- Udział w konkursie był dla nas bardzo ważny i zachęcam do tego także inne podmioty. Weryfikacja naszej codziennej pracy przez zewnętrzne jednostki działa motywująco. Poza tym dzięki temu, że nasze dokonania stają się powszechnie znane, mogą przynieść efekt na większą skalę, nie tylko dla naszej placówki  - dodaje dyrektor Sapiński.

Szpital w Lęborku otrzymał nagrodę w kategorii informatyzacja za projekt „Kompleksowa informatyzacja SPSZOZ w Lęborku w oparciu o system InfoMedica”. Projekt był realizowany od 2010 do 2013 roku.

System ten składa się z dwóch elementów: z systemu administracyjno-zarządczego oraz medycznego. System administracyjno-zarządczy odpowiada za gromadzenie i przetwarzanie wszystkich informacji związanych ze zdarzeniami gospodarczymi zachodzącymi w szpitalu. Przy jego pomocy prowadzona jest pełna księgowość i zarządzenia finansami, realizowana jest rachunkowość zarządcza, przygotowywane są cenniki usług medycznych i oferty, między innymi dla NFZ i innych płatników świadczeń zdrowotnych, opracowywane są plany sprzedaży usług medycznych, monitorowane są kontrakty i umowy oraz wpływy z tytułu ich realizacji. Prowadzony jest także szczególny rachunek kosztów działalności bieżącej, kalkulowane są koszty leczenia pacjentów, wykonywane są prognozy ekonomiczne.

- W takiej placówce jak nasza, która nie ma szans na pozyskanie środków z dodatkowych źródeł, liczenie kosztów jest szczególnie ważne. Co roku otrzymujemy podobną ilość pieniędzy z Narodowego Funduszu Zdrowia, dlatego musimy nimi racjonalnie gospodarować. Służy do tego wprowadzona w szpitali kompleksowa informatyzacja. Warto podkreślić, że tylko kompleksowa informatyzacja ma sens i przynosi oczekiwany efekt końcowy. Dopiero połączenie wszystkich modułów części szarej i białej w funkcjonalną całość oraz rozbudowanie systemu informatycznego do poziomu kalkulacji kosztów leczenia stwarza odpowiednie narzędzia dla kadry zarządczej, które właściwie wykorzystane przyczyniają się do odniesienia sukcesu – mówi dyrektor Sapiński.

System medyczny odpowiada za sprawne gromadzenie i dystrybucję wszystkich informacji medycznych związanych z przebiegiem leczenia każdego pacjenta od chwili jego pojawienia się w szpitalu do zakończenia leczenia. Wspomaga lekarzy w ocenie stanu zdrowia pacjenta, ułatwia dostęp do danych o stanie zdrowia każdego leczonego pacjenta, umożliwia wydruk wszystkich niezbędnych dokumentów stosowanych w procesie leczenia, zapewnia obowiązkową sprawozdawczość statystyczną dla NFZ oraz dla instytucji i ośrodków statystyki medycznej. Usprawnia też organizację procesu leczenia. Umożliwia rozliczanie z NFZ w dowolny sposób, w tym za pomocą JGP.

Dzięki wprowadzeniu systemu dane osobowe pacjenta raz wprowadzone pojawiają się wszędzie, gdzie trafi pacjent, zwiększyła się szybkość obsługi pacjenta, dane medyczne są gromadzone w jednym miejscu, a wypisy pacjenta ze szpitala robione są automatycznie.

Na oddziałach szpitalnych leki są odnotowywane w systemie dla każdego pacjenta indywidualnie, koszt leków jest przypisywany indywidualnie do pacjenta, następuje automatyczne zmniejszanie stanu leków w apteczce oddziałowej. W laboratorium badania są zlecane drogą elektroniczną, próbki z badaniami są oznakowane kodami kreskowymi, co uniemożliwia błędy, aktualne i archiwalne wyniki są dostępne w systemie, a wyniki zaraz po wykonaniu dostępne są na oddziale.

Prowadzona dzięki systemowi wycena procedur medycznych umożliwia rozliczanie indywidualne, wynik finansowy z wykonanej procedury liczony jest dla każdego pacjenta. Wysokość kosztów leczenia jednostkowego pacjenta na bieżąco dostępne jest w systemie. Istnieje więc możliwość wystąpienia o zwrot indywidualnego rozliczenia kosztów do NFZ oraz możliwość generowania analiz, dotyczących rentowności, zestawienia kosztów według procedur czy wydajności lekarzy.

Medyczna karta pacjenta to dokument o charakterze medyczno-ekonomicznym informujący o wszystkich zdarzeniach związanych z realizacją świadczenia zdrowotnego, zawierający opis procesu hospitalizacji oraz jego koszt.

Dzięki wprowadzeniu systemu w ostatnich trzech latach nastąpiła stabilizacja w zakresie wyniku ekonomicznego szpitala, która jest związana z większym nadzorem nad gospodarką finansową.

Dzięki wprowadzeniu systemu można było zwiększyć liczbę wycenionych procedur o 60 procent Dotyczy to wszystkich procedur wykonywanych w szpitalu. Wycena jest niezbędna czynnością dla wyceny kosztów normatywnych a tym samym dla wyliczenia całkowitych kosztów procedur medycznych. Dla prawidłowego funkcjonowania modułu kalkulacji kosztów konieczne jest wystandaryzowanie wykonywanych procedur medycznych.

Zwiększyła się także liczba wycenionych hospitalizacji. W związku z koniecznością dokonania indywidualnego rozliczenia w okresie maksymalnie 7 dni od momentu wypisania pacjenta ze szpitala, tylko nieliczne wyceny były możliwe do sporządzenia. W związku z tym tylko najmniej złożone hospitalizacje były możliwe do wyceny w ramach indywidualnego rozliczenia. Przed wdrożeniem systemu na wykonanie wyceny hospitalizacji potrzeba było 9 dni, obecnie odbywa się to w czasie rzeczywistym.

Zasadniczym celem projektu informatyzacji szpitala była poprawa organizacji i sprawności struktury świadczącej usługi zdrowotne. Wpłynęła ona na wzrost poziomu jakości świadczonych usług zdrowotnych, co znalazło odbicie w wynikach prowadzonych badań ankietowych.

System informacyjny posiada wieloletnie bazy danych, w których znajdują się informacje o potrzebach zdrowotnych pacjentów oraz informacje o bardzo wielu zjawiskach demograficznych danej populacji, które są istotne w ocenie rynku świadczeń zdrowotnych i zmian zachodzących na tym rynku.

Największe problemy w procesie realizacji projektu dotyczyły czynnika finansowego (koszt systemu) oraz ludzkiego (opór wobec zmian).

Celem konkursu Liderzy Zmian w Ochronie Zdrowia jest promowanie najwyższych standardów zarządzania podmiotami leczniczymi, w tym upowszechnianie najlepszych praktyk i rozwiązań w zakresie zarządzania bezpieczeństwem pacjentów, finansami, infrastrukturą i kapitałem ludzkim.

Konkurs skierowany był do podmiotów leczniczych prowadzących działalność szpitalną. W tegorocznej II edycji konkursu oceniano projekty z zakresu zarządzania placówką medyczną, których wdrożenie przyniosło pozytywne efekty oraz wymierne zmiany i które realizowane były po 1 stycznia 2008 roku, a zakończone do 30 czerwca 2013 roku.

Szczegółowe informacje na temat konkursu znajdują się na stronie
www.konferencje.abc.com.pl