Profesor przypomina, że komunikowanie bezpośrednie, „twarzą w twarz”, od zarania dziejów było elementem praktyki lekarskiej. Lekarze w kontakcie z pacjentem nie tylko leczył medykamentami, ale i zaklęciami, czarodziejskim słowem, a diagnozę stawiał nie tylko badając ale i wypytując pacjenta.
Czytaj: Pacjenci potrzebują nie tylko leczenia, ale także opieki i wsparcia >>>
Do dzisiaj pacjenci nie wyobrażają sobie leczenia bez dłuższych wizyt lekarskich. „Dobry lekarze jest także dobrym komunikatorem” – podkreśla profesor. O komunikacji bezpośredniej obszerniej traktuje pierwsza część książki zatytułowana „Osoba”. Komunikacja osobowa jest wysunięta na pierwsze miejsce, ponieważ podmiotem leczenia i prewencji jest i zawsze będzie konkretny człowiek. Autor wstępu zwraca także uwagę na powstanie nowej dziedziny komunikacji zdrowotnej – transdyscypliny nauk o zdrowia oraz nauk o komunikowaniu, na którą miały wpływ przede wszystkim zmiany cywilizacyjne, a właściwie wielkie megaprocesy społeczne takie jak globalizacja, indywidualizacja i mediatyzacja medycyny.
„Zatem komplikujące się formy komunikowania, rosnące znaczenie nowych form i nowych mediów, w tym także mediów masowych, nowe wyzwania opieki lekarskiej w skali światowej, krajowej i regionalnej, zwróciły uwagę także badawczy komunikowania na tematykę zdrowia i choroby, częściowo pod wpływem zachęt i przydzielanych grantów ze strony regulatorów opieki zdrowotnej” – czytamy w opracowaniu.
„Komunikowanie w ochronie zdrowia” to pierwsza polska obszerna publikacja z zakresu nowego obszaru nauk społecznych i nauk o zdrowiu - komunikacji zdrowotnej, health communication. Składa się z trzech części poprzedzonych wprowadzeniem i zawierających po pięć analiz szczegółowych tematów i przypadków. Autorami są znani polscy filozofowie, językoznawcy, psychologowie, socjolodzy, informatycy oraz medioznawcy, w tym wielu z Uniwersytetu Jagiellońskiego. Najważniejsza z punktu widzenia inspiracji praktycznego działania jest część II, zatytułowana: Organizacja, która przedstawia problemy komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej placówki medycznej. Redaktorem naukowym opracowania jest profesor Tomasz Goban-Klas.
Książka dostępna jest w Księgarni Profinfo.
Tomasz Goban-Klas, profesor doktor habilitowany nauk humanistycznych, profesor emeritus Uniwersytetu Jagiellońskiego, kierownik Katedry Dziennikarstwa, Mediów i Komunikacji Społecznej na Wydziale Administracji i Nauk Społecznych w Wyższej Szkole Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie; recenzent Narodowego Centrum Nauki, Centralnej Komisji ds. Stopni i Tytułów; członek Komitetu Prognoz Polska 2000+ Polskiej Akademii Nauk; autor publikacji z zakresu mediów i komunikacji społecznej.
Na temat komunikacji w ochronie zdrowia czytaj także:
Wyniki ankiety szpitala: pacjenci oczekują lepszej komunikacji >>>
Szpital w Kostrzynie pyta o opinie i oczekiwania >>>
Lux Med: nowy kanał komunikacji z pacjentami: „Zapytaj lekarza przez Internet” >>>
Komunikacja medyczna istotna dla zdrowia i odczucia choroby
Komunikacja medyczna wpływa w głęboki sposób na ludzkie życie, a zatem także na zdrowie i odczucie choroby. Kiepska komunikacja może mieć istotne skutki a nawet poważne konsekwencje dla życia lub zdrowia pacjentów pisze profesor Tomasz Goban-Klas we wstępie do publikacji Komunikowanie w ochronie zdrowia interpersonalne, organizacyjne i medialne.