Komisja zdrowia wystosowała w wniosek do Ministerstwa Nauki o naniesienie poprawek w projekcie ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym. Wszyscy obecnie na obradach komisji, łącznie z przedstawicielami Ministerstwa Zdrowia poprali te zmiany.
Temat kształcenia diagnostów był także głównym tematem spotkania komisji nauki, które zakończyło się prośba do Ministerstwa Nauki o dokładną analizę prawną propozycji, aby umieścić przy wzorcowych efektach kształcenia wzmiankę, że absolwenci muszą spełniać wszystkie wymagania. Byłaby to wystarczająca ochrona procesu kształcenia.
Nowelizacja ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym proponuje wprowadzenie dwustopniowego systemu kształcenia, czyli studiów licencjackich i uzupełniających magisterskich w zawodzie diagnosty medycznego. Zakłada także uzyskanie dyplomu magistra, w tym także analityki medycznej (medycyny laboratoryjnej), drogą poza formalną czyli inną niż jednolite studia magisterskie na uniwersytetach medycznych.
Protestują przeciwko temu przedstawiciele Krajowej Izby Diagnostów Laboratoryjnych.
Więcej na ten temat także w tekście:
Ustawa o szkolnictwie wyższym zmieni sposób kstałcenia diagnostów
Komisje zdrowia i nauki za ochroną kształcenia diagnostów
Sejmowa komisje: zdrowia i nauki, które obradowały 20 lutego 2014, wypowiedziały się za ochrona kształcenia diagnostów laboratoryjnych. Komisja zdrowia poparła powrót do standardów kształcenia w tym zawodzie na jednolitych 5-letnich studiach magisterskich oraz braku możliwości uzyskiwania tytułu magistra drogą poza formalną.