W ustawie okołobudżetowej na 2019 r. przyjętej we wtorek przez rząd znalazło się ponad 43 mln zł, ze środków będących w dyspozycji Ministra Obrony Narodowej, przeznaczone na zapobieganie negatywnym skutkom deficytu pilotów w Śmigłowcowej Służbie Ratownictwa Medycznego (HEMS) oraz modernizację zespołu transportowego w LPR.

- Potrzebujemy mniejszych samolotów do celów szkoleniowych – mówi Justyna Sochacka, rzecznik prasowy LPR. – Na nich piloci będą mogli wylatać tysiąc godzin nalotu, który jest potrzebny, by mogli pracować jako piloci LPR.

Upaństwowienie ratownictwa medycznego jednak 3 miesiące później czytutaj tutaj>>

Piloci emeryci- nie mają zastępstwa

Sochacka dodaje, że obecnie LPR ma 21 baz oraz jedną sezonową. W przyszłości niektóre z baz mają pracować dłużej, dlatego będzie potrzebnych więcej pilotów. Umożliwienie wylatania obowiązkowych godzin nowym pilotom, ma też pomóc uzupełnić braki kadrowe.

– Teraz pilotów nam nie brakuje, ale część z tych, którzy pracują, osiągnie wiek emerytalny i aby zapewnić zastępstwo pokoleń musimy wzmocnić szkolenia – mówi Sochacka.

W przetargu zostało wybranych już pięć samolotów, które mają być używane do celów szkoleniowych. Ok. 2,5 mln ma kosztować jeden śmigłowiec przeznaczany do celów szkoleniowych Robinson R344 RavenII.

 

Cena promocyjna: 215.2 zł

|

Cena regularna: 269 zł

|

Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: zł


Wybierają turboodrzutowce

Lotnicze Pogotowie Ratunkowe kupi także dwa samoloty o napędzie turboodrzutowym. Przetarg jest realizowany w zakładzie zamówień publicznych przy Ministrze Zdrowia. Ma zostać rozstrzygnięty 29 października.

Samoloty będą miały zasięg europejski, a po dotankowaniu mają być w stanie dolecieć do Afryki. Robert Gałązkowski, dyrektor LPR tłumaczył, że potrzebują takich maszyn, by m.in.: móc odbierać Polaków z Egiptu i innych państw, w których wypoczywają i zdarza się, że tam maja zawał czy udar.

Pieniądze na zakup samolotów turboodrzutowych będą pochodzić z Ministerstwa Obrony Narodowej. Między LPR i MON zostało zawarte porozumienie o współpracy. Tymi samymi samolotami LPR ma transportować także ciężko rannych żołnierzy z polskich kontyngentów do kraju.

Modernizacja baz

To jednak nie koniec dużych inwestycji w LPR. Zaplanowana jest także modernizacja 10 baz LPR.

Projekt jest podzielony na trzy etapy. W pierwszym powstaną nowoczesne bazy Śmigłowcowej Służby Ratownictwa Medycznego HEMS w Olsztynie i Lublinie oraz zmodernizowana zostanie baza w Płocku. Powstaną w nich hangary z torowiskiem pod elektryczną przesuwnicę pod śmigłowiec, stacja paliw, płyta przedhangarowa oraz zaplecze operacyjno-socjalne.

 

W bazie w Płocku planowana jest rozbudowa budynku o nowe pomieszczenia medyczne, warsztatowe, pokoje wypoczynku oraz przebudowa stacji paliw.

W drugim etapie projektu planowana jest budowa i doposażenie bazy HEMS w Bydgoszczy, Katowicach oraz rozbudowę bazy w Szczecinie i Białymstoku. W trzeciej przewiduje się budowę i doposażenie bazy HEMS w Warszawie oraz rozbudowę Stacji Obsługi Technicznej w Warszawie.

Całkowita wartość projektu wynosi ponad 68 mln zł. Lotnicze Pogotowie Ratunkowe m.in. udziela pomocy w razie nagłych zachorowań i wypadków drogowych oraz transportuje pacjentów między placówkami.