Przedstawiciele środowiska diagnostów walczą o wprowadzenia standardów w tym zawodzie,  ponieważ ich brak wyklucza diagnostów z uznawania kwalifikacji w państwach Unii Europejskiej.

Według obecnie obowiązujących przepisów, kierunek analityka medyczna, tak jak inne kierunki medyczne, jest realizowany w ramach jednolitych studiów magisterskich, po których zdobywa się tytuł diagnosty laboratoryjnego. Natomiast projekt ustawy o szkolnictwie wyższym proponuje na tej specjalności wprowadzenie dwustopniowego systemu, czyli studiów licencjackich i uzupełniających magisterskich. Protestują przeciwko temu przedstawiciele diagnostów, twierdząc, że obniży to rangę zawodu.

Po przegłosowaniu przez Sejm projekt ustawy trafi do Senatu. We wtorek 22 lipca zajmie się nim senacka Komisja Nauki, Edukacji i Sportu.

Na temat opinii Krajowej Izby Diagnostów Laboratoryjnych w sprawie standardów czytaj tutaj: Izba Diagnostów: zmiana sposobu kształcenia obniży rangę zawodu >>>