacyjnych opieki zdrowotnej”, dotyczących wybranych dziedzin medycyny lub w określonych podmiotów wykonujących działalność leczniczą.
Minister zdrowia może określać organizację opieki
Zgodnie z przepisami ustawy minister zdrowia może w trybie rozporządzenia określić między innymi organizację opieki nad kobietami w czasie fizjologicznej ciąży, porodu i połogu oraz organizację opieki nad noworodkiem. Natomiast określenie wytycznych (rekomendacji) dotyczących opisu szczegółowych procedur medycznych pozostaje w gestii Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego oraz Polskiego Towarzystwa Medycyny Perinatalnej.
Obowiązujące w tej chwili standardy, wydane w formie rozporządzeń na podstawie art. 22 ust. 5 ustawy o działalności leczniczej – w tym standardy dotyczące opieki okołoporodowej – regulują także kwestie organizacyjne.
Minister zdrowia na podstawie nowej delegacji określi w drodze rozporządzenia standardy organizacyjne w zakresie opieki okołoporodowej. Zostaną one poddane ponownym konsultacjom.
Zmiana art. 22 ust. 5 ustawy z 15 kwietnia 2011 roku o działalności leczniczej (Dz.U. z 2016 r. poz.1638) została wprowadzona w wyniku propozycji zgłoszonej w ramach uzgodnień, konsultacji publicznych i opiniowania projektu nowelizacji ustawy o działalności leczniczej oraz niektórych innych ustaw. Propozycję tę zgłosiła Naczelna Rada Lekarska, która postulowała wykreślenie upoważnienia ustawowego do określania jakichkolwiek standardów, twierdząc, że stanowi ono ”jaskrawe i nieuprawnione wkroczenie władzy ustawodawczej i administracyjnej w autonomiczny obszar nauki i wiedzy”. Uwaga ta została uwzględniona, jednak w ustawie pozostawiono fakultatywne upoważnienie dla ministra zdrowia do wydania standardów organizacyjnych.
Zmiana o charakterze porządkującym
Zmiana ta ma charakter porządkujący. Została wprowadzona dlatego, że standardy medyczne – jako zbiory rekomendacji (zaleceń), które odnoszą się do określonych działań w obszarze medycyny – nie powinny mieć charakteru prawnego, czyli nie powinny stanowić bezwzględnie obowiązującego prawa.
Standardy postępowania medycznego to zbiory rekomendacji, które odnoszą się w szczególności do działań diagnostyczno-terapeutycznych, zapobiegawczych i pielęgnacyjno-opiekuńczych. Najczęściej opracowywane są w formie zaleceń, wytycznych lub rekomendacji przez towarzystwa naukowe oraz zespoły ekspertów w poszczególnych dziedzinach medycyny. Jako schematy postępowania oparte na aktualnej wiedzy medycznej i tworzone zgodnie z zasadami medycyny opartej na dowodach naukowych (ang. Evidence Based Medicine) stanowią ważne wskazówki w codziennej praktyce medycznej, ale nie powinny stanowić bezwzględnie obowiązujących przepisów prawa – wyjaśnia resort.
Rządowy projekt nowelizacji ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, który został przekazany do Sejmu (druk nr 1098), przewiduje przyznanie ministrowi zdrowia uprawnienia do ogłaszania – ale w drodze obwieszczenia – wytycznych lub zaleceń postępowania dotyczących diagnostyki i leczenia w poszczególnych dziedzinach medycyny, opracowanych przez towarzystwa naukowe o zasięgu krajowym, zrzeszające specjalistów w danej dziedzinie medycyny.
Dotychczasowe rozporządzenie będzie obowiązywało do czasu wejścia w życie nowego aktu wykonawczego, jednak nie dłużej niż do 31 grudnia 2018 roku.
Do tego czasu resort przeanalizuje obecne przepisy i wykorzysta je przy tworzeniu nowego standardu organizacyjnego. Nowe rozporządzenie nie będzie zawierało przepisów dotyczących stosowania procedur medycznych. Tworzenie szczegółowego opisu procedur medycznych powinno pozostać w gestii towarzystw naukowych.
Źródło: www.mz.gov.pl