Do tej pory świadczenia w zakresie badania PET (pozytonowa tomografia emisyjna) były praktycznie niedostępne na terenie województwa, pomimo że aparatem dysponuje prywatny podmiot.

Z informacji uzyskanych z lubuskiego oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia wynika, że Fundusz wydawał do tej pory rocznie ponad 3,4 mln zł na badania PET realizowane poza województwem. W opinii samorządu są to środki, które powinny i mogłyby zostać w regionie.


Samorząd województwa wyjaśnia, że w Lubuskiem potrzebne są dwa urządzenia PET. W funkcjonującym Zakładzie Radioterapii przy Szpitalu Uniwersyteckim w Zielonej Górze sp. o.o. wykonuje się rocznie ponad 1,8 tysiąca procedur, a ich planowanie bardzo często jest skojarzone z badaniem PET. Natomiast przy Szpitalu w Gorzowie Wlkp. powstaje właśnie Ośrodek Radioterapii, natomiast w lecznicy funkcjonuje Zakład Medycyny Nuklearnej, co też merytorycznie uzasadnia zlokalizowanie urządzenia PET w tym miejscu.

Zlokalizowanie urządzenia w jednym miejscu nie będzie sprzyjać zaspokojeniu potrzeb wszystkim mieszkańców regionu, z uwagi na specyficzny układ dwóch wiodących ośrodków medycznych w regionie.

Zarząd województwa podkreśla także, że zapotrzebowanie na badania PET będzie wzrastać. Z doświadczeń lekarzy – w szczególności onkologów – wynika, że wielu pacjentów do tej pory rezygnowało z wyjazdu na badanie do innego województwa, między innymi z uwagi na kwestie finansowe, ale także z powodów logistycznych.

 [-DOKUMENT_HTML-]

„Zaskakuje fakt, że prywatny podmiot, który od lat miał urządzenie na terenie województwa, otrzymał kontrakt na świadczenia dokładnie w tym momencie, kiedy samorząd zdecydował się dofinansować zakup własnego sprzętu publicznym szpitalom” – czytamy w stanowisku zarządu województwa lubuskiego.

Samorząd stwierdza także, że zamierza wystąpić do ministra zdrowia o zmianę zapisów w Mapach potrzeb zdrowotnych mówiących o potrzebie zakontraktowania w województwie lubuskim jedynie jednego PET.

„Biorąc pod uwagę dane dotyczące migracji pacjentów do innych ośrodków, istnieje realna potrzeba zakontraktowania co najmniej dwóch urządzeń w naszym regionie – w celu poprawy dostępności i bezpieczeństwa zdrowotnego naszych mieszkańców”- postuluje samorząd.

Źródło: www.lubuskie.pl