Jak przypominają w swoim piśmie lekarze rezydenci, 23 maja 2024 roku odbyło się posiedzenie sejmowej podkomisji stałej do spraw nauki i szkolnictwa wyższego, na której zadeklarowano rozpoczęcie prac nad zmianą standardów kształcenia w zawodzie lekarza. Zdaniem lekarzy jest to dokument ogólny, w którym nie wzięto pod uwagę licznych półśrodków wykorzystywanych aktualnie do zaniżania jakości kształcenia.
Zobacz również: Poprawa przez psucie, czyli nowe standardy kształcenia lekarzy >>
Rezydenci oczekują:
1. Zapewnienia, że zajęcia kliniczne będą odbywały się w grupach liczących nie więcej niż sześć osób na wszystkich latach studiów. W aktualnej wersji standardów maksymalny limit studentów w grupie klinicznej definiowany jest jedynie na szóstym roku.
– W naszej ocenie ten limit powinien być ustanowiony na wszystkich latach, na których odbywają się zajęcia przy łóżku chorego, na nie więcej niż 6 osób. Proponujemy również usunięcie możliwości prowadzenia zajęć w grupach 8 osobowych na szóstym roku. Jakość powinna brać przewagę nad ilością. W sytuacji, gdy nie ma dostępnych zasobów kadrowych do nauczenia wszystkich studentów kierunku lekarskiego w grupach nie większych niż 6 osób, należałoby zredukować limity na kierunki lekarskie do wartości adekwatnych do dostępnych zasobów – czytamy w piśmie.
2. Ustalenia górnego limitu odsetka zajęć klinicznych, które mogą odbywać się w warunkach symulowanych. Rezydenci proponują nie więcej niż 10 proc. zajęć odbywających się z aktorami lub na fantomach.
– Zajęcia symulowane, gdy są prowadzone rzetelnie, stanowią dobre uzupełnienie do nauczania klinicznego, gdzie podstawą nauki jest kontakt z pacjentem. W naszej ocenie należy ustalić maksymalny odsetek zajęć prowadzonych w formie symulowanej na wszystkich latach. Proponujemy 10 proc. analogicznie do szóstego roku. Ma to zapobiec nadmiernemu opieraniu się na formie symulacyjnej przez uczelnie nieposiadające odpowiedniej infrastruktury klinicznej – argumentują rezydenci.
3. Podkreślenia konieczności nauki anatomii na preparatach ciał ludzkich, pochodzących z donacji oraz ograniczenia zajęć symulowanych z anatomii (prowadzonych na substytutach takich jak stoły wirtualne) do maksymalnie 10 proc. godzin. Postulują, aby zajęcia odbywały się w prosektorium anatomicznym, w którym wykorzystuje się preparaty ciał ludzkich pochodzących z donacji (bądź zakupu) jako podstawę nauczania.
– Tak doprecyzowane warunki mają zapobiec opieraniu kształcenia na plastikowych modelach, narządach zwierzęcych, stołach wirtualnych itp. Zajęcia w tych formach powinny jedynie być uzupełnieniem i rozszerzeniem materiału poznanego w warunkach prosektoryjnych, a nie alternatywną formą nauczania. Także opieranie zajęć na sekcjach patomorfologicznych i medyko-sądowych zwłok pacjentów nie powinno być dozwolone. Należy rozważyć dalsze uszczegółowienie zapisów utrudniające nauczanie w formach o wątpliwej jakości – przekonują rezydenci.
Zobacz też w LEX: Postępowanie z trudnym pacjentem w placówce medycznej >
4. Wprowadzenia wymogów dla placówek, w których odbywa się nauczanie kliniczne, aby wykonywane w nich świadczenia medyczne swoją specyfiką i liczbą pozwalały na naukę przedmiotu. Zdaniem lekarzy rezydentów, wszystkie zajęcia przy łóżku chorego powinny się odbywać w podmiotach leczniczych, które ze względu na swoją specyfikę oraz liczbę udzielanych przez nie świadczeń zdrowotnych, zapewniają studentom możliwość osiągnięcia efektów uczenia się z zakresu nauk klinicznych.
– Standardy w aktualnej formie są bardzo ogólne, co pozwala uczelniom na stosowanie półśrodków. Sądzimy, że spełnienie naszych postulatów to absolutne minimum, które powinno być oczekiwane od uczelni, które chcą kształcić przyszłych lekarzy. Robimy wszystko, by zatrzymać postępującą degradację kształcenia lekarzy – podsumowują przedstawiciele Porozumienia Rezydentów OZZL.
Pismo zostało przekazane do Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Sprawdź też w LEX: Czy posiadanie przez lekarza pierwszego stopnia specjalizacji jest równoznaczne z posiadaniem przez niego tytułu specjalisty? >
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.