Inne negatywne skutki takiego zakazu to ograniczenie wydatków na innowacje przez krajowe przedsiębiorstwa farmaceutyczne, wzrost cen leków i suplementów sprowadzanych z zagranicy, a także spadek przychodów branży reklamowej i mediów o około 10 procent (mediów publicznych – o kilkanaście procent).

Lewiatan odniósł się ro raportu, który został 19 grudnia 2016 roku zaprezentowany przez Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową. Powstał on na zlecenie organizacji branżowych reprezentujących branżę komunikacji marketingowej: IAA Polska, IAB, SKM SAR, Rady Reklamy, Konfederacji Lewiatan (Związek Pracodawców Prywatnych Mediów) przy współpracy z Krajową Izbą Gospodarczą.

Autorzy raportu nawiązują do wyników prac i rekomendacji powołanego przez ministra zdrowia w czerwcu 2016 roku zespołu ds. uregulowania reklamy leków, suplementów diety i innych środków spożywczych oraz wyrobów medycznych. Największe kontrowersje budzi zawarta w roboczej wersji raportu rekomendacja wprowadzenie w Polsce całkowitego zakazu reklamy leków dostępnych bez recepty, wyrobów medycznych oraz suplementów diety.


Czytaj także: Rynek aptek - co się zmieni?>>>


Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową rekomenduje rezygnację z koncepcji zakładającej wprowadzenie w Polsce całkowitego zakazu reklamy leków OTC i suplementów diety. Zakaz taki miałby bowiem negatywne konsekwencje w wielu obszarach gospodarki oraz byłby niekorzystny dla pacjentów. Alternatywą wydaje się skuteczniejsze egzekwowanie istniejących już przepisów i rozwiązań prawnych oraz doprecyzowanie zasad dotyczących reklamy suplementów diety w sposób, który uniemożliwi działania sprzeczne z interesem konsumentów. Ważnym elementem funkcjonowania rynku reklamy leków i suplementów diety powinny stać się kodeksy samoregulacyjne.

Zdaniem IBnGR zasady dotyczące reklam leków suplementów diety i innych środków spożywczych oraz wyrobów medycznych można uregulować poprzez zakaz używania marek parasolowych dla produktów leczniczych i suplementów diety/wyrobów medycznych, wprowadzenie obowiązkowego komunikatu (ostrzeżenia) w każdej reklamie, informującego o statusie produktu (lek czy suplement), wprowadzenie ograniczeń w możliwości prowadzenia reklamy analogicznych jak przy reklamie leków (np. zakaz wykorzystywania w reklamie wizerunku osób wykonujących zawód medyczny, naukowców i osób znanych publicznie), wprowadzenie zakazu reklamy leków i suplementów diety w kanałach tematycznych przeznaczonych dla dzieci oraz w innych kanałach pomiędzy programami skierowanymi do dzieci oraz ograniczenie czasowe ilości reklam produktów z danej kategorii w jednym bloku reklamowym lub w godzinowym limicie reklam, a także wprowadzenie zasady odpowiedzialności podmiotu wprowadzającego produkt do obrotu za materiały reklamowe zlecone do emisji/publikacji.

Źródło: www.konfederacjalewiatan.pl